Spojte se s námi


Motorsport

Svatozář nad hlavou, která zachraňuje životy: FIA zasahuje do technických regulí, které se dotknou úplně všech

Světová rada motorsportu v nedávném čase konečně rozhodla nejen o předpisech pro nové pohonné jednotky od sezóny 2026 a dále, ale také stvrdila změny samotných technických regulí. A právě tyto změny se týkají především porpoisingu, neboli onoho poskakování a systému halo (ochranný oblouk).

Publikováno

dne

Světová rada motorsportu v nedávném čase konečně rozhodla nejen o předpisech pro nové pohonné jednotky od sezóny 2026 a dále, ale také stvrdila změny samotných technických regulí. A právě tyto změny se týkají především porpoisingu, neboli onoho poskakování a systému halo (ochranný oblouk).

Formule 1 vstoupila do nové éry se zcela přepracovanými technickými regulemi, přičemž na základě toho vypadají letošní monoposty naprosto odlišně oproti rokům předchozím.

V několika úvodních závodech však všechny týmy trpěly tzv. porpoisingem, neboli poskakováním na rovinkách. Postupem času, zejména po závodě v Kanadě, však týmy F1 začaly přicházet s účinnými opatřeními a dnes vidíme poskakování vozů naprosto minimálně. Respektive skoro vůbec.

Tento doprovodný jev ground effectu ovšem nejprve dělal problémy takřka všem týmům, načež nejhorlivější debaty ohledně bezpečnosti jezdců a samotného závodění vyvolával v minulosti Mercedes.

Nová směrnice, zásah do technických předpisů

A to logicky vedlo k dlouhému sporu. Před Velkou cenou Kanady se tak sešel Technický poradní výbor a prodiskutoval veškeré možné varianty změny technických regulí. A to nakonec vedlo k tomu, že FIA zveřejnila směrnici, prostřednictvím které má ono poskakování zredukovat. Byl to jednoduše zásah do aktuálních pravidel.

S těmito změnami ovšem řada týmů nesouhlasila, jelikož jak už píšeme výše, díky inovacím ze strany samotných stájí už dnes prakticky žádného porpoisingu svědky nejsme. Nabízí se tedy otázka, zda tento zásah do pravidel není zbytečný.

Takto vypadal původní návrh FIA a Technického poradního výboru, podle informací F1 byly nyní schváleny tyto změny (platné už od příštího roku).

Okraje podlahy budou navýšeny o 15 mm, zvýšena bude rovněž výška hrdla difuzoru a tuhost jeho hrany a pro účinnější sledování tohoto jevu a následných oscilací dostanou monoposty F1 další senzor.

Mezinárodní automobilová federace nicméně uvádí, že veškeré změny, které na podlaze monopostů proběhnou, nemají mít žádný dopad na návrhy mechanických komponentů týmů.

Svatozář nad hlavou – ochranný oblouk zachraňuje životy

V průběhu let minulých jsme byli svědky několika děsivých havárií. Ať už se jednalo o kolizi Lewise Hamiltona a Maxe Verstappena na italské Monze nebo letošní havárii Kuan-jü Čoua.

Tato strašidelně vypadají havárie dopadla velmi dobře i díky systému halo. Neboli onoho ochranného oblouku.

V přímém důsledku této havárie chystá FIA pro rok 2024 přepracovat testy tohoto systému. A už v příštím roce dojde ke změnám. Horní část oblouku bude nově zaoblena, aby se snížila pravděpodobnost jeho zarytí do závodní dráhy. Právě to podle FIA sehrálo v Čouově případě určitou roli.

Server Motorsport pak také píše, že dojde k zavedení minimální výšky pro homologační test. V neposlední řadě FIA přistoupila na nové fyzické homologační zkoušky při níž zatížení tlačí oblouk směrem dopředu.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Oblíbené