Motorsport
Vítej zpátky, Eneo! Bastianini šokoval triumfem v Malajsii, lídr MS Bagnaia tentokrát navýšil náskok na Martína
MS silničních motocyklů odstartovalo závěrečnou kapitolu letošní sezóny Velkou cenou Malajsie. V kategorii MotoGP překvapil po dosavadní ztrápené sezóně Enea Bastianini na tovární Ducati vítězstvím před stájovými kolegy Álexem Márquezem a lídrem šampionátu Francescem „„Peccem“ Bagnaiou. Až čtvrtý dojel druhý z protagonistů v boji o titul Jorge Martín, jeho ztráta na Bagnaiu tak činí 14 bodů.
MS silničních motocyklů odstartovalo závěrečnou kapitolu letošní sezóny Velkou cenou Malajsie. V kategorii MotoGP překvapil po dosavadní ztrápené sezóně Enea Bastianini na tovární Ducati vítězstvím před stájovými kolegy Álexem Márquezem a lídrem šampionátu Francescem „„Peccem“ Bagnaiou. Až čtvrtý dojel druhý z protagonistů v boji o titul Jorge Martín, jeho ztráta na Bagnaiu tak činí 14 bodů.
Už jen dva kalendářní týdny dělí příznivce MotoGP od jejího letošního vyvrcholení. 17 podniků, 33 závodů, a přesto pouze 11 bodů dělilo před nedělní velké ceně dva vedoucí závodníky v šampionátu Pecca Bagnaiu a Jorgeho Martína. Ještě lépe pro nezaujaté pozorovatele, tato dvojice zajela dvě nejrychlejší kola v kvalifikaci a seřadila se vedle sebe na čele startovního roštu.
Výhoda pole position pro Bagnaiu však mu vynesla pouze třetí pozici v sobotním sprintu. Zatímco vítězem se stal Álex Márquez na satelitním stroji Ducati, Martín dokončil krátký závod před Bagnaiu, což stáhlo rozdíl mezi nimi na 11 bodů.
Navrátilec v čele závodu, Bagnaia vs. Martín
Bagnaia získal v sobotní kvalifikaci své sedmé pole position této sezóny. Oproti sprintu se však Italovi ne tak docela vydařil a musel se bránit útoku Martína v nájezdu do první zatáčky. Španěl jej vynesl mimo ideální stopu, čehož využil nejen vítěz sprintu Álex Márquez, ale také i Enea Bastianini, druhý jezdec tovární Ducati, který převzal vedení závodu.
Bagnaia se zařadil za třetí místo, zatímco Martín se propadl na pátou pozici za Marcem Bezzecchim, kterého držela v boji o titul pouze nevybírává teorie podložená vypadnutím jak Bagnai, tak Martína až do konce sezóny. Ještě v průběhu úvodního kola se Martín dostal před Bezzecchiho a hned nato se zařadil za zadní kolo Bagnaiovy ducati.
Krevní tlak vystřelil všem objektivním pozorovatelům MotoGP, když Martín ve třetím kole poslal svůj stroj Pramac pod Bagnaiův motocykl do čtrnácté zatáčky. Lídr MS se však nenechal a podjel svého soupeře zpátky na 3. pozici. Hned v následujícím kole to Martín opět zkusil, tentokrát v 4. zatáčce. Ani tentokrát tento manévr nepřinesl ovoce, a to hlavně díky pohlednému manévru Bagnai zevnějšku v další zatáčce.
Mezitím si vedoucí dvojice Bastianini a Márquez vyjela náskok přes jednu sekundu. Ovšem neschylovalo se zatím k žádnému souboji o pozici lídra velké ceny mezi touto dvojicí. Martín vzdal své snažení a nechal si Bagnaiu poodjet na rozdíl tři čtvrtě sekundy, zatímco pátý Bezzecchi ztrácel už přes sekundu na Španěla.
Stabilizace vývoje závodu na čele, solidní Yamaha
Prvním odpadlíkem se stal Joan Mir, který v 5. kole zahodil svůj stroj. V rozmezí dvou kol vyhasly jezdcům satelitní Aprilie naděje na body. Jak Miguel Oliveira (6. kolo), tak Raúl Fernández (7. kolo) odstoupili ze závodu skrze pád v 9. zatáčce, respektive technické problémy.
