Spojte se s námi


Motorsport

Poprvé za železnou oponou! Před 36 lety se konala premiérová velká cena Maďarska Formule 1

Není příliš mnoho momentů historie Formule 1, které by bylo natolik průlomových a významných, jako byl 10. srpen 1986. V tento den se totiž uskutečnila vůbec první velká cena F1 v tehdejším východním komunistickém bloku.

Publikováno

dne

Není příliš mnoho momentů historie Formule 1, které by bylo natolik průlomových a významných, jako byl 10. srpen 1986. V tento den se totiž uskutečnila vůbec první velká cena F1 v tehdejším východním komunistickém bloku. Maďarský Hungaroring se následně stal důležitou součástí kalendáře královny motorsportu.

Téměř bez povšimnutí zůstala zpráva o možném zapsání velké ceny Maďarska do kalendáře MS Formule 1 pro rok 1986. Myšlenka, že by se po padesáti letech od posledního závodu v budapešťském parku vrátily monoposty Grand Prix do Maďarska, byla trochu fantazijní. Nadšení maďarské automobilové federace však nezabránilo vstupu snad asi nejkapitalističtějšího profesionálního sportu světa poprvé do státu východního bloku.

Raději plnohodnotné závodiště nežli návrat do ulic

Hned od začátku plánování velké ceny bylo jasné, že závod v ulicích nějakého maďarského velkoměsta nepřipadá v úvahu. Ani hlavní město Budapešť, kde se konaly předválečné závody Grand Prix, realisticky nemohlo opět přivítat nejsofistikovanější vozy planety.

Namísto toho se rozhodlo, že se postaví úplně nové závodiště 20 kilometrů severovýchodně od Budapešti. Pro okruh, který měřil sotva něco málo přes čtyři kilometry, se našlo údolí hned vedle jedné z hlavních maďarských dálnic.

Jezdci si ale trať pojmenovanou Hungaroring příliš nepochvalovali. Okruh podle nich nenabízel žádnou dlouhou rovinku a rychlé zatáčky. Namísto toho se Hungaroring charakterizoval pomalými a těsně na sebe navazujícími zatáčkami, které nedovolovaly závodníkům snadné předjíždění druhých.

Přesto byla organizace velké ceny dosti chválena. Obzvláště si přikládala porovnání na podnik v Jerezu, kde se také konal premiérový závod F1. V areálu se ani nevyskytovalo mnoho vojáků, což mnohé diváky (hlavně ze západních států) překvapilo a zaskočilo.

Premiérový závod v Maďarsku nadchl bitvou fenomenálních Brazilců

Pro nedělní závod panovaly na Hungaroringu teploty přesahující 37 °C. Ani to ale neodradilo 120 tisíc fanoušků, aby zhlédli vůbec první velkou cenu za želenou oponou. Dokonce ani prezident země a několik ministrů si nenechalo tuto přelomovou událost ujít.

V tréninkových jízdách byl nejrychlejší Ayrton Senna na lotusu, díky čemuž se postavil na své třinácté pole position v kariéře. Po startu se Brazilec udržel ve vedení před Nigel Mansellem a Nelsonem Piquetem.

Závod se vyznačoval soubojem Senny s Piquetem, jenž se už ve třetím kole prodral přes Mansella na druhé místo. V desátém okruhu naznačil Piquet útok na svého brazilského kolegu. V následujícím kole si však Piquet poradil se Sennou, který byl rázem pod tlakem Prosta.

Prostřední část závodu nepřinesla mnoho akce. Senna se vrátil skrze zastávky v boxech na první místo, ke konci velké ceny však postupně přicházel o tempo. 22 kol před koncem se na jeho záď přisál hladový Piquet, jenž si chtěl zapsat třetí vítězství sezóny. Oba jeli na hlavní rovince bok po boku, Piquet však najel do první zatáčky příliš rychle, a umožnil tak Sennovi vrátit se do vedení závodu.

O dvě kola se Piquet pokusil o manévr zvnějšku. Zablokoval přitom zadní kola a po špinavé části trati klouzal kolem lotusu Senny. Nepochopitelně, ale zároveň famózně se octl ve výjezdu ze zatáčky před svým krajanem. Dechberoucí představení dvou nejlepších jezdců té doby!

Piquet nakonec zvítězil před Sennou s rozdílem sedmnácti sekund. Třetímu Mansellovi dokonce nadělili celé kolo. Takto dominantní byli tito Brazilci v první velké ceně Maďarska vozů formule 1.

Velká cena Maďarska jakožto předzvěst krásnější budoucnosti

Zbrusu nový podnik kalendáře F1 dokázal, že i státy na východ od železné opony dokážou zorganizovat událost takového rázu, jako je MS Formule 1. Nešlo sice o nejpohlednější velkou cenu sezóny 1986, stále to byla nicméně povedená premiéra na novém maďarském okruhu, alespoň co se týče organizace celé události.

Okruh na Hungaroringu se následně v proudu času proměnil. Již v roce 1989 zmizela klikatá část v místě dnešní zatáčky číslo 3. Rychlejší nájezd do levotočivé čtvrté zatáčky však nepomohl k lepšímu předjíždění.

V dalších třinácti letech si Hungaroing vysloužil přezdívky „Monako bez domů“, “ Monako bez bariér“ či „Mickey Mouse trať“. Ani nynější konfigurace okruhu, jež se poprvé představila sezónou 2003, neodebrala Hungaroringu své kouzlo.

Velká cena Maďarska 1986 byla jasnou sportovní předzvěstí, že konec studené války se pomalu ale jistě blíží. Už za pouhé tři roky se tak stalo. Ekonomickou škodu, kterou však komunismus ve východoevropských státech napáchal, se doteď (a asi už nikdy) nepodařilo napravit. Je ale naprosto jasné, že 10. srpen 1986 se navždy zapsal jako jeden z průlomových dní nejen Formule 1, ale i celého sportovního světa.

Zdroj: Motorsport Magazine (9/1986)

Reklama

Oblíbené