Motorsport
Pirelli přiveze do Monaka trojici nejměkčích směsí pneumatik C3, C4 a C5. Jaké strategie mohou týmy zvolit?
Pirelli přiveze na legendární a oježděné ulice Monaka trojici nejměkčích směsí pneumatik. Závod v Monaku však je jedním z nejméně předvídatelných v kalendáři F1. Co o nadcházejícím závodě co do volby strategií řekl marketingový ředitel Pirelli Zdeněk Vacl?
Pirelli přiveze na legendární a oježděné ulice Monaka trojici nejměkčích směsí pneumatik. Závod v Monaku však je jedním z nejméně předvídatelných v kalendáři F1. Co o nadcházejícím závodě co do volby strategií řekl marketingový ředitel Pirelli Zdeněk Vacl?
I když se v kalendáři formule 1 objevuje čím dál víc městských okruhů, Monako je jen jedno. Legendární okruh v ulicích Monte Carla je součástí kalendáře Velkých cen už od první sezóny v roce 1950 a jako jediný se od té doby nezměnil.
Navíc se ulice každý večer otvírají běžnému provozu, což znamená, že se podmínky na trati v průběhu víkendu výrazně mění. To všechno vedlo k volbě nejměkčích směsí pneumatik.V kalendáři formule 1 nenajdete žádný závod, jako je Velká cena Monaka. Velkých cen, které se jedou přímo v ulicích města, je hned několik.
Monako je ale zároveň nejstarším okruhem, který se v kalendáři udržel bez zásadních změn, a ikonou ho činí i jeho umístění. I když se dnes F1 jezdí na některých z nejúžasnějších míst světa, sledovat ječící monoposty na břehu Středozemního moře (nejlépe z paluby jachty) je vždycky vrcholem sezony.
Vzhledem ke své dlouhé historii může Monako jezdce a týmy jen těžko překvapit. I když se podmínky na trati mohou v průběhu závodního víkendu výrazně měnit, zvláště vzhledem k tomu, že jsou ulice každý večer otevřeny běžnému provozu, týmy už znají všechny jeho vrtochy.
Společnost Pirelli, která je i letos výhradním dodavatelem pneumatik pro F1, tentokrát sáhla na úplně opačný konec spektra nabízených směsí. Zatímco ve Španělsku se jezdilo na trojici nejtvrdších směsí, v Monaku to budou ty nejměkčí. Jako tvrdé P Zero White bude označena směs C3, střední P Zero Yellow budou C4 a měkké P Zero Red bude tvořit směs C5.
Tato volba je odpovědí na kombinaci kluzkého pouličního asfaltu, po kterém každý večer závodního víkendu a samozřejmě i po celý zbytek roku jezdí běžná civilní auta, a relativně malých rychlostí.
Pneumatiky netrpí velkým opotřebením, takže měkké směsi nepředstavují problém a zároveň jejich vyšší přilnavost přijde v křivolakých uličkách vhod. To všechno také znamená, že se pojede na jednu zastávku v boxech, i když okno pro ni je tentokrát velmi široké.
Situaci může také ovlivnit safety car, jehož nasazení je na stísněném okruhu docela pravděpodobné. I přes velké zkušenosti s tímto okruhem tu přeci jen budou nějaká ta poprvé. Poprvé tu odstartuje nová generace monopostů F1 a poprvé se také pojede na nových 18″ pneumatikách.
Monako je také typické tím, že se tu jezdí co do nastavení monopostu na velmi vysoký přítlak, které pro jiné okruhy není zcela typické. Bude se tak hodně co učit.
„Monako je často popisováno jako jeden z nejméně předvídatelných závodů roku. Pravdou je, že tu neobyčejně záleží na kvalifikaci, protože na úzkém okruhu je předjížděnívelmi složité. Ve výsledku tak bude velmi zásadní najít způsob, jak při tréninku maximálně využít výhod nejměkčí směsi C5, se kterou se letos zatím závodilo jen na jediném závodě, a to v Austrálii,“ řekl marketingový ředitel Pirelli Zdeněk Vacl.
„Díky tomu, že zmizelo pravidlo, podle kterého musí jezdci odstartovat do závodu na stejných pneumatikách, na které zajeli nejrychlejší kolo v Q2, se letos dají očekávat různé strategie,“ vysvětluje.
„Někteří jezdci si na začátku závodu vyberou tvrdší směsi, aby mohli zajet delší první stint, což dává smysl s ohledem na náročnost předjíždění. Jiní mohou v tomto velmi strategicky založeném závodě naopak zvolit tradičnější způsob se startem na nejměkčí směsi,“ predikuje Vacl strategické alternativy jezdců a týmů.
Zdroj: Pirelli
-
Fotbalpřed 5 dny
VIDEO: Fanynka Kolumbie při zápase ukázala prsa, získala si potlesk celé tribuny
-
Bundesligapřed 3 dny
VIDEO: Neuvěřitelný gól Hložka proti Lipsku. Takto si pohrál s obráncem a nádherně zavěsil
-
Chance Ligapřed 5 dny
Sparta chystá velký přestup. Lars Friis žádá posilu z ostravského Baníku. Ve hře jsou až dva miliony eur
-
Chance Ligapřed 4 dny
Baník chce v zimě přivést reprezentanta! Ostravský klub je údajně připraven zaplatit miliony za útočníka s vynikající bilancí