Spojte se s námi


Motorsport

Perfektní Pecco! Po sprintu ovládl Bagnaia i hlavní závod při VC Portugalska

Francesco „Pecco“ Bagnaia se zapsal do historie MotoGP jako vůbec první vítěz sobotního sprintu. Ani v samotné velké ceně nenašel přemožitele a bez větších problémů si zapsal dvojitý triumf v GP Portugalska. Na pódiu dokonalého Bagnaiu doplnili Maverick Viñales se strojem Aprilla a Marco Bezzecchi na Ducati.

Publikováno

dne

Francesco „Pecco“ Bagnaia se zapsal do historie MotoGP jako vůbec první vítěz sobotního sprintu. Ani v samotné velké ceně nenašel přemožitele a bez větších problémů si zapsal dvojitý triumf v GP Portugalska. Na pódiu dokonalého Bagnaiu doplnili Maverick Viñales se strojem Aprilla a Marco Bezzecchi na Ducati.

Cesta k plným 37 bodům z jednoho závodního víkendu začala pro Francesca Bagnaiu už v sobotu, kdy se konal vůbec první sprint na poloviční vzdálenost. Ital vzešel ze souboje s Jorgem Martínem a Marcem Márquezem nejlépe a stal se premiérovým vítězem sobotního klání.

Nevšední zkrat pro osminásobného šampiona

Úřadující mistr světa se po startu ocitl v sevření dobře startujícího Martina a Márqueze vyrážejícího z pole position. Toho využil domácí hrdina na aprilii Miguel Oliveira, jenž se během prvního kola prosmýkl na vedoucí pozici.

Bagnaia se po kontaktu s jezdci z první řady vrátil po několika zatáčkách alespoň na třetí místo za Martína a Oliveiru. Márquez se mezitím propadl na čtvrtou pozici, přičemž jeho vysoce optimistický manévr do třetí zatáčky po startu nevypadal nijak kontrolovaně.

O něco podobného se Španěl pokusil ve třetím kole, jenže tentokrát celá situace vyústila v ošklivě vypadající nehodu. Márquez narazil na zadní kolo Martínova motocyklu a ve vysoké rychlosti naboural do nešťastného Oliveiry, jenž o kolo dříve přišel o vedení zásluhou Bagnai.

Miláček obecenstva byl tak ze hry a na adresu velice zkušeného závodníka se okamžitě sneslo obrovské bučení právě od přítomných diváků. Márquezův zkrat po závodě potrestali i ředitelství závodů, kteří 30letému rodáku z Cervery naštědřili trest dvojitého dlouhého kola.

Kdo přežije, ten skóruje

Do závodu odstartovalo pouze 20 jezdců. Enea Bastianini a Pól Espargaró totiž utrpěli zranění v sobotním sprintu, respektive ve volném tréninku. Rázem tak ve hře zůstalo jen 18 závodníků, přičemž body v hlavním závodě bere top 15.

Mezitím se k vedoucímu Bagnaiovi přiblížil Viñales na rozdíl místy i méně než půl sekundy. Třetí místo si pro sebe vzal Bezzecchi, jenž pouze kontroloval situaci před a za sebou. Za touto trojící se nicméně odehrávalo to nejzajímavější z VC Portugalska. Bratr Marca Márqueze Álex se z 12. místa postupně probojoval na čtvrté místo a zapojil se tak do pětičlenné bitvy o čtvrté místo.

Pole jezdců v jedenáctém kole prořídlo na 17, když Fabio di Giannantonio zajel do boxů, aby odstoupil se závodu. Na hranici top 10 kroužil potenciální vyzyvatel o titul mistra světa Fabio Quartararo, jemuž dělal společnost Martín, který se propadl do druhé poloviny startovního pole po kontaktu s Márquezem ve třetím kole.

Osmnácté kolo přineslo havárii Martína. Další ducati byla tedy ze hry a jen 16 jezdců zbylo v hlavním závodě. Zatímco top 3 vedla spíše vyčkávací hru, skupina zápasící o čtvrté místo si nedarovala nic zadarmo. Jezdci KTM Jack Miller a Brad Binder naléhali na Álexe Márqueze a zezadu vytvářeli tlak Aleix Espargaró a Johann Zarco.

V závěrečných několika kolech odstoupili i Luca Marini a Raúl Fernández. Tyto incidenty zaručily to, že kdo dojede, tak si z Portugalska odnese premiérové body v letošní sezóně.

Vražedná bitva o čtvrté místo, Bagnaia v pohodě vítězem

Bagnaia i nadále udržoval před Viñalesem vedení o přibližně jednu sekundu. Španělova ztráta na Itala tudíž nenaznačovala, že by mohl jezdec tovární Aprilie vyzkoušet do konce závodu nějaký útok o prvenství. Třetí Bezzecchi sice měl lepší tempo, než skupina za ním, pravý opak však platil pro vedoucí dvojici.

Za touto trojicí se při nájezdu do posledního kola odehrála přímo dechberoucí podívaná. Zarco, jenž se spíše držel vzadu, využil pranic mezi jezdci KTM a Márquezem a propašoval svou satelitní ducati na čtvrté místo. Binder přemohl svého týmového kolegu Millera, zatímco Quartararo sebral osmé místo Espargarovi po vlastní chybě, když si také chtěl pro sebe uzmout nějakou lepší pozici.

Bagnaia proťal pomyslnou cílovou pásku jako první před Viñalesem o necelých sedm desetin sekundy. Bronzovou příčku zaznamenal Bezzecchi před Zarcem a Márquezem. V závěru šestičlenná skupina se nakonec vešla do 1,2 sekundy, přičemž od čtvrtého Zarca po osmého Quartarara se jednalo o pouhou půl sekundu.

Výsledky Velké ceny Portugalska MotoGP (závod 1/21, 25 kol = 114,8 km; pouze top 10):

1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 41:25.401
2. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) +0.687
3. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +2.726
4. Johann Zarco (Fra., Ducati) +8.060
5. Álex Márquez (Špa., Ducati) +8.125
6. Brad Binder (RJA, KTM) +8.247
7. Jack Miller (Aus., KTM) +8.381
8. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) +8.543
9. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) +9.294
10. Álex Rins (Špa., Honda) +11.591

Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2023 (po závodě 1/21; pouze top 10):

1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 37
2. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 25
3. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) 16
4. Johann Zarco (Fra., Ducati) 15
5. Jack Miller (Aus., KTM) 15
6. Álex Márquez (Špa., Ducati) 12
7. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 11
8. Brad Binder (RJA, KTM) 10
9. Jorge Martín (Špa., Ducati) 9
10. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) 8

Zdroj: MotoGP

Reklama

Oblíbené