Motorsport
Potenciální osud zrušené Velké ceny Číny aneb Proč je letošní kalendář F1 rozumně poskládaný
V posledních letech se stalo zvykem, že finální podoby kalendářů Formule 1 vyplavou na povrch až několik týdnů před samotným začátkem sezóny. Kde jsou ty časy, kdy fanoušci znali definitivní pořadí velkých cen pro nadcházející ročník již v letních měsících?
V posledních letech se stalo zvykem, že finální podoby kalendářů Formule 1 vyplavou na povrch až několik týdnů před samotným začátkem sezóny. Kde jsou ty časy, kdy fanoušci znali definitivní pořadí velkých cen pro nadcházející ročník již v letních měsících? Nelze se však divit. Koronavirová pandemie stále ovlivňuje svět kolem nás. Obzvláště v Číně, ve které se královna motorsportu neukáže již čtvrtým rokem za sebou. Znamená to úplný konec tamní grand prix? Jaké podniky ji mohou potenciálně nahradit? A proč vzbuzuje kalendář F1 pro sezónu 2023 tolik vášní s ohledem na logistické postavení jednotlivých velkých cen?
Koronavirus i nadále ovlivňuje kalendář F1
Lze to považovat za již ohranou písničku. Další rok, další dodatečné změny v podobě kalendáře Formule 1. Jako kdyby osud nepřál nejprestižnějšímu motoristickému seriálu hostit tolik velkých cen, kolik se původně plánovalo.
Pro sezónu 2020 se chystalo rekordních 22 závodů. Pak přišla pandemie koronaviru a komunita F1 se musela spokojit se „starými dobrými“ 17. Následně nám bylo slibováno 23 grand prix jak pro ročník 2021, tak pro ten následující.
V obou případech se však vždy odjelo o jednu velkou cenu méně. A nyní F1 lákala pro sezónu 2023 na – opět rekordních – 24 velkých cen. Koronavirus bohužel stále ovlivňuje lidské životy napříč celou naší planetou. A odkud přišel, tak tam aktuálně zabíjí i po více než třech letech od počátku pandemie tisíce lidí měsíčně.
Přestože se zbytek světa úspěšně vzpamatovává z velice strastiplného startu do třetího desetiletí 21. století, v Číně neupadá na síle. Proto kvůli stále probíhající pandemii v nejlidnatějším státě světa se Formule 1 rozhodla počtvrté za sebou zrušit tamní velkou cenu.
Sbohem Číno?
I přes veškeré naděje a snahy čínských pořadatelů v návrat, dá se říct nyní, tradičního podniku se královna motorsportu ani v roce 2023 neukáže tamním příznivcům.
Selhání Číny popasovat se s pandemií dělá vrásky na čele FOM a Liberty Media. Samozřejmě hlavně z toho finančního hlediska. Velmoc Dálného východu sice je pro F1 nesmírně důležitým byznysovým partnerem, každoroční rušení velké ceny nicméně nevynáší žádné straně.
Nelze tedy vyloučit teoretický scénář, který spočívá v tom, že FOM s Liberty Media přeteče pohár trpělivosti a vyřadí GP Číny z kalendáře natrvalo. Přestože by toto potenciálně udělalo radost tradičně smýšlející menšině formulové komunity snící o více evropských a méně „neevropských“ velkých cenách, jednalo by se o ztrátu závodů na okruhu, jenž patří k těm oblíbenějším z pera Hermana Tilkeho. Vzpomeňme si například na famózní velké ceny sezón 2007, 2011 či 2018.
Pokud by došlo na nejhorší a museli bychom zamávat velké ceně v Číně na shledanou, jaká země by mohla přijít místo ní? V prvé řadě stojí za diskusi návrat portugalského Portimaa anebo jihoafrického Kyalami. V případě Kyalami by F1 splnila jeden ze svých cílů – hostit alespoň jednu velkou cenu na všech světadílech (mimo Antarktidu).
Zájem o VC Jižní Afriky byl během minulého roku enormní. S ohledem na stále existující šance comebacku Číny – a tudíž až po okraj naplněný kalendář – se však hovořilo o Kyalami jako o náhradě za populární belgickou grand prix.
Pakliže Čína uvolní své místo kalendáři nadobro, není od věci pochybovat o zachování VC Belgie na legendárním okruhu Spa-Francorchamps a zároveň o grandiózním návratu neméně legendárního Kyalami. Maximální spokojenost pro fanoušky historických okruhů!
Jaké následky přináší vyřazení Číny z kalendáře?
Vraťme se nyní do přítomnosti a rozeberme si podobu kalendáře Formule 1 pro sezónu 2023. Po oznámení, že se Velká cena Číny nepředstaví ani letos, „zchudl“ kalendář na stále rekordních 23 závodů. Poprvé od vypuknutí pandemie nedojde k návratu dříve rušených podniků.
74. sezóna mistrovství světa Formule 1 započne Velkou cenou Bahrajnu první březnovou nedělí. Následně se cirkus nejrychlejších aut a závodníků přesune do Saúdské Arábie. Ačkoliv by dávalo větší smysl postavit tento závod hned týden po Bahrajnu, F1 chce kvůli předsezónním testům konajících se zde týden před závodním víkendem dát prostor týmům vydechnout a pořádně se připravit na přesun do další destinace. O další dva týdny přijde řada na VC Austrálie v melbournském Albert Parku.
