Spojte se s námi


Hokej

Zákulisí auditu ČSLH: Kdo nebo co je Pro-Hockey, BPA nebo WSM?

Nový šéf Českého svazu ledního hokeje (ČSLH) Alois Hadamczik nedávno zveřejnil na tiskové konferenci výsledky hloubkového auditu. Logicky, podle očekávání se poté strhla lavina názorů a diskusí. Ne každý smrtelník však rozumí všemu, co v Praze zaznělo.

Publikováno

dne

Nový šéf Českého svazu ledního hokeje (ČSLH) Alois Hadamczik nedávno zveřejnil na tiskové konferenci výsledky hloubkového auditu. Logicky, podle očekávání se poté strhla lavina názorů a diskusí. Ne každý smrtelník však rozumí všemu, co v Praze zaznělo. Pro lepší orientaci se detailněji podíváme, co nebo kdo jsou konkrétní firmy, které na tiskové konferenci zazněly.

Když Hadamczik četl souhrn ztrát, které Český hokej za poslední léta nadrobil, vyjmenoval několik úzce napojených společností, jež se svazem spolupracovaly. Ať už šlo o firmu, u které svaz nakupoval výstroj, nebo tu, která vlastnila marketingová práva. 

Nabízíme přehled těch nejzásadnějších hráčů ve velké hře s penězi, kde se podle Hadamczika utopilo více než 300 milionů korun.

PRO-HOCKEY

Pro-Hockey je firma, která pořádá zejména přípravná utkání a soustředění všech reprezentací na území ČR a potřebnou součinnost pro utkání v zahraničí (doprava, ubytování, pojištění apod.). Zároveň je majitelem veškerých marketingových a televizních práv ČSLH.

Od roku 2008 uzavřela smlouvu se společností BPA sport marketing na postoupení těchto práv. Vyprší po této sezoně a už nebude prodloužena. Svaz se totiž rozhodl, že si bude marketingová práva obstarávat sám. Novým generálním sekretářem se od 1. ledna stane Jan Černý, který vystřídá Martina Urbana. Ředitelkou organizace je Lenka Bukačová.

BPA SPORT MARKETING

Společnost se zaměřuje na poskytování komplexních služeb z oblasti sportovního marketingu, sponzoringu a reklamy v souvislosti se sportovními projekty, především pak s českým hokejem. Na českém trhu působí od roku 1993, kdy zároveň začala spolupracovat i s českým hokejem.

Velkou část své práce odvádí firma především v Tipsport Extralize. Ve zkratce to funguje tak, že extraliga prodá svá marketingová práva společnosti BPA, která pak už zajištuje kompletní mediální prezentaci v rámci přímých TV přenosů z extraligy ledního hokeje i reprezentačního mužstva formou sponzorských odkazů a injektáží a speciálních TV projektů. Je třeba i majitelem webů hokej.cz a nhl.cz.

BPA zároveň vlastní určité procento reklamních ploch pro své sponzory. Část vydělaných peněz pak odvádí pro extraligové kluby či reprezentaci. Po loňském podpisu získaly extraligové kluby jen za podpisový bonus 5 milionů korun, následně inkasují ročně dalších 14 milionů korun. Nová smlouva je podepsána na pět let a má platit do roku 2028.

Hadamczik se však rozhodl, že reprezentace spolupráci s BPA ukončí. Poukazoval na postupné snižování plnění, díky čemuž přišel český hokej za posledních pět let až o 216 milionů korun. BPA se brání. Velkou měrou se na snížení částky podle ní podílel koronavirus, kdy se zkrátka nehrálo.

WSM

Společnost WSM se tvářila jako firma, která obchoduje na finančních trzích pomocí investičních robotů na forexových a komoditních trzích. K tomu však nikdy fakticky nedocházelo a klientům byly poskytovány falešné výpisy z jejich investičních účtů. V případě výběrů pak docházelo k vyplácení odchozích klientů pomocí přítoku peněz od klientů nových.

Tímto způsobem podle závěrů vyšetřování připravila firma 7801 fyzických a právnických osob o celkovou částku 2.249.311.130 Kč. Vyšetřování trvalo dlouhých pět let, až v roce 2020 Národní centrála proti organizovanému zločinu navrhla Jiřího Kubíčka, majitele této společnosti, konečně obžalovat.

Do projektu WSM investovala i spousta hokejistů. Podle společnosti se dokonce nějakou dobu jmenovala i druhá česká nejvyšší soutěže (WSM liga). Všichni hráči, kteří se rozhodli své peníze investovat, o ně nakonec přišli. Včetně svazu, který podle Hadamczika tímto přišel o 50 milionů korun. Tohle označil šéf českého hokeje jako “zmařenou investici”. Mnoho zdrojů už od začátku poukazovalo na nesrovnalosti a příliš velké riziko. 

Zdroj: BPA, iSport, Finsidert 

Reklama

Oblíbené