Spojte se s námi


Motorsport

Verstappen triumfoval i ve Španělsku. Hamilton poprvé v sezóně na pódiu, Norris s Russellem předvedli reklamu na F1

Max Verstappen zvítězil v lehce procesní, avšak strategicky pohledné Velké ceně Španělska a triumfoval celkem posedmé v letošní sezóně. Druhý v cíli Lando Norris jej v závěrečné části závodu stahoval, ale o dvě sekundy na jezdce Red Bullu nakonec nestačil. Stupně vítězů zkompletoval Lewis Hamilton před stájovým kolegou Georgem Russellem a oběma piloty Ferrari.

Publikováno

dne

Max Verstappen zvítězil v lehce procesní, avšak strategicky pohledné Velké ceně Španělska a triumfoval celkem posedmé v letošní sezóně. Druhý v cíli Lando Norris jej v závěrečné části závodu stahoval, ale o dvě sekundy na jezdce Red Bullu nakonec nestačil. Stupně vítězů zkompletoval Lewis Hamilton před stájovým kolegou Georgem Russellem a oběma piloty Ferrari.

Po odskoku na severoamerický kontinent v rámci Velké ceny Kanady se Formule 1 vrátila do Evropy. Desátý podnik letošní sezóny se uskutečnil na tradičním okruhu nedaleko španělské Barcelony. Circuit de Barcelona-Catalunya hostí velké ceny královny motorsportu každoročně již od roku 1991.

Letošní závod nicméně podle všeho představoval předposlední návštěvu F1 na této 4,6 km dlouhé trati. Počínaje sezónou 2026 se Velká cena Španělska má přestěhovat do srdce hlavního města Madridu.

Sobotní kvalifikace přinesla velmi zajímavou podívanou s čtyřmi stájemi s reálnou šancí zabojovat o pole position. Potěšujícím vítězem se nakonec o dvě setiny sekundy stal Lando Norris z McLarenu před úřadujícím mistrem světa Maxem Verstappenem na red bullu. Ani Ferrari, ani Mercedes neztráceli moc, jak během tréninků, tak v kvalifikaci průměrně následovali čelo s odstupem do tří desetin.

Russell chvilku ve vedení, Verstappen v pohodě do čela

VC Španělska je tradičně spíše strategickou bitvou okořeněnou velkým množstvím zastávek často až dvou či třech na jezdce. Naopak barcelonský okruh pravidelně nenabízí mimořádnou čistou závodní kvalitou, přestože eliminace šikany v poslední části trati zvýšila celkovou sumu manévrů do první zatáčky.

Avšak jako téměř u každého startu F1 na jakémkoliv okruhu se toho odehrálo relativně dost. Norris vystartoval do závodu z pole position, Verstappen ale z druhé pozice vydělal důležité metry a dokázal vměstnat své přední křídlo vedle pravého zadního kola britského jezdce. Oběma pilotům však při nájezdu do úvodní zatáčky vypálil rybník mercedes George Russella, jenž objel své soupeře a převzal vedení závodu.

Russell vedl před Verstappenem, Norrisem, Hamiltonem a Leclercem pouze do třetího kola, kdy jej lídr šampionátu z Red Bullu předjel za pomocí systému DRS. Mezitím se do vzájemného souboje nachomýtli oba piloti Ferrari. Leclerca a Sainze dělilo málo od katastrofy, z průjezdu skrz úvodním esíčkem nakonec vyvázli jen s lehkým kontaktem kolo na kolo, přičemž Španěl zvolil rozhodnutí výletu mimo trať.

Po startu nicméně se tempo závodu významně uklidnilo. Jezdci a týmy přestoupili do módu strategických šachů, zatímco Verstappen a Red Bull pláchl zbytku pole. Každým kolem si Nizozemec vydělal několik desetin sekundy a přenechal své rivaly prát se mezi sebou.

Norris doufající v zázrak, Ferrari bez odpovědi

První série zastávek v boxech spustili v desátém kole Kuan-jü Čou a Júki Cunoda kroužící v zadní části startovního pole. Na lídry mířící do boxů si diváci počkali do kola šestnáctého, kdy mechanici Russella a Sainze jim vyměnili pneumatiky. U Španěla proběhl pit stop bez potíží, Brit se však zdržel o něco víc, když se nedařila sundat pravá zadní. Mezitím si hříšník letošní sezóny Kevin Magnussen vykoledoval penalizaci pěti sekund za ulitý start.

O dvě kola později absolvoval zastávku v boxech Verstappen, čímž se do čela dostal Norris. V této době se ve tvrdém střetu octli Hamilton a Sainz nyní jezdící na vlastní zvolené strategii. Nynějšího pilota Ferrari poslal jeho náhradník na samotný okraj trati v druhé zatáčce, což Sainze přimělo postěžovat si do rádia. Ředitelství závodu nicméně vyhodnotilo situaci jako čistou.

