Motorsport
Šílená VC Nizozemska! Verstappen znovu triumfoval a dorovnal další rekord. Na pódiu i jedno překvapivé jméno
To byla ale podívaná! Ačkoliv to na papíře nemusí vypadat, návrat Formule 1 po dlouhé letní přestávce v žádném případě nezklamal, i přes další vítězství Maxe Verstappena a Red Bullu. Nizozemec si v dramatické, deštěm ovlivněné, domácí velké ceně dojel pro devátý triumf v řadě.
To byla ale podívaná! Ačkoliv to na papíře nemusí vypadat, návrat Formule 1 po dlouhé letní přestávce v žádném případě nezklamal, i přes další vítězství Maxe Verstappena a Red Bullu. Nizozemec si v dramatické, deštěm ovlivněné, domácí velké ceně dojel pro devátý triumf v řadě. Tímto počinem dorovnal deset let starý rekord Sebastiana Vettela. Verstappena doprovodili na pódiu Fernando Alonso a Pierre Gasly.
Třináctá velká cena letošní sezóny Formule 1 na legendárním okruhu Zandvoort v Nizozemsku ukončila čtyřtýdenní letní přestávku. Velká cena se do této země vrátila v roce 2021 převážně díky vzestupu popularity Maxe Verstappena. Předtím se na Zandvoortu jezdilo takřka nepřetržitě mezi léty 1952 a 1985.
Lídr šampionátu a aktuální vládce královny motorsportu Verstappen dorazil na domácí půdu s možností dorovnat deset let starý rekord Sebastiana Vettela.
Bývalý pilot Red Bullu, s nímž tento tým slavil čtyři tituly mistra světa v letech 2010 až 2013, zaznamenal v roce 2013 devět vítězství v řadě za sebou. Verstappen seděl před závodním víkendem na Zandvoortu na osmi triumfech a jenom zázrak by znemožnil dorovnání tohoto počinu.
Bombastický start do druhé poloviny sezóny
Těsně před startem hlásil tým Fernandu Alonsovi hrozbu dešťových kapek. Zahřívací kolo se bez nich obešlo, a tak se žádný jezdec se nerozhodl pro risk startovat do závodu na přechodných pneumatikách.
Poleman Verstappen si po zhasnutí světel pohlídal první pozici. Hned po startu však na Zandvoort začal padat déšť, jenž každou sekundou sílil. Matka příroda si však nemohla vybrat lepší moment pro maximální drama!
Značná skupina pilotů zejména v druhé polovině pole zamířila na konci prvního okruhu do boxů pro gumy přechodné specifikace. Do boxů se jako první z této skupiny vydal Sergio Pérez, jenž následně převzal vedení poté, co si zbytek jezdců v čele s Verstappen zajel pro zeleně označené pneu.
Zázračně se úvodní kola VC Nizozemska obešla bez jakýchkoliv žlutých vlajek či safety caru. Pouze Charles Leclerc přišel o část předního křídla po lehkém ťukanci s bočnicí Oscara Piastriho.
Přeháňka Zandvoort rychle opustila, a tak se velice rychle všichni vydali zpět za svými mechaniky pro suché obutí. Největšími losery celé postartovní loterie se stal Mercedes, jak Lewis Hamilton, tak George Russell se octli v druhé destíce.
Naopak nejvíce pozic vydělali Pierre Gasly a Kuan-jü Čou, piloti Alpinu, respektive Alfy Romeo. Z chvostu pole vyskočili do první pětky.
Ani krátká dešťová kapitola nezaskočila nezaskočitelný Red Bull, jehož jezdci se přes veškeré dění takřka okamžitě zařadili na první dvě místa. Verstappen zajel do boxů před kolegou Pérezem, což vyneslo úřadujícího šampiona zpět do pozice lídra závodu.
Nešťastný závod pro Mercedes a Ferrari
Fanoušci se teprve uklidňovali po dechberoucím úvodu závodu, když v šestnáctém kole podruhé v rámci grand prix víkendu havaroval Logan Sargeant.
Na trať rázem vyjel safety car, jenž cirkuloval po trati celkem pět kol. Restart velké ceny ovšem nepřidal do portfólia dramatických momentů VC Nizozemska. Verstappen vedl Péreze, Alonsa, Gaslyho a Sainze a hned jako obvykle začal zbytku pole ujíždět.
Jak už je standardem v letošní sezóně, jakmile se Red Bull, zejména Verstappen, usadí na vedoucích pozicích, veškeré oči se přesunou na vždy zajímavý střed pole. O významnou část akce na trati se staral Hamilton. Britský pilot Mercedesu překonával na měkké sadě jednoho pilota za druhým a podařilo se mu vyšplhat do první desítky.
