Spojte se s námi


Motorsport

Týmům může hrozit i diskvalifikace! Co pro stáje Formule 1 znamená změna směrnic a jak chce FIA hlídat bezpečnost vozů?

Mezinárodní automobilová federace (FIA) reaguje na volání jezdců a z důvodu bezpečnosti hodlá řešit problémy s poskakováním monopostů. Před Velkou cenou Kanady tak zavádí novou směrnici, co to však pro týmy konkrétně znamená a jak chce FIA uhlídat bezpečnost vozů?

Publikováno

dne

Mezinárodní automobilová federace (FIA) reaguje na volání jezdců a z důvodu bezpečnosti hodlá řešit problémy s poskakováním monopostů. Před Velkou cenou Kanady tak zavádí novou směrnici, co to však pro týmy konkrétně znamená a jak chce FIA uhlídat bezpečnost vozů?

Mezinárodní řídící orgán zavádí změny. Konkrétně před Velkou cenou Kanady vydává nové technické směrnice, na základě kterých by se ve střednědobém horizontu měly vyřešit problémy s porpoisingem, nebo-li s poskakováním aut na rovinkách.

Blíže jsme o této problematice informovali hned ve dvou článcích – v tomto a tomto. Jak však chce nastavení a bezpečnost aut konkrétně hlídat?

Je zapotřebí poznamenat, že technické směrnice nejsou veřejné, nicméně německý server Auto Motor und Sport se k nim úspěšně dostal a popsal konkrétní postupy, jakými se bude FIA při kontrole monopostů řídit.

Jak už FIA před několika hodinami zveřejnila, respektive spíše připomněla, bude přísněji regulovat opotřebení prken pod vozem. A to kvůli toho, aby organizace kontrolovala, jak moc u země monoposty jezdí.

Mezinárodní automobilová federace bude rovněž vyhodnocovat údaje ze dvou snímačů v blízkosti těžiště vozu, aby dostávala data ohledně pohybu monopostu (nahoru a dolů při poskakování).

„Pokud bude překročen určitý limit, bude muset tým upravit nastavení a případně změnit výšku vozu nebo míru pružení. Limitní hodnota bude týmům sdělena před třetím tréninkem. Vozy, které tuto hodnotu v závodě či už v kvalifikaci nesplní, budou klasifikovány jako nebezpečné. Podle technických pravidel je nebezpečný vůz diskvalifikován,“ vysvětluje český server F1 Sport.

Tento formulový server dále dodává, že tzv. „Az signál“ pro vertikální zrychlení při pohybu nahoru a dolů je přenášen přímo do řídicí jednotky FIA. Techničtí komisaři tak mohou kdykoli zjistit, jak moc se vůz při vysokých rychlostech dotýká tratě.

„Jakmile FIA určí „bezpečné nastavení“ pro každý jednotlivý vůz, světlou výšku, nastavení pružin a tlumičů a aerodynamickou konfiguraci již nelze měnit. Samozřejmě by to nebyla pravidla a směrnice F1, aby neexistovaly výjimky. Týmu nebude nikdo bránit jezdit s ještě větší výškou. Kromě toho lze změnit nastavení kvůli počasí, měnit tlak pneumatik a nastavení předního křídla.“

Pakliže jakýkoliv tým nebude schopný splnit požadavky FIA, bude se zkrátka muset ubrat směrem, který však v královně motorsportu není žádoucí.

Jak totiž píšeme v jednom z našich předchozích článků, na ono poskakování aktuálně recept je, ovšem řešení, které se nabízí, je pro svět Formule 1 nežádoucí. Pokud totiž Formule 1 nenajde co do vývoje monopostů nějaké vylepšení, budou muset týmy přistoupit například na změnu světlé výšky.

A to znamená ztrátu výkonu a zhoršení části přítlaku v zatáčkách. Sečteno a podtrženo – skutečně se může stát, že toto rozhodnutí FIA ovlivní rozložení sil v celém startovním poli.

Zdroje: Auto Motor und Sport, F1 Sport, Racing News, FIA

Reklama

Oblíbené