Na čele se držel Norris na opotřebované měkké sadě. McLaren hodlal využit Piastriho, který byl zatím bez zastávky, aby pozdržel Verstappena a vydělal nějaký ten čas pro svého kolegu. Trojnásobnému šampionovi ale trvaly v zásadě pouhé dvě zatáčky, než se před Australana lehce prodral do sedmé zatáčky. Bylo jasné, že tento plán McLarenu příliš nevyšel, a tak Norris v 24. okruhu zajel do boxů alespoň s nadějí vydělat nějakou výhodu směrem do druhé poloviny závodu.

Ve 25. kole uzavřel úvodní chumel zastávek Leclerc. Ferrari nezískal svou rozdělenou strategií ani na čelo, ani na Mercedes a znovu se zařadil na pozice získané po kvalifikaci. Závod se tak opět rozevřel do jasně rozdělených skupin. Norris s McLaren hledali cesty, jak před Verstappena, Mercedes a Ferrari si jeli vlastní závody a neprofitovali, ani netratili žádné pozice.

Imolské déjà vu: Norris dotahoval, ale opět na Verstappena nestačil

Verstappen kontroloval závod z vedoucí pozice. V polovině velké ceny bylo evidentní, že jediný, kdo jej ještě mohl ohrozit, byl Norris. Debutový vítěz závodu F1 z Miami díky své nové střední sadě zdolal oba mercedesy a vrátil se na druhou pozici.

S Hamiltonem si Norris poradil celkem jednoduše, Russell však vůbec nehodlal svou pozici zaprodat. 35. kolo z vypsaných 66 spařilo pravděpodobně jeden z nejúchvatnějších soubojů sezóny. Russell zkusil pohlídat manévr Norrise do první zatáčky, pilot McLarenu si ovšem nadjel širší stopu a vnějškem se protáhl před svého krajana.

Russell se hrdinně nevzdal a podobným obloukem skrz čtvrtou zatáčkou se navrátil před Norrise. Vítězem této přestřelky se nakonec stal třetí muž celkového pořadí, když poslal svůj vůz pod stříbrný monopost soupeře do sedmé zatáčky.

Tento velkosouboj však pro mnohé určitě představoval poslední velký moment VC Španělska. Druhá série zastávek nepřinesla žádné další drama. Verstappen sice opět zamířil za mechaniky o pár kol dřív než Norris, náskok 26letého rodáka z Hasseltu ve 48. kole činila cirka osm sekund. Jelikož oba si vyzvedli nejměkčí pneumatiky, Norris měl osmnáct kol na to, aby na totožné sadě zmíněnou ztrátu stáhl a ještě dokázal sebrat dostatek sil na předjížděcí manévr.

Mimo srdnatou jízdu Norrise, jenž z osmisekundového manka dokázal ukrojit do konce závodu sekund šest, Verstappen nakonec zvítězil o dvě vteřiny před Norrisem a dojel si pro sedmé vítězství sezóny. I přes objektivně silnější konkurenci si Verstappen kráčí celkem s přehledem pro čtvrtý titul mistra světa. Hamilton letos poprvé doplnil pódiové příčky poté, co předjel kolegu Russella v 52. kole. Ačkoliv byli fanoušci svědky různých přístupů týmů ke strategii, pozice jezdců v top 10, dá se říci, kopírovala výsledky ze sobotní kvalifikace.

Výsledky Velké ceny Španělska Formule 1 (závod 10/24, 66 kol = 307,236 km; pouze top 10):

1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 1:28:20.227
2. Lando Norris (Brit., McLaren) +2.219
3. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) +17.790
4. George Russell (Brit., Mercedes) +22.320
5. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) +22.709
6. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) +31.028
7. Oscar Piastri (Aus., McLaren) +33.760
8. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) +59.524
9. Pierre Gasly (Fra., Alpine) +1:02.025
10. Esteban Ocon (Fra., Alpine) +1:11.889

Průběžné pořadí jezdců Formule 1 v sezóně 2024 (po závodě 10/24; pouze top 10):

1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 219 bodů
2. Lando Norris (Brit., McLaren) 150
3. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) 148
4. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) 116
5. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) 111
6. Oscar Piastri (Aus., McLaren) 87
7. George Russell (Brit., Mercedes) 81
8. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) 70
9. Fernando Alonso (Špa., Aston Martin) 41
10. Júki Cunoda (Jap., RB) 19

Zdroje: F1, X

Reklama

Oblíbené