Spojte se s námi


Motorsport

Týmy Formule 1 odmítají miliardy! Její šéf Stefano Domenicali promluvil o vstupu nových týmů a o budoucích plánech F1

Šéf Formule 1 Stefano Domenicali v nedávném díle podcastu Beyond The Grid potvrdil, že současné týmy startovního pole odmítají miliardové nabídky na odkup. Generální ředitel také promluvil na téma potenciálních nových týmů a o budoucích plánech.

Publikováno

dne

Šéf Formule 1 Stefano Domenicali v nedávném díle podcastu Beyond The Grid potvrdil, že současné týmy startovního pole odmítají miliardové nabídky na odkup. Generální ředitel také promluvil na téma potenciálních nových týmů a o budoucích plánech.

Generální ředitel F1 Stefano Domenicali se v nedávném novém díle podcastu Beyond The Grid zabýval otázkou o vstupu nových týmů do F1, přičemž potvrdil, že týmy odmítají obrovské miliardové nabídky na odkup.

Velké světové automobilové značky zejména v posledních dvou letech, kdy královna motorsportu prožívá další veliký boom, vyjádřily svůj zájem o vstup do F1. Ať už to bylo Porsche, Andretti s podporou General Motors nebo Volkswagen jako samotná značka.

Atributy Concordské dohody

Těm všem zatím vstup do F1 nevyšel a je otázkou, zda v budoucnu vůbec vyjde. Proč? Existuje totiž takzvaná Concordská dohoda, dle které musí každý nový účastník zaplatit poplatek 200 milionů dolarů za vstup, přičemž peníze si rozdělí stávající týmy jako kompenzaci.

Současná verze Concordské dohody mezi týmy, FIA a F1 pak také stanoví, že 10 týmů si rozděluje svůj podíl na příjmech ze sportu a jakýkoli nový účastník by tento fond rozmělnil. Šéf F1 Stefano Domenicali navíc také prohlásil, že Formule 1 žádné nové týmy ani nepotřebuje.

Audi a Ford jako nové značky

Do světa královny motorsportu se v poslední době podařilo odsouhlasit vstup pouze dvěma novým značkám – Audi a Fordu. Americká automobilka se pouze připojí k Red Bullu a bude podporovat vývoj pohonných jednotek od roku 2026, v rámci spolupráce s továrnou Red Bull Powertrains.

Rakouský tým se právě od tohoto roku má stát plnohodnotným továrním týmem, který si bude vyrábět své vlastní motory, tudíž je nebude odebírat od jiných dodavatelů.

Audi sice svůj vlastní tým mít bude, avšak na bázi spolupráce se Sauberem. U tohoto týmu je to zvykem už pěknou řádku let. V dřívějších dobách Sauber spolupracoval s BMW, byť to tehdy bylo především kvůli pohonným jednotkám.

Aktuální synergie s Alfou Romeo už ale je příkladem toho, jak by Audi se Sauberem mělo v dalších letech fungovat. Podrobněji jsme se tomuto tématu věnovali už v jednom z předchozích článků.

Vyjádření Domenicaliho

Pod vedením současného šéfa zažívá F1 vskutku veliký nárůst popularity. To jen dokazuje zájem jednotlivých zemí o pořádání velkých cen, narůst partnerů a právě touha velkých automobilek po vstupu do F1.

Jedním z cílů Domenicaliho je pomoci stávajícím deseti týmům, aby se staly ziskovými podniky a ve Formuli 1 neživořily. To sice prospěje konkurenceschopnosti, jelikož týmy budou mít větší finanční zázemí. Na druhou stranu to ale z Formule 1 dělá uzavřenou společnost.

„Před dvěma lety, když byla podepsána nová Concordská dohoda, když se mluvilo o tom, jakou hodnotu má příchod týmu do Formule 1, bylo uvedeno číslo 200 milionů dolarů. To se zdá být nedosažitelné,“ řekl Domenicali v podcastu Beyond The Grid.

„V minulosti byly týmy, které jsme prodávali za 1 libru. Nyní trh nabízí týmům téměř miliardy – a ty to odmítají. Dokážete si to představit? Čím více jste schopni mít konkurenční pole, tím více máte zajímavých závodů. Tím více můžete vytvořit zájem o sport,“ uvedl.

Proces FIA

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) už zhruba před půlrokem prohlásil, že chce spustit proces, který novým značkám zajistí snadnější vstup do Formule 1. Avšak reakce Domenicaliho byla více než vlažná.

Podle současného šéfa F1 je deset týmů více než dost. Takový počet je prý pro zajištění show a prosperujícího byznysu ideální. Momentálně však probíhá hodnocení všech aspektů souvisejících s potenciálním přijetím nových týmů. To znamená ziskovost, konkureceschopnost nebo technickou připravenost.

„Musíme si uvědomit, že její platnost (Concordské dohody) vyprší v roce 2025, takže je před námi ještě dlouhá doba. Je to hodnocení, které musíme provést, abychom se v budoucnu rozhodli správně,“ uzavřel Domenicali.

Zdroje: F1, Beyond The Grid, Racing News 365

Reklama

Oblíbené