Spojte se s námi


Motorsport

Památné momenty F1: VC Německa 2019 závodem desetiletí, který se změnil v noční můru Mercedesu

Měl to být běžný závod formulové sezony 2019. Na německém Hockenheimringu se ale při oslavách Mercedesu odehrála jedna z nejšílenějších velkých cen historie. Na jejím konci stál na pódiu Daniil Kvjat, Sebastian Vettel se z poslední pozice probojoval na druhou. Pojďme se projít po stopách závodu, který ovládl Max Verstappen na Red Bullu.

Publikováno

dne

Měl to být běžný závod formulové sezony 2019. Na německém Hockenheimringu se ale při oslavách Mercedesu odehrála jedna z nejšílenějších velkých cen historie. Na jejím konci stál na pódiu Daniil Kvjat, Sebastian Vettel se z poslední pozice probojoval na druhou. Pojďme se projít po stopách závodu, který ovládl Max Verstappen na Red Bullu.

Speciální závod pro Mercedes

Pro Mercedes znamenala VC Německa hned dvojí důvod k oslavám. Domácí stáj se postavila na start 200. závodu ve F1. Tým vedený Totem Wolffem si připomínal i 125leté výročí vstupu značky do motorsportu.

Na německou Velkou cenu nechala stáj připravit speciální lakování a celý tým se oblékl do krojů. Všechno směřovalo k perfektnímu víkendu. Lewis Hamilton navíc vedl tehdejší šampionát jezdců. Stejně tak vládl Mercedes konstruktérům.

Kvalifikace

V boji o pole position úřadoval tehdy pětinásobný mistr světa. Na druhého Verstappena najel Hamilton více než tři desetiny sekundy, navíc mohl těžit z pomoci týmového kolegy Valtteriho Bottase, který skončil v kvalifikaci třetí.

Druhou řadu doplnil Verstappenův týmový kolega Pierre Gasly, pro kterého se jednalo o jeden z posledních startů v barvách „Červených býků“. Skvěle se boj o nejlepší pozici do úvodních metrů Velké ceny povedl Kimimu Räikönnenovi, který se s Alfou Romeo kvalifikoval jako pátý.

Kvalifikaci na domácí půdě nemohl ovlivnit Sebastian Vettel, který kvůli selhání techniky nedokázal stanovit čas. I proto se rozhodl nasadit třetí komponent Kontroly elektroniky, který by ho jinak seslal o deset míst na stratu níže.

Penalizace neminula ani Landa Norrise. Pilot McLarenu si nechal do svého monopostu nainstalovat hned tři nové komponenty a propadl se na devatenácté místo na startu. Zajímavostí kvalifikace se stala její prostřední část, kde devátého Nica Hülkenberga a třináctého Daniela Ricciarda dělily jen tři setiny sekundy.

Závod

Úvod Velké ceny Německa 2019 odjeli piloti kvůli hustému dešti za safety carem. V prvních třech kolech si tak diváci u obrazovek mohli poslechnout stížnosti a sarkastické poznámky na počasí na Hockenheimu. Poté už ale ředitelství závodu vydalo pokyn ke startu.

A to z pevných pozic. Všech 20 monopostů mělo přikázáno odstartovat na modře označené sadě pneumatik do extrémního mokra. První metry se vůbec nepovedly Red Bullům, které se ze svých slotů odlepily velmi pomalým tempem. Z tohoto problému vytěžil Fin Räikönnen, který se na konci prvního kola nacházel na třetí pozici.

Po prvních kolech začalo do děje závodů promlouvat i počasí. Po safety caru způsobeném nehodou Sergia Péreze se v boxech vystřídali skoro všichni piloti, kteří přezuli na přechodnou sadu gum. Ti, co zůstali na modře označené pneumatice, zaznamenali po zajetí bezpečnostního vozu do uličky na pit stopy propad startovním pořadím.

VSC a hazard se suchými pneumatikami

Fantastický start potkal oba červené monoposty. Vettel poskočil o šest míst na čtrnáctou pozici, Charles Leclerc o čtyři příčky na šestou. Ve čtrnáctém kole zpomalil závod technický problém Daniela Ricciarda, což mělo za výsledek aktivování virtuálního safety caru.

