Spojte se s námi


Motorsport

Ve stínu velkého a populárnějšího bratra Mugella. Toto je příběh italského okruhu Misano

Každý okruh v kalendáři motocyklového MS má o čem vyprávět. Výjimkou v žádném případě není okruh Misano World Circuit Marco Simoncelli, místo každoroční velké ceny San Marina MotoGP. Proč má však tato trať ve svém názvu jméno závodníka? A věděli jste, že na tomto okruhu skončila kariéra jednoho z největších jezdců motocyklového grand prix závodění? Pojďme si představit okruh Misano, kde se budou tento víkend prohánět nejrychlejší stroje na dvou kolech.

Publikováno

dne

Každý okruh v kalendáři motocyklového MS má o čem vyprávět. Výjimkou v žádném případě není okruh Misano World Circuit Marco Simoncelli, místo každoroční velké ceny San Marina MotoGP. Proč má však tato trať ve svém názvu jméno závodníka? A věděli jste, že na tomto okruhu skončila kariéra jednoho z největších jezdců motocyklového grand prix závodění? Pojďme si představit okruh Misano, kde se budou tento víkend prohánět nejrychlejší stroje na dvou kolech.

Počátky Misana

Závodiště, jež leží jen pár metrů od břehů Jaderského moře, se poprvé objevilo na papíře designérů již v roce 1969. V následujících třech letech probíhala samotná stavba, po jejímž ukončení se hned začaly konat první závody.

Nejednalo se nicméně o žádný dechberoucí okruh s ohromujícími převýšeními, spektakulárními zatáčkami a supermoderním zařízením. Přesto návrháři přišli s na tu dobu zajímavým a originálním nápadem. Kolem okruhu vyvstalo osvětlení, které dovolovalo závodění i po soumraku slunce.

Misano se však do povědomí celosvětové motoristické komunity pořádně dostalo až na začátku 80. let, kdy poprvé zavítalo na okruh MS silničních motocyklů.

Ne příliš šťastné momenty historie okruhu

Netrvalo bohužel dlouho, aby došlo na první velkou kontroverzi. Před začátkem Velké ceny národů 1989 si jezdci stěžovali na kluzký povrch tratě. Nepřispěl tomu ani déšť, který přišel na scénu jen chvíli po zhasnutí startovních světel. Top jezdci po mítinku nakonec závod bojkotovali, velká cena se však i bez nich odjela.

O čtyři roky později, v roce 1993, došlo v první zatáčce okruhu (dnešní poslední zatáčce) k hrůzné nehodě mistra světa Wayna Raineyho. Po highsideru si zlomil páteř, a tím jeho závodnická kariéra dospěla ke svému konci.

Poté se MS nevrátilo do Misana na dlouhých čtrnáct let. Novým domovem italské velké ceny MotoGP se mezitím stalo Mugello, které si díky svému profilu tratě stihlo vybudovat obrovský obdiv fanoušků a které se dodnes považuje za nejoblíbenější okruh mezi příznivci sportu.

Po návratu MotoGP na pobřeží Jaderského moře v roce 2007 se nicméně odehrála další tragédie. Během podniku Moto2 sezóny 2010 zde skonal mladičký japonský talent Šója Tomizawa.

V sekci okruhu oseté rychlými těsně na sebě navazujícími pravotočivými zatáčkami ztratil Tomizawa kontrolu nad svým motocyklem. Do jeho těla poté nešťastně vrazili Scott Redding a Alex de Angelis.

Kromě negativ i pozitiva

Misano bylo svědkem několika úžasných závodů královské kubatury. Pojďme si jich pár představit.

Velká cena San Marina 2015 nejprve odstartovala za sucha, po pár kolech začalo však pršet. Všichni v pohodě vyměnili své motocykly. O několik minut ovšem déšť ustal. Jezdci Yamahy Jorge Lorenzo a Valentino Rossi odkládali svůj návrat pro stroj do sucha. Nakonec na to doplatili, Rossi se propadl na páté místo a Lorenzo dokonce havaroval. Zvítězil Marc Márquez na hondě.

Loni se v Misanu rozhodovalo o mistrovi světa. Fabio Quartararo měl již titul téměř jistý, šlo jen o to, jestli se podaří jeho nejbližšímu rivalovi Francescu Bagnaiovi oddálit jeho korunovaci.

Muselo nicméně dojít na to, aby Quartararo nedojel a Bagnaia zvítězil. Nestalo se ani jedno, Ital havaroval čtyři kola před koncem. Francouz Quartararo tak mohl tři závody před koncem sezóny slavit svůj premiérový titul šampiona MotoGP, který letos může obhájit. Nakročeno má k tomu zatím dobře.

Bonusové informace

Na závěr, patříte mezi novější fanoušky MotoGP? Ptáte se, proč má od roku 2012 okruh Misano do svého oficiálního názvu vloženo jméno Marca Simoncelliho? Tak vězte, že tento sympatický Ital s extravagantním účesem zahynul během Velké ceny Malajsie 2011 poté, co do jeho hlavy po pádu narazilo přední kolo ducati Valentina Rossiho. Misano se rozhodlo následně vzdát památku tomuto závodníkovi přidánim Simoncelliho jména do svého oficiálního názvu.

Níže se můžete podívat na vývoj trati v Misanu, jež tento víkend přivítá již posedmnácté v moderní éře MotoGP nejrychlejší muže na nejsofistikovanějších strojích světa.

1972 – 1992 (3,488 km)

1993 – 2006 (4,060 km)

2007 (4,180 km; změna směru jízdy)

2008 – dodnes

Zdroje: Misano Circuit, Racingcircuits.info

Reklama

Oblíbené