Spojte se s námi


Chance Liga

Proč esport a TikTok sesadí fotbal, který zažil vrchol v roce 2018, z trůnu?

Fotbal je bezkonkurenčně nejpopulárnějším sportem současnosti, jeho dominance přitom vůbec nebyla samozřejmostí a popularitu si začal získávat až v období mezi první a druhou světovou válkou. Na pomyslný trůn se pak vyšplhal až v 60. letech minulého století.

Publikováno

dne

Fotbal je bezkonkurenčně nejpopulárnějším sportem současnosti, jeho dominance přitom vůbec nebyla samozřejmostí a popularitu si začal získávat až v období mezi první a druhou světovou válkou. Na pomyslný trůn se pak vyšplhal až v 60. letech minulého století.

V 80. letech šly ovšem do popředí kriket s hokejem a definitivní nadvládu, kterou si fotbal drží až do dnešní doby, si pro sebe uzmul až na začátku 90. let.

Nutno dodat, že poslední roky ostatní sporty fotbal zase dohání, navíc přibyl ohromný konkurent v podobě esportu, u něhož se dá očekávat, že ho dříve či později nahradí na světovém trůnu, a to nemluvíme o vzestupu TikToku a dalších sociálních médií, které začínají fotbalu a dalším sportům podrážet nohy. Dokáže tento zdánlivě předem marný boj kopaná vyhrát?

Fotbal těží ze své jednoduchosti, málokterý sport můžete provozovat prakticky kdekoliv a v uvozovkách bez čehokoliv. Oproti hokeji, tenisu a dalším sportům má kopaná v tomto neskonalou výhodu. I proto ji hraje ve více jak 200 zemích světa na 250 milionů lidí a těší se ze zájmu 3,5 miliardy fanoušků.

Největším konkurentem fotbalu jsou především kriket, jenž se těší velké oblíbenosti především v Indii, Austrálii a na Britských ostrovech, dále basketbal, hokej a první pětku nejpopulárnějších sportů uzavírá tenis.

PořadíSportFanoušci
1.Fotbal3.5 miliardy
2.Kriket2.5 miliardy
3.Basketbal2.2 miliardy
4.Hokej2 miliardy
5.Tenis1 miliarda
6.Volejbal900 miliónů
7.Stolní tenis800 miliónů
8.Baseball500 miliónů
9Americký fotbal400 miliónů
10Golf380 miliónů

Velikost a popularitu fotbalu pak dokládá i fakt, že 17 z 20 nejpopulárnějších sportovců jsou fotbalisté a stejné to je i u sportovních klubů. Tento stroj na peníze vydělává více jak 33 miliard dolarů ročně.

Díky fotbalu navíc vyrostlo do své dnešní velikosti mnoho světových značek jako například Nike, Adidas, Puma, DAZN, Sky Sports, ESPN, které přitom do již zmíněných 33 miliard ani nejsou započítány.

Jenomže digitální éra může s nastupující mladou generací tento velmi křehký ekosystém zničit!

Nástup esportu a TikToku

Nejdříve je určitě dobré zmínit, že i přes ohromnou popularitu není fotbal zase tak výdělečný, jak by se mohlo zdát. Například Apple vydělává ročně 378 miliard dolarů, Facebook 117 miliard a Nestlé 95 miliard.

Ve fotbale jsou zcela zásadní televizní práva na zápasy. Zisky z nich jdou poté k samotným klubům, které s obdrženými financemi nakládají dále.

Jak už bylo řečeno na začátku, fotbal se stal králem sportu v 90. letech a od té doby vše nabralo ohromný spád, především tedy v již zmiňovaných televizních právech. Díky těmto příjmům pak mohly kluby investovat miliardy a miliardy do nových stadionů, skautingu či například marketingu.

A právě zde přichází kámen úrazu! Nic totiž neroste do nebes a není na věky. Experti se shodují, že vrchol příjmů z televizních práv v Premier League a několika dalších ligách byl v roce 2018. Je proto velmi reálné, že se bavíme o bodu zlomu a statistiky to potvrzují.

Dnes již dávají mladí lidé více přednost highlightům na místo sledování celého živého přenosu. Na 43 % lidí do 23 let se přitom nezajímá o žádný sport. A právě v tomto je největší nebezpečí fotbalu a sportu samotného.

Úpadku fotbalu pomohla nemálo i pandemie koronaviru, po níž už se mnoho aktivních lidí na hřiště nevrátilo a ubylo i fanoušků, kteří si našli novou zábavu. Tou je především esport, který dosáhl již v roce 2020 500 milionů fanoušků a do roku 2025 se tento počet podle průzkumů minimálně zdvojnásobí.

Takový TikTok pak tomuto postupnému úpadku aktuálně nejpopulárnějšího sportu výrazně pomůže. Stejně jako Spotify změnil svět hudby, sociální sítě mění sportovní svět, když lidé vyhledávají spíše vzrušující okamžiky jako jsou góly, fauly a zajímavé momenty, kterých v 90 minutách fotbalového utkání vidíte třeba 7. Mladá generace tak raději po konci utkání stráví 5 minut sledováním highlightů a určitých momentů namísto toho, aby sledovala celých 90 minut.

A to je právě problém pro mediální domy, které přímé přenosy vysílají. Méně diváků rovná se méně peněz pro ně a kluby, což povede k snížení nákladů na marketing a tím pádem úpadek celkové sledovanosti na úkor rostoucího esportu.

Fotbal tak čeká největší dosavadní výzva, s níž se bude muset vypořádat, jelikož na konci tohoto desetiletí už se možná nebudeme bavit o tomto sportu jako o nejpopulárnějším na světě.

Zdroj: Athletic Interest, Martin J. Whitman School of Management at Syracuse University, Sports Browser

Reklama

Oblíbené