Spojte se s námi


Motorsport

Rallye Dakar? To je extrémně drahá záležitost! Jde to do milionů, říká český motorkář Michek. Kolik celkově zaplatíte?

Český motocyklový závodník Martin Michek se jako už tradičně i letos zúčastnil slavné a drsné Rallye Dakar. V exkluzivním rozhovoru pro Ruik pak ovšem prozradil, na kolik účast na Dakaru vlastně celkově vyjde a proč je také důležité mít svůj tým.

Publikováno

dne

Český motocyklový závodník Martin Michek se jako už tradičně i letos zúčastnil slavné a drsné Rallye Dakar. V exkluzivním rozhovoru pro Ruik pak ovšem prozradil, na kolik účast na Dakaru vlastně celkově vyjde a proč je také důležité mít svůj tým.

Konečné jedenácté místo v kategorii motocyklů, nejlepší český motorkář a nejlepší netovární jezdec – taková je vizitka Martina Michka na letošním Dakaru. Na vítěze Kevina Benavidese ztratil jednu hodinu a 42 minut.

V exkluzivním rozhovoru pro Ruik se český závodník rozpovídal nejen o jeho působení na letošní Rallye Dakar, ale také prozradil, na kolik peněz vlastně účast na Dakaru vyjde.

Dakar? Extrémně drahá záležitost

Letošní Rallye Dakar čítalo celkem čtrnáct etap, ve kterých se toho samozřejmě odehrálo mnoho. Kolik však stojí samotná přihláška a co vše je zapotřebí zařídit?

„Momentálně to je s přihláškami tak, že jezdec musí už zhruba půl roku dopředu vědět, že do Dakaru odstartuje. Čím víc to pak oddaluje, tím víc je to finančně náročnější. Nicméně ta přihláška samotná stojí 17 tisíc eur. Pak to také záleží na tom, jakou třídu člověk pojede. Každá má totiž své finanční ohodnocení,“ řekl Michek v rozhovoru pro Ruik.

„Pochopitelně, třeba u mé kategorie se k tomu ještě váže doprovodné auto, což je zhruba od 5 tisíc eur a výš. Plus já k sobě musím mít dva lidi – jednoho mechanika a jednoho člověka, který bude řídit to auto. Každý mechanik stojí devět tisíc eur. Takže já ještě sedím doma gauči a už musím sehnat přes jeden milion korun,“ vysvětluje.

Do toho ještě nezapočítal motorku, která se samozřejmě musí koupit a dovybavit, různé náhradní díly, není v tom započtené auto, příprava na něj či materiál na samotný závod. Celkově za Dakar prý zaplatí okolo 3 a půl až 4 milionů korun.

Mám své osobní sponzory

Michek v dalším průběhu našeho rozhovoru prozradil, že si také musí sám shánět sponzory, kteří jej při jeho působení na Rallye Dakar samozřejmě podporují.

„Tak pochopitelně jsou tam nějací týmoví sponzoři, které si zajišťuje šéf, ale já mám své osobní sponzory. Hodně lidí si myslí, že my jsme profesionálové v rallye. Není to ale tak. Já jsem amatér, protože si tím nevydělávám, respektive nemám za to zaplaceno. Naopak já si ty peníze musím shánět, abych Dakar mohl jet. V tomhle je to trochu zvláštní,“ přiznává.

A proč si osobní partnery vlastně shání? Zkrátka na to, aby na Dakaru nejenže mohl závodit, nýbrž trénovat tam, připravovat se nebo se zdokonalovat v navigaci. „Ve finále už teď se shání sponzoři na Dakar 2024,“ praví.

Proč je důležité mít svůj tým?

Kromě finančních záležitostí či o tom, jak ze svého pohledu vidí incident Aleše Lopraise, jsme se ale také bavili o tom, proč je vlastně důležité mít na Dakaru své lidi a jak to celé funguje. Přiblížil také zhruba průběh každého dne.

„Ranní vstávání je velká šílenost, protože my motorkáři vstáváme jako první a když jedu vepředu, tak vstávám mezi druhou až čtvrtou hodinou ranní. A to podle toho, kolik kilometrů máme na to, abychom přijeli na start etapy, kde opravdu začíná to závodění,“ přibližuje Michek dění na Dakaru.

Na základě jeho slov však pro něj závod začíná už v samotném bivaku, protože každý závodník má nějaký časový limit, do kterého se musí dostavit na start dané etapy. A pochopitelně si také musí hlídat svůj startovací čas.

Dále tedy upřesňuje, proč je velice důležité mít na Dakaru svůj tým, kdy po příjezdu do bivaku předá svou motorku mechanikům, kteří se starají o její technický stav.

„Vždycky, když jsem dojel tu etapu a následně musel přejet zpátky do bivaku, předal jsem svoji motorku mechanikům, aby udělali kus své práce, aby mi připravili motorku na druhý den. Takže tohle pro mě bylo velké zjednodušení, že jsem mohl přijet, jít se vysprchovat, najíst se a dát si svůj relax,“ uzavřel.

Zdroje: Ruik Talk, Rallye Dakar

Reklama

Oblíbené