Spojte se s námi


Motorsport

Představení týmů F1: Red Bull bude i letos hlavním favoritem. Dojde si Verstappen pro třetí mistrovský titul v řadě?

Celý formulový svět čeká na zhasnutí pěti červených světel v Bahrajnu, které oficiálně odstartuje novou sezonu královny motorsportu. V čele startovního pole můžeme i letos očekávat Red Bull, který obhajuje Pohár konstruktérů. Na absolutní čelo a zlatý hattrick chce zaútočit i týmová jednička Max Verstappen.

Publikováno

dne

Celý formulový svět čeká na zhasnutí pěti červených světel v Bahrajnu, které oficiálně odstartuje novou sezonu královny motorsportu. V čele startovního pole můžeme i letos očekávat Red Bull, který obhajuje Pohár konstruktérů. Na absolutní čelo a zlatý hattrick chce zaútočit i týmová jednička Max Verstappen.

Red Bull v sezoně 2022

Téměř bezchybný. Důkazem toho je sedmnáct vítězství z dvaadvaceti závodů, které si Verstappen a Sergio Pérez rozdělili v poměru patnáct ku dvěma. Nizozemský pilot se svým výkonem navíc zapsal do historických tabulek.

Dosud měli nejvíce výher v sezoně německé legendy Sebastian Vettel a Michael Schumacher, kteří při svých mistrovských sezonách dojeli jako první celkem třináctkrát. Je potřeba doplnit, že tehdy měl ročník F1 méně velkých cen, a proto jsou oba šampioni z Německa procentuálně úspěšnější.

I díky Verstappenově one-man show ovládla stáj i Pohár konstruktérů. A to naprosto suverénním způsobem. Na druhé Ferrari najel Red Bull přes 200 mistrovských bodů a výhru slavil už tři závody před koncem. Laťka je nastavena velmi vysoko.

Problémy s rozpočtovým stropem a sankce

Několik měsíců se spekulovalo o tom, že tým okolo Verstappena porušil v roce 2021 rozpočtový strop. Tato nařčení se následně ukázala jako pravdivá a stáj musela pykat.

V říjnu vyšlo najevo, že limit 145 milionu dolarů překročil rakouský celek o 1,6 procenta a s pokutou sedmi milionu dolarů přišel také trest v podobě omezení času v aerodynamickém tunelu. Konkrétně se jedná o desetiprocentní redukci už tak výrazně omezeného přístupu, který jako první tým má.

Jezdecká dvojice

Zůstává nezměněná a velmi silná. Důležitá jsou i slova přímo z Red Bullu, která mluví o koncepci vozu více vyhovující i týmové dvojce Pérezovi. Vloni skončil „Checo“ nakonec třetí, a to i kvůli kontroverznímu momentu v Brazílii, kde Verstappen odmítl pustit svého týmového kolegu na cílové rovince.

V roce 2023 se pokusí „Červení býci“ dosáhnout na první a druhé místo mezi jezdci. Mexicko-nizozemská dvojice patří mezi hlavní favority letošní sezony a auto, které dostali od hlavního inženýra Adriana Neweyho, vypadá znovu neskutečně rychle.

Letošní monopost

Jak už napovídají předchozí slova, monopost RB19 představuje pro soupeře reálnou hrozbu. Potvrdily to výsledky testů, v nichž zajel Pérez nejrychlejší čas ze všech. Sice můžeme jen spekulovat o tom, kolik paliva měly jednotlivé formule natankováno, ale jisté znamení tento výsledek přináší.

Podle simulací kvalifikačního i závodního tempa povede Red Bull startovní pole. Samotný monopost se oproti loňsku moc neproměnil. Pokud mírně překroutíme přísloví ze sportovního prostředí: „Vítězný monopost se nemění.“

Stejně jako v roce 2022 najdeme na autě agresivně seříznuté bočnice, které se vloni ukázaly jako cesta k úspěchu. Posilněná je spodní část monopostu, jelikož inženýři museli reagovat na regulaci týkající se podlahy.

„Pokaždé, když jsem naskočil do auta, cítil jsem se komfortně a mohl jsem hned jet naplno,“ uvedl obhájce titulu Verstappen na adresu auta, se kterým se pokusí získat třetí titul mistra světa v řadě. Nizozemec v rozhovoru pro oficiální web F1 pochválil ty, kteří letošní formuli stavěli.

Rok 2023

V jistém ohledu může letošní sezona působit jako sportovní rovnoběžka k té loňské. I sázkové kanceláře věří nejvíce Red Bullu, a to až tak, že kurz na zisk titulu Maxe Verstappena je nižší než 2:1.

Pravděpodobně se letos nedočkáme tak velké sólo jízdy dvojnásobného mistra světa jako v uplynulém ročníku. I podle slov celé komunity pohybující se kolem paddocku F1 ale můžeme čekat, že tým šéfa Christiana Hornera nebude lehké porazit, natož pravidelně porážet.

Zdroje: F1, Red Bull Racing

Reklama

Oblíbené