Spojte se s námi


Motorsport

Piastri poprvé v kariéře triumfoval! VC Maďarska nabídla interní drama a velké emoce, Verstappen kolidoval s Hamiltonem

Překvapivě dramatickou podívanou nabídla VC Maďarska, minimálně v jeho závěru. Oscar Piastri sice díky undercutu kolegy Landa Norrise přišel o vedení nabyté po startu závodu, emotivní týmová režie mu však darovala jeho premiérové vítězství ve Formuli 1.

Publikováno

dne

Překvapivě dramatickou podívanou nabídla VC Maďarska, minimálně v jeho závěru. Oscar Piastri sice díky undercutu kolegy Landa Norrise přišel o vedení nabyté po startu závodu, emotivní týmová režie mu však darovala jeho premiérové vítězství ve Formuli 1. Zároveň se jednalo o sedmého různého jezdce na nejvyšším stupínku ze třinácti závodů! Třetí skončil Lewis Hamilton po těžké kolizi s Maxem Verstappenem, jenž může děkovat štěstěně, že po svém leteckém dnu vůbec velkou cenu dokončil.

  • Velkou cenu Maďarska vyhrál Oscar Piastri, McLaren získal double
  • Lewis Hamilton zaznamenal 200. pódium v kariéře
  • Závod na Hungaroringu přinesl velké emoce, Verstappen kolidoval s Hamiltonem

Letošní sezóna Formule 1 se třináctou zastávkou na maďarském Hungaroringu matematicky přehoupla do své druhé poloviny. Pomyslná jedna ze dvou domácích velkých cen českých a slovenských fanoušků hostila závody královny motorsportu již po 39. Vůbec první podnik VC Maďarska se uskutečnil v roce 1986 jakožto premiérová grand prix F1 za takzvanou Železnou oponou.

Tréninky a kvalifikace se celkově nesly v režii stáje McLaren. Lando Norris nejen, že ovládl většinu tréninkových jízd, ale také získal pole position, a to dokonce jen za pomocí jednoho pokusu v závěrečné časti kvalifikace. Jak Britův týmový kolega Oscar Piastri, tak úřadující mistr světa Max Verstappen získali možnost odjet dvě rychlé kola, oběma se však nepodařilo Norrise pokořit, ačkoliv se jednalo o rozdíly v rozmezí jedné desetiny.

Tlačenice v první zatáčce, Piastri do vedení

Po 12 letech si první řadu přivlastnili oba piloti McLarenu. Verstappenovi zbyla až tří pozice na roštu a podruhé ve dvou velkých cenách se nevlezl do úvodní řady. Samotný start však nejlépe zvládl Piastri, jenž dokázal vměstnat svá přední kola vedle zadní část vozu svého kolegy. Solidního slipstreamu však dokázal využít Verstappen a do první zatáčky se řítila trojice Piastri-Norris-Verstappen kolo na kolo.

Pilot Red Bullu zvolil extrémní stopu na vnější straně první zatáčky a jakmile našel oba mclareny na pravé straně s Piastrim na apexu, Verstappenovi již nezbyl žádný prostor na výjezdu, kvůli čemuž opustil trať a vrátil se na ni mezi Piastrim a Norrisem.

Norris okamžitě argumentoval do vysílačky nelegální výhodu získanou Verstappenem. Ačkoliv sám trojnásobný šampion kontroval vlastním pohledem, že byl z okruhu vytlačen, pod hrozbou zisku penalizace nakonec ve čtvrtém kole přepustil zpátky Norrisovi druhou pozici.

Zahajovací třetinu závodu pohodlně hlídal McLaren s Piastrim v čele s náskokem okolo tří sekund na parťáka Norrise. Třetí Verstappen se postupně od Brita odpojil na podobný časový interval, a naopak čelil dotírajícímu Lewisi Hamiltonovi. 39letý jezdec Mercedesu dokázal udržovat svou ztrátu na soupeře vepředu na hodnotě jedné sekundy, což nabízelo jistou možnost strategického útoku na stupně vítězů.

Hammer time Hamiltona, Verstappen se však vrací do hry

Tento útok zahájil Mercedes v 17. kole, kdy zavolal tým Hamiltona do boxů pro tvrdé gumy. Okamžitě zahájil rapidní tempo, na které hned v dalším kole reagoval McLaren s Norrisem. Samotný pit stop oranžových se ale lehce zdržel a polštář mezi Norrisem a Hamiltonem spadl na přibližně tři sekundy.

Možná překvapivě McLaren stáhl do boxů Piastriho pouze okruh po Hamiltonovi. Ba co víc, 23letého Australana poslal na totožné sadě pneumatik jako u kolegy Norrise. Naopak Verstappen vydržel na středních gumách až do 21. kola, ačkoliv si do rádia předtím stěžoval na nedostatek gripu a důvěry ve svůj vůz.

