Hokej
Předkolo extraligy fanoušky netáhne. Návštěvy jsou pod ligovým průměrem
Zatímco základní část Tipsport Extraligy láká fanoušky v hojném počtu, předkolo play-off už takovým tahákem není. V dosavadních šestnácti zápasech se podařilo vyprodat pouze jediný zápas. Nabízí se tak otázka, jestli je tato část sezony skutečně takovým trhákem, jak si liga slibovala.

Zatímco základní část Tipsport Extraligy láká fanoušky v hojném počtu, předkolo play-off už takovým tahákem není. V dosavadních šestnácti zápasech se podařilo vyprodat pouze jediný zápas. Nabízí se tak otázka, jestli je tato část sezony skutečně takovým trhákem, jak si liga slibovala.
- Do předkola play-off postupuje osm týmů na 5. až 12. pozici
- Průměr návštěvnosti v předkole je 5 374 diváků
- Největší zaplněnost kapacity má v předkole Třinec, nejmenší Mladá Boleslav
Současný herní formát Tipsport Extraligy je v posledních letech velkým tématem. Přímo do čtvrtfinále postupují jen čtyři nejlepší celky, zatímco dalších osm týmů hraje o zbývající pozice do nejlepší osmičky v předkole. Tento systém si nastavila soutěž v sezoně 2020/21, kdy vypukla pandemie koronaviru.
Důvodem bylo co nejméně ekonomicky zatížit kluby, které se dostávaly vinou pandemie do finančních ztrát. K tomu se stala soutěž na jeden rok uzavřenou, jasně poslední České Budějovice tak nemusely o extraligovou příslušnost bojovat v baráži.
A zatímco v dalších letech se prostupnost mezi extraligou a duhou nejvyšší soutěží zase otevřela, systém širokého předkola zůstává dodnes stejný. Do vyřazovacích bojů tak postupuje hned dvanáct týmů ze čtrnácti.
V regulérní části sezony to negativní dopad na návštěvnost rozhodně nemá. Letos navíc díky extrémní vyrovnanosti bojovaly některé týmy o místenku v předkole až do samotného závěru základní části.
Jen jeden vyprodaný zápas na předkolo
Kluby si tento systém obhajují také tím, že je výhodný pro kluby po ekonomické stránce. Logicky. Místo toho, aby týmy na jedenácté až čtrnácté pozici hrály nepopulární play-out, s výjimkou posledních dvou účastníků mohou všichni ostatní prodávat vstupenky na vyřazovací část a tím ještě více naplnit klubovou kasu ze vstupného.
Přesto čísla ukazují, že předkolo zdaleka není takovým tahákem, jako by si samotné kluby přály. V letošním předkole se zatím odehrálo šestnáct zápasů s celkovou návštěvou 85 979 diváků, což dělá průměr jen 5 374 diváků na jedno utkání. Při celkové zaplněnosti kapacity stadionů to dělá v průměru 83 %.
Tohle číslo zvyšuje především třinecká WERK ARENA, která prodala na oba zápasy předkola 95,5 % dostupných vstupenek. Součástí koncových čísel jsou pochopitelně také permanentky, které prošly turniketem. Například ale Liberec dokázal naplnit na oba zápasy halu jen na 75 % a Mladá Boleslav dokonce jen 72 % celkové kapacity.
Na základní část Tipsport Extraligy chodilo letos v průměru 5 827, což je jinak historický rekord české nejvyšší soutěže. Čísla tak ukazují, že v předkole zůstává návštěvnost daleko za očekáváním. Není to navíc ojedinělý příklad. Také loni vyprodala extraliga v předkole jen jeden zápas, přičemž průměr návštěvy se nesl v podobných číslech jako letos.
Kombinace širokého předkola, dvou zápasů ve dvou dnech a zvýšené ceny vstupného tak mají ve výsledku na celkovou návštěvu negativní efekt. Třeba je to podklad pro myšlenku zase trochu upravit herní formát. Od čtvrtfinále už pak chodí fanoušci v Česku na hokej v hojném počtu.
Zdroj: Autorský článek

-
Chance Ligapřed 4 dny
Další problémy ve Spartě? Kuchta se pohádal s Friisem kvůli vystřídání Birmančeviče
-
Ostatnípřed 5 dny
Na stupních vítězů zůstali jen zmatení maskoti. 16letá Ukrajinka udělala rázné gesto
-
Chance Ligapřed 5 dny
Semifinále MOL Cupu mělo dohru. Na trenéra Sigmy Janotku si po zápase počkal útočník Baníku
-
Bundesligapřed 2 dny
VIDEO: Ta sedla! Schick parádní ránou zpoza vápna vymetl pavučiny v bráně soupeře