Spojte se s námi


Motorsport

Technické partnerství Toyoty s týmem Haas vytváří otázky. Kteří junioři japonské automobilky mají šanci usednout za volant F1?

Před nedávným časem oznámila stáj MoneyGram Haas F1 Team a výrobce automobilů Toyota, že navazují technické partnerství. Obě společnosti přitom nehodlají spolupracovat jen na technologické bázi. V rámci uveřejněné dohody se totiž počítá s tím, že se juniorští piloti Toyota Gazoo Racing představí za volanty Haasu během testovacích jízd.

Publikováno

dne

Před nedávným časem oznámila stáj MoneyGram Haas F1 Team a výrobce automobilů Toyota, že navazují technické partnerství. Obě společnosti přitom nehodlají spolupracovat jen na technologické bázi. V rámci uveřejněné dohody se totiž počítá s tím, že se juniorští piloti Toyota Gazoo Racing představí za volanty Haasu během testovacích jízd. Pochopitelně s cílem dostat do královny motorsportu dalšího japonského závodníka. Ideální příležitost ukázat si, kteří členové vývojového programu Toyota Gazoo Racing mají největší šanci a jak si ve svých šampionátech vedou.

  • Junioři Toyoty v japonských formulích
  • Honda vs. Toyota ve F1
  • Co to je TPC a příklady jeho využití v letošní sezoně F1

Super Formule

Super formule reprezentuje nejvyšší třídu monopostů v zemi vycházejícího slunce. Právě z této soutěže přišel minulý rok do „ef jedniček“ Novozélanďan Lawson. Přestože má v tomto šampionátu závodní divize japonské automobilky řadu pilotů, pro účely článku jsou důležití jen aktuální junioři jejího vývojového programu, známého jako Toyota Gazoo Racing Driver Challenge Program.

Tím prvním je předloňský šampion Super Formula Lights (jakási F2 japonských monopostů) Kazuto Kotaka. 25letému Japonci letošní sezona zatím vůbec nevychází. Na bodech dojel pouze dvakrát a v průběžném pořadí se krčí na 14. místě. To není dobrá zpráva také proto, že japonský šéf Haasu Ajao Komacu domácí formule pochopitelně bedlivým okem sleduje.

Nedaří se ani někdejšímu vítězí tamější F4 Hibiki Tairovi. Na rozdíl od Kotaky se ale dostal do Super Formule až v průběhu sezony. Team Impul expilota F1 Kazujoši Hošina totiž původně podepsal šampiona F2 Théa Pourchaira. Jenže Francouze po úvodním kole na Suzuce zlanařil McLaren do IndyCar (pro změnu nejvyšší liga monopostů v USA). A od té doby Hošino zkouší různé jezdce.

Tím, že má úzké vazby na Toyota Gazoo Racing, startují v jeho stáji jezdci této automobilky. Po jednorázové štaci s Britem Barnicoatem se na dva závody objevil právě Taira. V Motegi a Oyamě ho pak nahradil bývalý pilot Williamsu a AlphaTauri Nyck de Vries. S Japoncem se opět počítá až na poslední podnik v Suzuce. Junioři Toyota Gazoo Racing Driver Challenge Program tak září především v nižších patrech japonských monopostů.

Mladé naděje Toyota Gazoo Racing Driver Challenge Program

Pravděpodobně největší hvězdu celého programu představuje 17letý Júki Sano. Teenager z prefektury Šizouka začal sezonu v domácím šampionátu F4. Opanoval hned první závod pod posvátnou horou Fudži, ale pak jeho výkonnost trochu klesla.

Na konci července Toyota Gazoo Racing oznámila, že on a jeho kolega Kazuhisa Urabe dostanou na poslední čtyři závody příležitost v domácí odnoži Regionální formule. A Sano tuto šanci chytil za pačesy. Ve všech klání se postavil na nejvyšší stupínek. Kdyby startoval v této kategorii od začátku, dnešní šampion Sauter by se mu dost možná díval na záda.

Daří se i závodníkům v Super Formula Lights. Sérii sice vede junior Hondy Syun Koide, ale trojlístek z Toyota Gazoo Racing Driver Challenge Program ho následuje. Seita Nonaka z druhého místa ztrácí 29 bodů, třetí Jin Nakamura bodů 35 a velký deficit nemá ani loňský šampion F4 Rikuto Kobajaši, jenž okupuje čtvrtou pozici.

Honda Formula Dream Project vs. Toyota Gazoo Racing

Japonské závodníky do královny motorsportu dodávala v posledních letech především Honda. Právě její zásluhou řídí vozy Racing Bulls Júki Cunoda. A ona také stojí za Aymu Iwasou, jenž v rámci domácí velké ceny pilotoval v pátečním tréninku RB VCARB 01 Daniela Ricciarda.

Konkurenční Toyota naposledy přivedla do F1 Kamuje Kobajašiho. Ten debutoval v jejích barvách VC Brazílie 2009. Pak už si jen před rokem prosadila do role rezervního jezdce McLarenu přezrálého Rjó Hirakawu.

Reálně ale tento 30letý rodák z městečka Kure primárně závodí za Toyota Gazoo Racing ve světovém šampionátu vytrvalostních závodů (WEC). Současného pilota F2 Ritoma Miyatu pak nemá cenu ani počítat. Japonská automobilka ho totiž plánovala nasadit do WEC od začátku. F1 tedy nikdy nebyla ve hře.

Jaký vliv má smlouva s týmem Haas?

Smlouva s Haasem tak umožní, aby se do kokpitu „ef jedničky“ posadili talentovaní junioři japonské automobilky. V počáteční fázi se bude jednat hlavně o „Testing of Previous Cars“ (TPC) neboli testování se staršími modely aut.

TPC letos využíval například Mercedes pro neplnoletého Andreu Antonelliho. Stejné příležitosti se chopil i Aston Martin, jenž odměnil jízdou ve voze AMR22 nováčka F3 Josepha Loaka za jeho loňské ocenění Autosport BRDC Award.

Zároveň se dá očekávat, že se některý z japonských pilotů objeví v pátečních trénincích s aktuálním autem. Ve hře je též post rezervního jezdce. Ten u americké stáje nyní zastává Ollie Bearman a Pietro Fittipaldi.

Talentovaný Brit příští rok povýší na plný úvazek do závodní sedačky. Vnuk dvojnásobného mistra světa F1 letos závodil za Rahal Letterman Lanigan Racing (RLLR) v IndyCar. Setrvání 28letého Brazilce v USA však zůstává nejisté, protože s RLLR ani jiným týmem zatím nemá podepsaný kontrakt na příští rok.

Zdroj: MoneyGram Haas F1 Team, Toyota Gazoo Racing

Reklama

Oblíbené