Motorsport
Osminásobný mistr světa a naprostá legenda WRC: Tohle je Sébastien Ogier!
Každý příběh jednou skončí. I ten těch největších legend. Sébastien Ogier je bezpochyby jedním z nejlepších závodníků všech dob, a to nejen co se světa rallye týče. Jak jeho profesionální kariéra začala nebo na kolik vítězství dosáhl?
Zdroj: Jaanus Ree, Red Bull Content Pool
Každý příběh jednou skončí. I ten těch největších legend. Sébastien Ogier je bezpochyby jedním z nejlepších závodníků všech dob, a to nejen co se světa rallye týče. Jak jeho profesionální kariéra začala nebo na kolik vítězství dosáhl?
Svou profesionální dráhu započal v roce 2005, kdy ovládl soutěž Rallye Jeunes FFSA Selection (akce na vyhledávání talentů organizovaná francouzskou federací – pozn. red.). Toto prvenství mu zajistilo místo za volantem v kategorii Peugeot 206 Cup, kde získal jedno pódiové umístění v Rallye Terre des Cardabelles a byl vyhlášen nejlepším nováčkem roku.
Do šampionátu WRC zavítal až v roce 2008, kde působil v soutěži Junior WRC. Právě v této kategorii závodí potenciální budoucí šampioni tohoto sportu. O rok dříve ještě oslavil prvenství v Peugeot 206 Cup, načež počínaje sezónou 2009 načal svou dráhu v královské kategorii WRC.
První tři roky pro něj nicméně nebyly jednoduché. V těchto dobách totiž WRC kraloval jiný francouzský pilot – Sébastien Loeb. Postupně se každopádně pokoušel prosazovat. Ve své úvodní sezóně jezdil s Citroënem C4 a dvakrát se dostal na stupně vítězů.
Zvítězil v Monte-Carlu a jako druhý dojel v řecké rallye. Celkově však své působení v šampionátu jezdců završil na osmém místě.
O rok později však přišlo výrazné zlepšení – ročník 2010 zakončil na čtvrtém místě a na stupně vítězů se dostal hned šestkrát! Slavil vítězství v Portugalsku a Japonsku, dojel druhý ve Finsku a na Novém Zélandu a dvakrát se mohl radovat i ze zisku třetího místa (mexická a německá rallye).
Sezóna 2011 byla tou ještě o něco vydařenější. V šampionátu jezdců skončil Ogier třetí, přičemž se hned pětkrát radoval z vítězství. První mistrovský titul ovšem získal až v roce 2013, tenkrát závodil v barvách týmu Volkswagen Motorsport.
S německou stájí získal Ogier v následujících letech další tři tituly, přičemž od sezóny 2013 nastavil francouzský závodník jednoznačnou dominanci. Ročník 2013 totiž ovládl nevídaným způsobem. Vyhrál hned devět ze třinácti podniků a pouze dvakrát se nedostal na stupně vítězů. Celkově najel neskutečných 290 bodů, druhý Thierry Neuville na něj ztratil bodů 114!
Rok na to sice získal o 23 bodů méně, i tak si však mistrovský titul pohlídal. Sezóna 2015 přinesla další Ogierovu dominanci, kdy posbíral celkově 263 bodů, přičemž na svého největšího soupeře (Jari-Mattiho Latvalu – pozn. red.) měl náskok osmdesáti bodů.
108 bodů pak činil rozdíl mezi šampionem Ogierem a druhým Neuvillem v roce 2016. Posléze však přišel šok – skupina Volkswagen oznamuje, že odstupuje z mistrovství světa v rallye, a to kvůli aféry dieselgate.
Ogier se tedy pro rok 2017 stává jezdcem týmu M-Sport Ford World Rally Team a i zde slaví celkový triumf, ovšem už s mnohem menším náskokem (Ogier si v tomto ročníku vyjel 232 bodů, za ním skončil opět Neuville s 208 body). Šestý titul v řadě si Francouz zajistil v sezóně nadcházející, leč jeho náskok byl zase o něco menší, tentokrát se jednalo pouhých 18 bodů. Největším konkurentem v boji o titul byl opět Belgičan Neuville.
Nadvládu legendárního Francouze pak v roce 2019 ukončil Ott Tänak, nicméně v onom dalším ročníku, který ostatně velmi poznamenala pandemie koronaviru, oslavil Ogier svůj sedmý titul mistra světa.
Nutno podotknout, byl to boj velmi napínavý – Ogier totiž své prvenství uhájil pouze s náskokem osmi bodů před svým týmovým kolegou Elfynem Evansem. Velšský závodník s Ogierem bojoval o mistrovský titul i v sezóně nedávno skončené, francouzská legenda každopádně zvládla tuto bitvu lépe a stala se po osmé světovým šampionem.
Nejedná se však o úplný rekord, této statistice totiž vládne jiný Francouz – ano, přesně tak, Sébastien Loeb. Bývalý jezdec Citroënu má na svém kontě devět mistrovských titulů!
Ogiera každopádně můžeme označit nejen jako jednu z největších legend a nejlepších jezdců WRC, ba také celého motorsportu.
Rodák z francouzského města Gap hned osmkrát oslavil zisk titulu mistra světa a zvítězil v 54 závodech. Celou jeho kariérou ho přitom provázel kopilot Julien Ingrassia, spolupracovat spolu začali už v roce 2006, kdy Ogier soutěžil v kategorii Peugeot 206 Cup.
Do motoristického sportu se přitom zamiloval už od raného dětství – jeho otec byl fanouškem Ayrtona Senny, strýc byl zase autokrosovým závodníkem. To, co Ogier dokázal je zkrátka a dobře splněným snem a pro rallye jako takovou představuje to samé, co například Lewis Hamilton pro formuli 1 nebo Valentino Rossi pro Moto GP.
Zdroje: WRC, Toyota Gazoo Racing
-
Fotbalpřed 3 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 3 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Dva hvězdní mladíci na odchodu ze Slavie? Zájem o ně jeví jiný ligový klub
-
Chance Ligapřed 2 dny
Všichni mi říkali, že je starý a tlustý, nepodepisuj ho. Radu od angažování útočníka odrazovali, nyní se mu odvděčuje góly