Spojte se s námi


Motorsport

Prvním Čechem na Dakaru byl v roce 1983 Miroslav Kubíček. Rallye Paříž-Dakar byla tehdy v plenkách

Na prvního českého závodníka, který absolvoval Dakar, si asi vzpomene málokdo. Říká vám něco jméno Miroslav Kubíček? Možná ano, zase tak neobvyklé jméno to není. Ale v souvislosti se slavnou rallye?

Publikováno

dne

Na prvního českého závodníka, který absolvoval Dakar, si asi vzpomene málokdo. Říká vám něco jméno Miroslav Kubíček? Možná ano, zase tak neobvyklé jméno to není. Ale v souvislosti se slavnou rallye?

Miroslav Kubíček se závodu zúčastnil poprvé v roce 1983. Rallye Paříž-Dakar se tenkrát jela popáté. V tehdejším Československu se ale o tom moc nepsalo. Důvod? Kubíček v roce 1968 se svými rodiči emigroval a u svého jména měl švýcarskou vlajku.

V osmadvaceti nechal motokrosu, protože podle jeho slov přišli mladí kluci, kteří byli v této disciplíně zkrátka lepší. Na motorky ale Miroslav Kubíček rozhodně nezanevřel. Když se mu naskytla možnost jet Dakar, který v osmdesátých letech minulého století nabíral na popularitě, neváhal.

Svůj první závod jel v barvách soukromého týmu Swiss Moto Ball. Jezdil na stroji KTM s označením GS560. Motorka byla speciálně upravená, avšak o nějakém továrním speciálu nemohla být řeč. „Bylo to jedno velké dobrodružství,“ vyprávěl český jezdec v dokumentárním filmu pro televizní Svět motorů. Kubíček vůbec netušil, co ho čeká. A bylo to prý peklo.

Podmínky se s těmi dnešními nedaly srovnávat

„Jezdili jsme extrémně dlouhé etapy bez pomoci, bez jídla a často i bez pití,“ vzpomíná. Zásoby sice šestici motocyklistů švýcarského týmu vezly tři kamiony, ty však dorazily do cíle později než závodníci, někdy vůbec.

Účastníci Rallye Paříž-Dakar nebyli tak vybavení, jako dnešní jezdci. O navigacích či satelitních telefonech si mohli nechat jen zdát. Tehdy to pro ně bylo sci-fi. Proto se často stávalo, že závodníci se v africké poušti ztráceli a mnohdy byli nuceni přespat na divoko. Ztratit se ovšem jezdci mohou i dnes s veškerou nejmodernější výbavou. Vyprávět by mohl třeba Martin Michek, který se ztratil hned v první etapě letošního Dakaru.

Ani v osmdesátých letech nebyla nouze o nehody a s tím související zranění. V jedné etapě Kubíček na přejezdu havaroval, zlomil si zápěstí, klíční kost i lopatku a byl konec. „Moc jsme se nemyli a měli jsme hlad.

Propíchlé pneumatiky jsem opravoval lepící sadou a dofukoval ruční pumpičkou. Jeden den jsem píchl třeba i osmkrát. Mockrát jsem brečel a chtěl to vzdát. Tím, že jsme tam byli sami, bylo emoční vypětí velké. To bylo horší než samotná jízda,“ vzpomíná Miroslav Kubíček. Další rok šel ale do toho znovu.    

Zdroj: Garáž

Reklama

Oblíbené