Spojte se s námi


Motorsport

Skvělý výkon Red Bullu nebo naštvaný Hamilton: Kdo zvítězil ve Velké ceně Turecka?

Za námi je šestnáctá velká cena letošní sezóny. Boj o mistrovský titul vrcholí, což také v závodě bylo znát, a to především co se opatrnosti a strategie týče. Jaké je konečné pořadí Velké ceny Turecka?

Publikováno

dne

Za námi je šestnáctá velká cena letošní sezóny. Boj o mistrovský titul vrcholí, což také v závodě bylo znát, a to především co se opatrnosti a strategie týče. Jaké je tedy konečné pořadí Velké ceny Turecka?

Začátek závodu si velmi dobře pohlídal Valtteri Bottas, jenž startoval z pole position. Z šestého na čtvrté místo se posunul Sergio Pérez. Z poslední pozice nakonec vyjel Daniel Ricciardo se svým McLarenem.

Ten totiž v kvalifikaci nepostoupil ani z Q1. Tým tak využil jeho špatné startovní pozice a vyměnil na monopostu McLaren komponenty pohonné jednotky.

Už v první zatáčce jsme byli svědky kontaktu. Nutno podotknout – závodilo se na mokré trati, Pierre Gasly se navíc dostal mezi dvě auta a nebyl schopen do levotočivé první zatáčky zatočit.

Jeho monopost se tak střetl s Alpinem Fernanda Alonsa, jenž se v důsledku toho roztočil. V druhém kole však sám narazil do Haasu Micka Schumacher, za což obdržel časový trest pěti sekund.

Stejný trest, a poněkud přísný, inkasoval Gasly, a to právě kvůli incidentu z první zatáčky. Velkou cenu Turecka však můžeme označit spíše za strategickou bitvu.

V průběhu závodu totiž trať stále usychala a bylo velmi těžké odhadnout další vývoj počasí, a také jak budou v jeho druhé polovině fungovat pneumatiky do přechodných podmínek.

Otestovat střední specifikaci pneumatik do suchých podmínek se rozhodl Sebastian Vettel. Ke svým mechanikům tedy zajel v 37. kole. Tato sada pneumatik ovšem vůbec nezafungovala. Po obkroužení jednoho kola zaje do boxů znovu, tentokrát pro nové pneumatiky do přechodných podmínek.

V posledních 18 kolech piloti, kteří ještě neabsolvovali svůj pit-stop zvažovali, že dojedou závod bez jediné zastávky. Konkrétně se jednalo především o Charlese Leclerca, jenž v tu dobu závod vedl.

Na suchu samozřejmě tohle není možné. Existuje pravidlo, které nařizuje nasadit v závodě dvě rozdílné směsi pneumatik, tudíž piloti musejí absolvovat alespoň jeden pit-stop. Ovšem na mokru toto pravidlo neplatí.

Jezdec Ferrari každopádně ve 48. kole zajel do boxů pro novou sadu pneumatik. O tři kola učinil stejné rozhodnutí tým Mercedes, ač se zastávkou sám Hamilton nesouhlasil.

Čím delší dobu totiž piloti strávili na jedné sadě pneumatik, tím vyšší přilnavost měli. Proč? V průběhu kroužení na závodním okruhu se samozřejmě guma opotřebovává, za těchto mokrých podmínek ovšem tento faktor přišel jezdcům vhod.

Jakmile se z pneumatiky „vytratila“ ona měkká vrstva, fungovala tato specifikace nejlépe. Hamilton se tak po zastávce na nové sadě potýkal s problémy a dvě až tři kola byl výrazně pomalejším, než před ním jedoucí Leclerc.

Italská stáj měla po celý závodní víkend v Turecku solidní výkonnost, což samotného Leclerca překvapilo. Před velkou cenou to ostatně sám přiznat. Naopak jejich největší konkurent (McLaren) v boji o třetí místo v pořadí týmů zaznamenal velmi špatný výsledek – Norris sedmý, Ricciardo třináctý.

Konečné pořadí Velké ceny Turecka je následovné:

1. Bottas, 2. Verstappen, 3. Pérez, 4. Leclerc, 5. Hamilton, 6. Gasly, 7. Norris, 8. Sainz, 9. Stroll, 10. Ocon, 11. Giovinazzi, 12. Räikkönen, 13. Ricciardo, 14. Cunoda, 15. Russell, 16. Alonso, 17. Latifi, 18. Vettel, 19. Schumacher a celkové pořadí uzavírá Nikita Mazepin.

Pro Bottase je to první vítězství v letošní sezóně, zároveň dokázal zajet i nejrychlejší kolo závodu. Jezdcem dne se podle hlasování stal Carlos Sainz, jenž své Ferrari doprovodil z 19. místa na osmé!

„Dnes to nebylo vůbec snadné, ač jsem se na to snažil tlačit, Valtteri měl lepší tempo. Jsem šťastný za druhé místo, dnešek byl o velké kontrole pneumatik a opatrné jízdě,“ potvrdil složitost závodu v rozhovoru pro F1 Max Verstappen.

Zdroj: F1 Živě

Reklama

Oblíbené