Spojte se s námi


Motorsport

Preview MotoGP: Jak Silverstone dokázal, že je perfektním místem pro závody top motocyklů v Británii

Mistrovství světa silničních motocyklů zavítá tento víkend po dvanácté ve své moderní éře na trati v britském Silverstone. A i když uběhlo již třináct let od zatím posledního závodu MotoGP na Donington Parku, stále je tento okruh pro mnohé tím pravým domovem britské velké ceny.

Publikováno

dne

Mistrovství světa silničních motocyklů zavítá tento víkend po dvanácté ve své moderní éře na trati v britském Silverstone. A i když uběhlo již třináct let od zatím posledního závodu MotoGP na Donington Parku, stále je tento okruh pro mnohé tím pravým domovem britské velké ceny. Přestože se zde odehrálo mnoho památných momentů historie sportu, neznamená to však, že by Silverstone nějak zaostával.

Okruh Silverstone, vybudovaný na bývalém letišti RAF, poprvé hostil závod mistrovství světa silničních motocyklů v roce 1977. Trvalo tedy téměř tři desítky let od otevření dráhy, než se na něm poprvé prohnaly nejrychlejší stroje světa.

Od vzniku šampionátu v roce 1949 byl totiž britským domovem mistrovství světa ostrov Man a jeho nebezpečná, avšak dech beroucí Tourist Trophy. Až bojkot mnoha předních jezdců v čele s legendou Giacomem Agostinim přiměl FIM změnit místo konání britské velké ceny.

Zatímco v této době pořádal Silverstone velké ceny F1 pouze v lichých letech (v sudých se konaly na okruhu Brands Hatch), motocyklové mistrovství světa se vracelo na okruh každoročně. Tedy pouze do roku 1986. Pro následující ročník přišla změna a velké ceny Velké Británie se přesunuly na Donington Park. F1 se naopak permanentně usídlila do Silverstonu, pokud ovšem nepočítáme Velkou cenu Evropy 1993, jež se konala taktéž na Doningtonu.

Rok 2009 přinesl oboustranné znechucení pro komunity obou nejvyšších motoristických soutěží. Padlo rozhodnutí, že si F1 a MotoGP vymění místo konání britské velké ceny. Královna motorsportu se přestěhuje na Donington Park a její motocyklový ekvivalent se vrátí na Silverstone.

Oba okruhy čekalo významné prodloužení dráhy. Jak Donington, tak Silverstone se měl prodloužit přidáním stadiónové sekce uprostřed areálu okruhu.

Majitelům Doningtonu se však ani nepodařilo zajistit potřebné prostředky pro zahájení výstavby, jejich kolegům v Silverstonu naopak všechny plány dosáhly úspěšné realizace. U F1 tedy nedošlo k žádným změnám, jen okruh se lehce proměnil ve své podobě.

Jenže MotoGP už podepsala se Silverstonem smlouvu na pět let. Donington tak rázem přišel jak o potenciální závody F1, tak i o MotoGP.

Fanoušci F1 si oddychli, když se vyrojily zprávy o podpisu kontraktu se Silverstonem na dalších sedmnáct let. Nebylo mnoho těch, kteří původně přesun F1 na Donington vítali. Nicméně, časem by si nakonec drtivá většina zvykla. Opak by se ale dal vztáhnout ke komunitě MotoGP, jež tradičně hůře snáší jakékoliv změny.

Doteď lze slýchávat nostalgií omámené vzpomínky (a z nich vyvozené názory) některých fanoušků MotoGP, že Donington byl mnohem lepším závodištěm pro motocyklové mistrovství světa. A byl by i nyní.

To je možná pravda. Jenomže MotoGP se podrobilo posledních třináct let významné evoluci. Nejen, co se týče technických aspektů sportu, ale i co se týče bezpečnosti a stále se zvyšujícím se nárokům na hostování závodů. Donington je schopen pořádat MS superbiků, protože nároky tohoto šampionátu jsou neporovnatelně nižší, než tomu tak je u MotoGP.

Silverstone se navíc může chlubit mnohem větším zázemím pro týmy a organizátory a o něco většími možnostmi pro diváky. Už to má za následek, že pro největší a nejslavnější motocyklový šampionát je neoddiskutovatelně přínosnější pořádat závody právě na okruzích jako je Silverstone oproti více „domáckým“ tratím jako je Donington Park.

Zároveň však nelze porovnávat kvalitu závodění mezi dvěma okruhy, jako jsou Silverstone a Donington. Pokud se nejedou v rámci stejného ročníku, není možné usuzovat žádné definitivní závěry.

To, že se dodnes vzpomíná například na památné velké ceny sezón 2000 a 2009 (premiérové triumfy v premier class pro Valentina Rossiho a Andreu Doviziosa na mokré trati), hned nemusí naznačovat, že žádný závod moderní éry na Silverstonu nesahá ani po kotníky těm z Doningtonu.

A upřímně, Silverstone v několika posledních ročnících vůbec nezklamal. Vzpomeňme si na tři roky starou grandiózní bitvu mezi Marcem Márquezem a Álexem Rinsem. Dvacet kol dlouhý souboj vyústil v Rinsovo vítězství o pouhých třináct tisícin sekundy dechberoucím manévrem v poslední zatáčce Woodcote.

Co takový ročník 2015 a slavné vítězství Valentina Rossiho? Nebo třeba lze vypíchnout závod z roku 2013, kde Márquez také podlehl soupeři v posledních zatáčkách závodu. Zde se jednalo o Jorge Lorenza, přímého rivala Márqueze o tehdejší mistrovský titul.

Ve zkratce, během závodů MotoGP na Silverstonu jsme byli svědky mnoha úchvatných momentů stejně tak, jako kdysi na Doningtonu. Když však uvážíme, že dnešní standardy světových motoristických seriálů už bohužel nesplňují „old-school“ okruhy, jako je právě například Donington Park, Silverstone je (ať se to lidem líbí nebo ne) perfektním, ale bohužel v tuto chvíli jediným okruhem vhodným pro závody MotoGP.  

Zdroj: MotoGP

Reklama

Oblíbené