Vyřazením Číny z kalendáře však rázem přichází do kalendáře vedle čtyřtýdenní letní přestávky stejně dlouhá „jarní“. Ať už důvody, proč F1 nedokázala tento prostor vyplnit jiným závodem, jsou jakékoliv, takto dlouhá pauza narušuje přirozený proud termínů velkých cen. Může se tedy stát, že příležitostný fanoušek za tuto dobu zapomene na Formuli 1 a rázem televizní sledovanost následných pěti velkých cen v šesti týdnech postihne pokles.
Logistická noční můra
„Jarní“ přestávka je jeden problém. Další nám vstupuje do hry téměř okamžitě. 30. dubna se uskuteční VC Ázerbájdžánu v Baku a hned na to se padok F1 přemístí do 11 000 km vzdáleného Miami na Floridě.
Avšak zde můžeme přimhouřit oči a Mezinárodní automobilové federaci tento krok odpustit. Ačkoliv to není ideální, Ázerbájdžán se musel kvůli posunutí startu evropské sezóny hlouběji do května přesunout z června na konec dubna. A Miami, přestože dojde na americkou část sezóny až během podzimu, musí být vloženo právě v období začátku května kvůli hurikánové sezóně postihující tuto část USA od června po zbytek kalendářního roku.
Poté se Formule 1 vydá konečně do Evropy pro „triple-header“ skládající se postupně z Imoly, Monaka a nezvykle Barcelony. VC Španělska se přesunula za okázalou monackou grand prix, protože je tradicí hostit závod v ulicích Monte Carla v závěru měsíce května.
F1 se příliš neohřeje na starém kontinentu. Po této trojici závodů zamíří přes Atlantik do Kanady a následně se vrátí zpět do Evropy. Na první pohled nepochopitelné plánování, dalo by se říct. Lidem s tímto názorem by se však hodilo vrátit se zpátky do školy či by měli v ní začít dávat pozor.
V kanadském Montréalu totiž panuje podobné klima jako v Evropě. Navíc až do května může zde padat sníh! Z toho tedy vyplývá, že VC Kanady prostě a jednoduše musí být zařazena mezi evropské závody. Jinak by mohla každoročně opakovat situace z VC Eifelu 2020.
Dalo by se také vypíchnout postavení podniků v poslední čtvrtině sezóny. Po Japonsku následuje nelogicky Katar, i tady se však dá najít vysvětlení. Kalendář MotoGP disponuje hektickou druhou polovinou. Pro Katar, respektive pro okruh Lusail, jehož zázemí musí být kvůli závodům F1 vylepšeno, nezbylo s ohledem na jiné velké ceny MS silničních motocyklů místo.
Kvůli tomu si MotoGP vybralo pro svůj jediný noční závod termín 19. listopadu. A jelikož se závody dvou největších motoristických disciplín nemohou konat příliš blízko od sebe, F1 zvolila trochu nepopulární, avšak v rámci možností rozumný krok a vybrala pro vlastní VC Kataru den konání 8. října.
Pořadí čtveřice závodů v Americe, které se uskuteční v rozmezí pěti týdnů, také není stoprocentně perfektní. Po cestě jižním směrem od Austinu, přes Mexiko a do Brazílie se padok vrací zpět do USA, respektive do Las Vegas, kam se vrací královna motorsportu po 41 letech. Pro Formuli 1 snad není výhodné hostit dvě velké ceny ve Spojených státech, což by vysvětlovalo tento sled závodů.
Nakonec postavení VC Abú Zabí není třeba ani vysvětlovat. Peníze. Ale také „dobrosrdečnost“ FIA, která se rozhodla pomoci pracovníkům ve sportu natáhnout zimní přestávku, co to jde. Velké ceny konané v prosinci (tak, jak tomu bylo v poslední době) by tak mohly být minulostí.
Závěrem?
Z výše uvedených poznatků lze tedy vyvodit fakt, že ačkoliv pozice některých velkých cen v letošním kalendáři F1 se mohou pro mnohé zdát absurdní, nelze příliš vinit Mezinárodní automobilovou federaci z kroků, ke kterým během plánování kalendáře přistoupila. Naopak se jí podařilo sestavit relativně smysluplný harmonogram velkých cen pro příští rok.
FIA se již vyjádřila, že se v následujících letech pokusí tvořit kalendáře Formule 1 tak, aby jednotlivé závody co nejlépe navazovaly a aby uhlíková stopa, jež vzniká při cestování z jedné velké ceny na druhou, byla co nejmenší.
A argument, aby sezóny nečítaly 20+ závodů ročně, čímž by se kalendáře vytvářely lépe, je samozřejmě na místě. Jenomže dnešní svět profi sportu, jehož primárním cílem je co největší profit, nic takového nedovoluje.
Zdroje: F1, Autosport, planetf1
-
Fotbalpřed 5 dny
VIDEO: Fanynka Kolumbie při zápase ukázala prsa, získala si potlesk celé tribuny
-
Bundesligapřed 4 dny
VIDEO: Neuvěřitelný gól Hložka proti Lipsku. Takto si pohrál s obráncem a nádherně zavěsil
-
Chance Ligapřed 5 dny
Sparta chystá velký přestup. Lars Friis žádá posilu z ostravského Baníku. Ve hře jsou až dva miliony eur
-
Chance Ligapřed 4 dny
Baník chce v zimě přivést reprezentanta! Ostravský klub je údajně připraven zaplatit miliony za útočníka s vynikající bilancí