Spojte se s námi


Motorsport

Preview MotoGP: Jak ovlivní nová šikana na okruhu Red Bull Ring kvalitu závodění?

Mistrovství světa silničních motocyklů se vrací do malebného prostředí úpatí Nízkých Taur v rakouském Štýrsku. Okruh Red Bull Ring přivítá nejrychlejší závodníky na dvou kolech již podeváté v moderní éře a celkově již pojedenácté. Pro tento ročník ovšem nastaly změny v podobě trati přidáním šikany v místě hrozivé nehody z dvou let zpátky.

Publikováno

dne

Mistrovství světa silničních motocyklů se vrací do malebného prostředí úpatí Nízkých Taur v rakouském Štýrsku. Okruh Red Bull Ring přivítá nejrychlejší závodníky na dvou kolech již podeváté v moderní éře a celkově již pojedenácté. Pro tento ročník ovšem nastaly změny v podobě trati přidáním šikany v místě hrozivé nehody z dvou let zpátky.

Red „Flag“ Ring

Red Bull Ring zažil v posledních dvou letech nemálo nepříjemných momentů. V rakouské Velké ceně 2020 kategorie Moto2 vykopla Eneu Bastianiniho motorka ve výjezdu z první zatáčky. Stroj následně zůstal uprostřed dráhy na horizontu.

Několik jezdců se motocyklu úspěšně vyhnulo, Hafizh Syahrin však takové štěstí neměl. Závod byl po této kolizi pozastaven červenou vlajkou.

Kdo si myslel, že se jednalo jen o výjimku, tak ten se šeredně pletl. Obrovská havárie Johanna Zarca a Franca Morbidelliho v závodě MotoGP jen o pár hodin později předznamenala velké změny na bezpečnostním vybavení okruhu.

V místě, kde došlo téměř k dvojité tragédii (motocykl Morbidelliho málem trefil jezdce tovární Yamahy Mavericka Viñalese a Valentina Rossiho) vyrostl plot a bariéra z pneumatik, která měla sloužit k předejití podobných incidentů.

Toto řešení se však ukázalo jako dosti nepraktické a naopak ještě více nebezpečné. Pokud by se podobná nehoda stala znovu – motocykly (a potenciálně i jezdci) mohly vrazit do takovéto bariéry v rychlosti okolo 300 km/h.

K tomu všemu, v obou štýrských Velkých cenách v sezónách 2020 a 2021 také vlály červené vlajky. Nejprve selhaly Viñalesovi brzdy, kvůli čemuž musel ve 200 km/h nedobrovolně seskočit ze stroje. A následující rok došlo ke střetu motocyklů Daniho Pedrosy a Lorenza Savadoriho, když Pedrosovu motorku zachvátily plameny přímo na výjezdu z třetí zatáčky.

Jedna brzdová zóna navíc = více předjíždění?

Pro letošní ročník vymyslel Red Bull Ring pravděpodobně to nejrozumnější řešení. Po výjezdu z první zatáčky nově následuje krátká rovinka. Místo toho, aby jezdci pokračovali do kopce rovným směrem, závodníci zabrzdí do levotočivé zatáčky. Hned poté následuje změna směru a do těsné třetí zatáčky najedou jezdci MotoGP v mnohem nižší rychlosti než předtím.

Komu ale tato změna nejvíce prospěje? Lze říci, že z nové šikany budou profitovat všichni závodníci mimo stroje Ducati. Italská značka zde kromě VC Štýrska 2020 a VC Rakouska 2021 pokaždé od sezóny 2016 zvítězila.

Ducati Red Bull Ring náramně svědčil, ale s přidáním jednoho brzdného bodu navíc se tak dá očekávat, že zbylé značky v čele s Yamahou budou moci zahrozit. Ducati totiž mít o jednu rovinku méně, kde může nahnat čas svými neuvěřitelnými top speedy na konci rovinek oproti ostatním.

Budeme nicméně díky nové sekci okruhu svědky lepšího závodění? Prostor na to určitě je. Hlavně po startu se budou mnozí vehementně snažit vydělat pozice, pokud se jim to pořádně nepovede v první zatáčce. A můžeme si být jistí, že minimálně závodníci v kategoriích Moto3 a Moto2 nenechají nic náhodě a využijí šikanu k ještě více předjíždění mezi sebou.

Zdroj: MotoGP

Reklama

Oblíbené