Spojte se s námi


Motorsport

Tvrdá rána a velká havárie! Russell zdemoloval svůj Mercedes, závod nedojel ani Verstappen. Jak skončila Velká cena Austrálie?

Letošní Velká cena Austrálie nabídla naprosto nečekaný průběh. Podnik v Albert Parku zkrátka opět prokázal svou nepředvídatelnost a fakt, že téměř každoročně nabízí velkou show a dobrý závod. Vítězem třetího závodu sezony 2024 se stal Carlos Sainz, Ferrari zapsalo double. Závod nedojeli Max Verstappen, Lewis Hamilton a George Russell, který v závěru pořádně zdemoloval svůj Mercedes.

Publikováno

dne

Letošní Velká cena Austrálie nabídla naprosto nečekaný průběh. Podnik v Albert Parku zkrátka opět prokázal svou nepředvídatelnost a fakt, že téměř každoročně nabízí velkou show a dobrý závod. Vítězem třetího závodu sezony 2024 se stal Carlos Sainz, Ferrari zapsalo double. Závod nedojeli Max Verstappen, Lewis Hamilton a George Russell, který v závěru pořádně zdemoloval svůj Mercedes.

Na pole position se po sobotní kvalifikaci pro start Velké ceny Austrálie postavil Max Verstappen. V první řadě jej doplnil Carlos Sainz, třetí startoval Lando Norris, čtvrtý Charles Leclerc a elitní pětici uzavřel Oscar Piastri.

Sergio Pérez dostal z důvodu překážení Nicu Hülkenbergovi penalizaci v podobě poklesu 3 míst na startu. Do závodu na Albert Parku tak vyjel až ze šestého startovního slotu. Kompletní pořadí před zhasnutím všech pěti světel si můžete prohlédnout v příspěvku níže.

Nutno dodat, Daniel Ricciardo před závodem dostal novou pohonnou jednotku, obešlo se to však bez jakékoliv penalizace. Nové přední křídlo s odlišnou specifikací obdržel Čou Kuan-jü a do Velké ceny Austrálie odstartoval z boxů.

Velká cena Austrálie – úvod

Samotný start se přitom obešel bez kolizí a proběhl v poklidu, ovšem potom se děly věci. Sainz se v druhém kole dostal před Verstappena na první místo, Nizozemec ve službách Red Bullu poté v pátém kole dokonce ze závodu definitivně odstoupil.

Problémem bylo technické selhání, konkrétně přehřátí pravé zadní brzdy, která posléze začala hořet. Rázem byl souboj o první místo otevřený.

Nutno dodat, většina startovního pole vyjela do závodu na střední sadě pneumatik tvrdosti C4, ta však moc dlouho nevydržela. Pirelli totiž do závodu v Melbourne nominovalo nejměkčí směsi pneumatik a už od tréninků bylo z dostupných dat očekávanou strategií na dvě zastávky, degradace gum byla během závodu vysoká.

Piloti tak ke svým mechanikům poprvé zajeli v desátém až patnáctém kole. Na čele závodu se etabloval Sainz, na druhé místo se posunul Leclerc. Třetí příčku po týmové režii a prohození pozic ukořistil Brit Norris, čtvrtý jezdil Australan Piastri, jenž jel domácí závod.

Pit-stopy v průběhu Velké ceny Austrálie pochopitelně míchaly pořadím, po absolvování všech zastávek se ale právě toto pořadí na čele ustálilo. Vysoko se během třetího podniku letošní sezóny dostal i Fernando Alonso, ten však po své zastávce spadl na páté místo.

Další průběh Velké ceny Austrálie

V dalších kolech právě pátá příčka střídala svého majitele. Kromě Alonsa o elitní pětici usiloval také Pérez nebo George Russell. V 17. kole po Verstappenovi vypadl ze závodu další jezdec, tentokrát to byl Lewis Hamilton, jemuž selhal motor.

Na trati jsme pak od poloviny závodu viděli několik soubojů. Velmi tvrdě spolu bojovali například Hülkenberg a Alexander Albon, německý pilot nakonec vzešel z této bitvy jako vítěz. Pořadím pochopitelně zamíchaly i druhé zastávky v boxech, předjíždělo se rovněž v zadní části startovního pole.

Sainz, Leclerc, Norris, Piastri, Russell, Pérez, Alonso, Stroll, Cunoda, Hülkenberg – takto vypadalo pořadí elitní desítky po druhých pit-stopech. Nutno ale dodat, že jediným pilotem bez druhé zastávky i ve 45. kole z celkových 58 byl Russell, který na tvrdé sadě pneumatik strávil celkem 36 kol.

Po výměně pneumatik ve 47. kole se na trať vrátil na sedmé pozici na šestým Alonsem. Na páté místo se díky zastávky jezdce Mercedesu posunul Pérez.

Tato podoba pořadí bodované desítky vydržela až do závěrečných kol, než přišel jeden velmi překvapivý moment. Russell souboj s Alonsem nakonec nezvládl a v posledním 58. kole ztratil svůj vůz v šesté zatáčce a následně tvrdě havaroval.

V přenosu to slyšet nebylo, Russell si však prostřednictvím týmového rádia žádal červené vlajky. Na trati ovšem zavlály vlajky žluté barvy, ředitelství sáhlo k virtuálnímu safety caru. Stroll se tak díky nehodě Russella posunul na sedmé místo, Cunoda na osmé, Hülkenberg na deváté a bod získal i Kevin Magnussen.

Pátý nakonec dojel Mexičan Pérez, jenž za sebou nemá dobrý závod. Čtvrtý skončil domácí miláček Piastri, na podium se díky třetímu místu postavil Norris.

Co Velká cena Austrálie udělala s pořadím šampionátu?

McLaren tak získal do Poháru konstruktérů velmi důležité body, aktuálně je s celkovým ziskem 55 bodů třetí. Velký úspěch zaznamenala stáj Ferrari, která v Albert Parku získala double!

Sainz dva týdny po operaci slepého střeva slaví naprosto přesvědčivé vítězství a po zásluze se stal nejlepším jezdcem den. Leclerc jej doprovodil na stupních vítězů ziskem druhého místa. Monačan navíc zajel nejrychlejší kolo závodu (1:19.813) a získal extra jeden mistrovský bod.

Naopak katastrofální závod to je pro Mercedes, který nezískal ani bod. Opět bez bodu skončil Alpine, Sauber i Williams. Čtyři body ukořistil Cunoda na voze RB, tři body získal Haas díky devátému místu Hülkenberga a desáté pozici Magnussena.

Zdroj: F1, X

Reklama

Oblíbené