Do čela se tak na chvíli dostal Charles Leclerc na ferrari s Piastrim a Norrisem za ním. Hamiltonův undercut na Verstappena prozatím vyšel a sedminásobný mistr světa díky ní získal čtvrtou pozici. Po zastávce Leclerca v 23. kole se tato pozice vylepšila o jednu příčku s Piastrim zpátky ve vedení VC Maďarska.

Ačkoliv získal Hamilton díky své brzké zastávce track position vůči Verstappenovi, každým kolem se ale rozdíl mezi těmito dvěma šampiony zmenšoval. Ve 33. kole se Verstappen dostal pod jednu sekundu za svého rivala v boji o titul v sezóně 2021 a o dvě kola později naznačil manévr do první zatáčky.

Hamilton nicméně probrzdil, což přitáhlo Verstappena na přímý útok do druhé zatáčky. Ten se ale rodákovi z Hasseltu nepodařil a sám se vyhnal mimo trať. V těchto okamžicích lídr Piastri nesmírně ztratil na kolegu Norrise a z komfortního náskoku cirka čtyři sekundy se z něho rázem stala pouze sekunda a půl.

Hamilton vs. Verstappen edice 2024, Piastri vítězí díky týmové režii

I když se situace u McLarenu zkomplikovala, dvojice Piastri a Norris nadále ujížděla soupeřům za sebou. Trápící se Hamilton nadále držel Verstappena za sebou, což přitáhlo pátého Leclerca do tohoto souboje o pódium. Takto to vydrželo do 40. kola, kdy se jak Hamilton, tak Leclerc podruhé vydali k mechanikům. Hamiltonův špunt ve výsledku daroval McLarenu takřka desetisekundový náskok na zbytek pole.

Tento náskok se sice po návratu Verstappena do čistého vzduchu kolo co kolo snižoval, McLaren však byl na cestě k dvojitému vítězství. Preferenční zastávka nicméně přistála do klína Norrisovi. Výsledný undercut, pit stop Piastriho o dvě kola později a následná zastávka Verstappena v 50. kole posunuli Norrise do vedení závodu.

Zatímco se McLaren interně dohadoval o pořadí v cíli, z nepovedené strategie rozčilený Verstappen nebezpečně naléhal na čtvrtého Leclerca, avšak až do 57. kola neúspěšně. Po konečně vydařeném manévru na Monačana si začal podruhé v závodě chystat Hamiltona. V 63. kole však došlo k hrozivému momentu, kdy Verstappen po agresivním vpádu do první zatáčky kolidoval s mercedesem Hamiltona. Zadní část Verstappenova red bullu se výrazně vznesla, div, že jeho zavěšení po nárazu na asfalt vydrželo.

Verstappen se po návratu na trať propadl za Leclerca na páté místo a bylo neuvěřitelné, že Nizozemec vůbec pokračoval v závodě. Nečekané drama pokračovalo i na čele, kde Norris nejprve odmítal zpomalit a přepustit kolegu Piastriho do čela. Rázná komunikace ze strany jeho týmového inženýra nakonec přiměla Norrise v 68. kolo značně zpomalit a přenechat vítězství Piastrimu.

23letý rodák z Melbourne se po projetí cílem stal sedmým různým vítězem v letošní sezóně Formule 1. Double McLarenu dokonal Norris, zatímco třetí dokončil Hamilton, jenž tak dovršil druhou stovku umístění na stupních vítězů. Pozice v top 5 dovršili Leclerc a Verstappen. Nizozemcův náskok v čele šampionátu se tak lehce snížil na stále komfortních 76 bodů.

Výsledky Velké ceny Maďarska Formule 1 (závod 13/24, 70 kol = 306,630 km; pouze top 10):

1. Oscar Piastri (Aus., McLaren) 1:38:01.989
2. Lando Norris (Brit., McLaren) +2.141
3. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) +14.880
4. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) +19.686
5. Max Verstappen (Niz., Red Bull) +21.349
6. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) +23.073
7. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) +39.792
8. George Russell (Brit., Mercedes) +42.368
9. Júki Cunoda (Jap., RB) +1:17.259
10. Lance Stroll (Kan., Aston Martin) +1:17.976

Průběžné pořadí jezdců Formule 1 v sezóně 2024 (po závodě 13/24; pouze top 10):

1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 265 bodů
2. Lando Norris (Brit., McLaren) 189
3. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) 162
4. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) 154
5. Oscar Piastri (Aus., McLaren) 149
6. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) 125
7. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) 124
8. George Russell (Brit., Mercedes) 116
9. Fernando Alonso (Špa., Aston Martin) 45
10. Lance Stroll (Kan., Aston Martin) 24

Zdroje: F1, X

Reklama

Oblíbené