Jen chvíli na to ztratil koncentraci Carlos Sainz, kterého dělily od konce v závodě jen centimetry. Ve 22. kole začaly týmy riskovat na osychající trati se suchými pneumatikami. Prvním odvážlivcem se stal Kevin Magnussen, kterého na Ferrari následoval Vettel.

Na svůj pit stop se o pár okruhů později vydal i Verstappen. Ten jako první nasadil středně tvrdou sadu, se kterou následně hodně bojoval. 26. až 29. kolo přineslo obrovský zvrat v událostech. Nejprve selhala technika Norrisovi, následně diváci sledovali dvě nehody v předposlední zatáčce.

Ta první stála závod Leclerca. Monačan neudržel auto na vozovce a skončil v bariéře. Na trať se vydal safety car, čehož chtěl využít Mercedes a dát Hamiltonovi pit stop zdarma. Britský pilot ale ve stejném místě jako Leclerc neudržel monopost na trati a směřoval ke zdi z pneumatik. Na rozdíl od soupeře si jen poškodil přední křídlo, a tak v závodě pokračoval.

Nicméně musel do boxů, kde s ním rozhodně nikdo nepočítal. A jinak perfektní Mercedes předvedl ukázkový chaos. Pit stop nakonec trval nekonečných 50,3 sekund. Na jeho konci se britský pilot propadl na páté místo.

Restart a konec jedné domácí naděje

Po návratu do závodního tempa ukázaly svou rychlost „Stříbrné šípy“, které se posunuly za prvního Verstappena. Dále vpřed se posouval i Vettel, jehož comeback zůstával mírně v pozadí obrovského množství událostí na čele startovního pole.

Ve 41. kole se pozornost obrátila za druhým německým pilotem. Skvěle rozjetou grand prix si zhatil svou chybou Nico Hülkenberg, čímž zhasla jeho naděje na zisk prvního pódia v kariéře. V závodě tak pokračovalo pouze patnáct formulí.

V závěrečné čtvrtině Velké ceny znovu přestalo pršet, což nabídlo další várku pit stopů. Prvním odvážlivcem byl po zastávce poslední Lance Stroll, toho následovali Verstappen nebo Hamilton. Britský pilot si navíc musel odsloužit pětisekundovou penalizaci za objetí sloupku u boxové uličky ze špatné strany.

Závěr závodu

Po posledních pit stopech se na chvíli ocitl v čele Stroll, kterému tak risk vyšel skvěle. Nakonec sice skončil čtvrtý, ale málokdo by dvacet kol před koncem tento výsledek předpovídal. Na první místo se rychle vrátil Verstappen, kterému se ostatní piloti nepřibližovali.

Aby toho pro Mercedes nebylo málo, Hamilton i Bottas chybovali v první zatáčce. Zatímco pětinásobný mistr světa se ještě bariéře vyhnul, finský pilot nikoliv. Jednoduše, oslava stáje se na Hockeheimringu změnila v hodně nechtěný večírek.

Velká cena skončila v následujících momentech i pro Gaslyho. Francouz najel do zadní části monopostu Alexandera Albona a jeho křídlo se po otočení o devadesát stupňů zaklínilo pod autem. V boji dojet alespoň k cílové čáře zůstalo jen třináct formulí.

Na prvních místech měnil pořadí hlavně na Ferrari jedoucí Vettel. Jeho jízda mu přinesla posun až na druhé místo, třetí skončil v cíli Kvjat. Na prvním místě zůstal neohroženě Verstappen, který si kromě výhry připsal i bod za nejrychlejší kolo.

Pořadí po projetí cílovou čarou nakonec nebylo finální. Za porušení pravidel neminul trest oba piloty Alfy Romeo, kteří tak nepřímo pomohli WIlliamsu k jedinému bodu sezony 2019. Z desátého místa se mohl těšit Robert Kubica.

Samotný závod zvolila veřejnost nejlepší Velkou cenou dekády 2010 až 2019. A byť je zde několik významných konkurentů, německý souboj o 25 bodů v roce 2019 nabídl divákům jedno z největších dramat. Se šťastným koncem pro Verstappena.

Zdroj: F1

Reklama

Oblíbené