Motorsport
Úchvatná GP Turecka: Vettel na pódiu a Hamilton novým mistrem světa
Závodní okruh Istanbul Park opět ukázal, jak zajímavé mohou být jednotlivé Grand Prix. Na trati se opravdu děly věci, a to nejen v závodě, nýbrž po celý víkend. Už samotný start jasně predikoval, že závod to bude vskutku zajímavý.
Závodní okruh Istanbul Park opět ukázal, jak zajímavé mohou být jednotlivé Grand Prix. Na trati se opravdu děly věci, a to nejen v závodě, nýbrž po celý víkend. Už samotný start jasně predikoval, že závod to bude vskutku zajímavý. A taky, že ano!
Už po sobotní kvalifikaci a pátečních trénincích se jasně ukázalo, jaká by mohla být Grand Prix Turecka na okruhu Istanbul Park. Díky novému asfaltu a také dešti byly výsledky kvalifikace opravdu velmi netradiční.
Pole position si poprvé v kariéře vyjel Lance Stroll, vedle kterého startoval Max Verstappen. Třetí startoval Sergio Pérez, Mercedesy čekal start z šesté a deváté pozice.
Závod to byl už od startu nesmírně napínavý a zajímavý. Po zhasnutí všech pěti světel velmi zle odstartovaly oba Red Bully, naproti tomu až na třetí pozici doslova „proletěl“ z jedenáctého místa startující Sebastian Vettel. Vedení v závodu patřilo pilotům Racing Pointu.
Už po druhém kole si Stroll s Pérezem najeli slušný náskok. Sergio ztrácel na vedoucího Strolla 5 sekund, třetí Vettel na druhého Sergia Péreze zase 7 sekund. Racing Pointy si v prvních kolech vedly opravdu solidně, Pérez dokonce třikrát zajel nejrychlejší kolo závodu.
V osmém kole však Valtteri Bottas svým pit-stopem otevřel zastávky v boxech. V průběhu dalších čtyř kol piloti přikročili k výměně pneumatik na směs do přechodných podmínek. Časy na kolo byly rázem o několik vteřin rychlejší, což velmi často potvrzoval svými výkony Charles Leclerc.
V okruhu třináctém jsme byli svědky virtuálního safety caru – Antonio Giovinazzi byl z důvodu technických problémů nucen odstavit svou Alfu Romeo. Jezdci měli po celý závodní víkend potíže s kontrolou vozu na dráze, a tak se pořadí Velké ceny příliš neměnilo. V dalším průběhu se několikrát ocitl v hodinách Max Verstappen či Valtteri Bottas.
Právě finský pilot ve službách Mercedesu zažil víkend, na který bude chtít velmi rychle zapomenout. Velmi výstižná byla rádiová komunikace mezi ním a jeho závodním inženýrem, jež Bottasovi oznamoval čtyři kola před koncem informaci o brzkém konci této Grand Prix. Ve Finově následné odpovědi byla jeho deprese značně znát.
V 36. kole odjel Kevin Magnussen z boxu s neupevněným kolem a závod následně nedokončil. Velkou cenu Turecka nedojel ani druhý pilot na voze Haas Romain Grosjean. Dalším, komu se nepodařilo dojet do konce, byl Latifi na Williamsu. Šestnáctý dojel George Russell, patnáctý Kimi Räikkönen.
Bottasovo umístění – 14. příčka – jakoby hovořila za celý protrápený víkend. Prvním jezdcem na bodech byl Daniel Ricciardo, jenž se svým Renaultem dokončil závod na pozici číslo deset. Pořadím dolů se neskutečně propadl Lance Stroll. Z ambicí na vítězství na něj zbylo pouze konečné deváté místo.
Slušný posun vpřed však zaznamenaly McLareny. Navzdory nevýhodným pozicím na startu dojel Sainz pátý a Norris osmý. Dle slov týmu bude chtít na tuto Grand Prix zapomenout také Red Bull – šesté místo Maxe Verstappena a sedmá Albonova pozice není zrovna oslnivým výsledkem.
Kdo naopak může slavit solidní bodový příděl, to je Ferrari. Leclerc dokončil závod čtvrtý a Vettel poprvé v sezóně zavítal na stupně vítězů!
Skvělý výsledek zaznamenal Sergio Pérez! Po dvou letech se tento Mexičan dostal konečně na stupně vítězů a po protnutí cílové čáry to na boxové zídce bylo pořádně znát. Velkou cenu Turecka nakonec vyhrál Lewis Hamilton a zajistil si tak sedmý titul mistra světa! Byl tak dorovnán rekord Michaela Schumachera.
Infarktové byly momenty v posledním kole v závěrečných třech zatáčkách. Sergio Pérez totiž na malý okamžik vyjel mimo trať a na druhé místo se dostal Charles Leclerc. Ten ale o několik desítek metrů dál nezvládl poslední zatáčku a druhou příčku opět zaujmul Pérez. Leclercovy chybičky využil i Vettel, který se díky tomu dostal na třetí místo.
Sám Sebastian Vettel to rovněž v rozhovoru nezapomněl zmínit. „Závod jsem si opravdu užil, jsem opravdu šťastný za tento výsledek, za tohle třetí místo. 20 kol před koncem jsem měl obavy o pneumatiky, nevěděli jsme zda vydrží, či nikoliv. Trať byla na některých místech mokrá, na některých suchá. Navzdory našim odhadům pak na různých místech nevysychala a byla konstantně mokrá“, sdělil také v pozávodním rozhovoru Sebastian Vettel.
Dojemný rozhovor podal Lewis Hamilton. Nejenže poděkoval všem, kteří ho k sedmi titulům mistra světa provázeli a kteří s ním ušli kus této cesty. Hamilton také vyzval všechny lidi a především děti, ať se nevzdávají svých snů, nikdy se nevzdávat!
Dodal také: „S týmem jsme se během těchto let hodně naučili. Rozhodujícím faktorem pro dnešní vítězství bylo to, že se nám povedlo udržet optimální teplotu v pneumatikách.“
Připomněl také nešťastnou zkušenost z Číny z roku 2007, kdy právě dvě kola před koncem přišel o titul v boxové uličce – tehdy ještě ve službách McLarenu. Mercedes totiž plánoval bezpečnostní zastávku, přesně z toho důvodu však zůstal britský pilot a sedminásobný mistr světa na trati.
Zdroje: twitter.com, F1 živě
-
Fotbalpřed 2 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 2 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Všichni mi říkali, že je starý a tlustý, nepodepisuj ho. Radu od angažování útočníka odrazovali, nyní se mu odvděčuje góly
-
Chance Ligapřed 4 dny
Jurečka se opřel do Slavie: Nemá podmínky, co máme v Turecku. To má v Česku pouze Sparta