Na čele se rozdíly mezi top 5 natáhly ve všech případech nad jednu sekundu, Bezzecchiho od čtvrtého Martína dělily dokonce už 3 sekundy. Italovi z týmu VR46 tak vyhasínala i ta matematická naděje na titul mistra světa.
V 9. kole upadl další jezdec Aprilie. Tentokrát se jednalo o Aleixe Espargara, a dokonce na tomtéž místě jako pár momentů zpátky Oliveira. Bezzecchiho tempo mezitím dále klesalo, což vytvořilo za ním několikačetnou skupinu hladových závodníků v čele s Jackem Millerem na ktm.
Skvělý závod předváděli jezdci Yamahy. Fabio Quartararo se držel ve grupě o 5. místo a v jedenáctém kole si málem poradil s Fabiem Di Giannantoniem, avšak bez úspěchu. Na čele se nic nedělo, a tak musel divák hledat nějakou akci právě v této skupině.
Bezzecchi se nakonec dokázal odpoutat od závodníků za sebou. Pomohly mu vedle duelu Quartarara a Di Giannantoniem i souboje mezi Lucou Marinim a Francem Morbidellim, týmový kolega Quartarara. Tato dvojice ve 12. kole jela loket na loket skrze první tři zatáčky s Morbidellim jako vítězem.
Bastianini zpět na pódiu, potvrzení suverenity Ducati
Posledními odstoupivšími se stali po pádech Brad Binder a Takaaki Nakagami, avšak druhý jmenovaný nakonec ještě nasedl zpátky na svůj motocykl. Comeback Yamahy ještě před koncem závodu završil posuny Quartarara před Bezzecchiho na 5. místo a Morbidelliho před Di Giannantonia na 7. místo.
Mimo boje v druhé polovině top 10 se až do šachovnicové vlajky nic neodehrálo. Bastianini se po zraněních a pomalému aklimatizovaní na tovární stroj Ducati kousl a v Malajsii slavil po roční odmlce triumf ve velké ceně MotoGP. S 1,5sekundovou ztrátou dokončil na druhém místě mladší Márquez před Bagnaiou, Martínem a Quartararem.
Třetí pozice pro Bagnaiu a čtvrtá pro Martína znamená, že náskok úřadujícího šampiona se poprvé po několika závodech natáhl ve prospěch 26letého Itala. Do předposledního podniku v Kataru dělí tuto dvojici 14 bodů.
Výsledky Velké ceny Malajsie MotoGP (závod 18/20, 20 kol = 110,860 km; pouze top 10):
1. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 39:59.137
2. Álex Márquez (Špa., Ducati) +1.535
3. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) +3.562
4. Jorge Martín (Špa., Ducati) +10.526
5. Fabio Quaratararo (Fra., Yamaha) +15.000
6. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +16.946
7. Franco Morbidelli (Ita., Yamaha) +18.553
8. Jack Miller (Aus., KTM) +19.204
9. Fabio di Giannantonio (Ita., Ducati) +19.399
10. Luca Marini (Ita., Ducati) +19.740
Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2023 (po závodě 18/20; pouze top 10):
1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 412 bodů
2. Jorge Martín (Špa., Ducati) 398
3. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) 323
4. Brad Binder (RJA, KTM) 254
5. Johann Zarco (Fra., Ducati) 200
6. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 198
7. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 175
8. Luca Marini (Ita., Ducati) 171
9. Fabio Quaratararo (Fra., Yamaha) 156
10. Jack Miller (Aus., KTM) 156
Zdroj: MotoGP
-
Fotbalpřed 2 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 2 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Všichni mi říkali, že je starý a tlustý, nepodepisuj ho. Radu od angažování útočníka odrazovali, nyní se mu odvděčuje góly
-
Chance Ligapřed 4 dny
Jurečka se opřel do Slavie: Nemá podmínky, co máme v Turecku. To má v Česku pouze Sparta