Avšak jeho kolega Russell zůstával zaseknutý okolo patnáctého místa bez velkých nadějí na podobný progres. Podobně tristní závod prožíval Leclerc, kterého v 39. kole předjel Valtteri Bottas a o dvě kola později dokonce debutant Liam Lawson! Ferrari se nakonec rozhodlo stáhnout Leclera, pro nějž se jednalo o letošní třetí odstoupení z velké ceny.
Benzín do ohně Ferrari přilil Alonso, jenž se po undercutu na Sainze dostal před svého krajana zpět na pódiovou příčku. Na pátém místě se i dvacet kol před koncem držel Gasly i přes pětisekundovou penalizaci za překročení povolené rychlosti v boxech. O pěkné překvapení se zasluhoval i Albon, jenž se i přes výkonností deficit jeho williamsu držel na sedmém místě.
Dešťové drama: Kapitola druhá
Během celé prostřední části závodu inženýři mnoha týmů strašili své jezdce, že by na okruh mohl dorazit další déšť. Slibovaná přeháňka nakonec proťala okruh dvanáct kol před koncem. Všichni jezdci si dojeli pro přechodné pneumatiky kromě Ocona, jehož tým mu nasadil gumy do extrémního mokra.
Na první pohled nevinná přeháňka se velmi svižně vyvinula v obrovskou průtrž. Pérez daroval své druhé místo Alonsovi po vlastní chybě, když při brždění do první zatáčky ztratil kontrolu nad svým vozem.
Mexičan se naštěstí pro něj pouze otřel se zadním křídlem o bariéru, a tak mohl nadále pokračovat v závodě. Jakmile na tom samém místě o pár chvil později tvrdě havaroval Čou, ředitelství závodu zareagovalo vyvěšením červených vlajek. Stalo se tak v 64. kole z vypsaných 72.
I přesto, že se již odjelo 75 % celkové délky velké ceny, vedení závodu rozhodlo o restartu. Radary totiž naznačovaly, že by déšť neměl mít dlouhého trvání, tudíž nebyl důvod ukončit závod předčasně. Z obav z kolizí v boxové uličce během hromadné výměny gum z extrémních na přechodné ředitelství závodu rozhodlo o povinném užití přechodných pneumatik.
Po více než půlhodinovém čekání se jezdci vydali na závěrečný šestikolový sprint. Po restartu na lídra Verstappena dotíral Alonso, nicméně tento veterán nenašel na 25letého Nizozemce žádný recept.
Tuto dvojici sledoval Pérez, jenž však obdržel pětisekundovou penalizaci za stejný prohřešek jako předtím Gasly. Na chvost pole spadl Russell po kolizi s Landem Norrisem.
Ani dvojité dešťové překvapení, ani pět zastávek v boxech nezastavily Verstappena v dosáhnutí jedenáctého vítězství sezóny. Nejen to, rodák z belgického Hasseltu úspěšně dorovnal rekord Vettela v počtu vítězství ve velkých cenách za sebou.
Zároveň šnůra prvních míst pro Red Bull se prodloužila na čtrnáct. Druhý v cíli Alonso se vrátil na stupně vítězů, na kterých naposled stál během VC Kanady. Třetí místo vytěžil Francouz Gasly, jenž dovezl týmu Alpine druhé pódium sezóny.
Výsledky Velké ceny Nizozemska Formule 1 (závod 13/22, 72 kol = 306,587 km; pouze top 10):
1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 2:24.04.411
2. Fernando Alonso (Špa., Aston Martin) +3.744
3. Pierre Gasly (Fra., Alpine) +7.058
4. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) +10.068
5. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) +12.541
6. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) +13.209
7. Lando Norris (Brit., McLaren) +13.232
8. Alexander Albon (Tha., Williams) +15.155
9. Oscar Piastri (Aus., McLaren) +16.580
10. Esteban Ocon (Fra., Alpine) +18.346
Průběžné pořadí jezdců Formule 1 v sezóně 2023 (po závodě 13/22; pouze top 10):
1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 339 bodů
2. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) 201
3. Fernando Alonso (Špa., Aston Martin) 168
4. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) 156
5. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) 102
6. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) 99
7. George Russell (Brit., Mercedes) 99
8. Lando Norris (Brit., McLaren) 75
9. Lance Stroll (Kan., Aston Martin) 47
10. Pierre Gasly (Fra., Alpine) 37
Zdroj: F1
-
Fotbalpřed 2 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 3 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Všichni mi říkali, že je starý a tlustý, nepodepisuj ho. Radu od angažování útočníka odrazovali, nyní se mu odvděčuje góly
-
Chance Ligapřed 4 dny
Jurečka se opřel do Slavie: Nemá podmínky, co máme v Turecku. To má v Česku pouze Sparta