Spojte se s námi


Motorsport

Odchod Marca Márqueze z Hondy představuje počátek slibné budoucnosti pro obě strany

Diskutovaný přestup desetiletí oficiálně spatřil světlo světa! Šestinásobný šampion kategorie MotoGP Márc Márquez ukončil po 11 letech spolupráci s týmem Respol Honda. S jeho pomocí získal nyní 30letý Španěl status jednoho z nejúspěšnějších motocyklových jezdců vůbec. Jejich doba však dospěla ke svému konci.

Diskutovaný přestup desetiletí oficiálně spatřil světlo světa! Šestinásobný šampion kategorie MotoGP Márc Márquez ukončil po 11 letech spolupráci s týmem Respol Honda. S jeho pomocí získal nyní 30letý Španěl status jednoho z nejúspěšnějších motocyklových jezdců vůbec. Jejich doba však dospěla ke svému konci. Není ale potřeba zoufat, z tohoto rozchodu dříve či později vyjdou vítězně jak Márquez, tak i Honda.

11 sezón, 163 účastí ve velkých cenách, 101 pódií, 64 startů z prvního místa, 59 nejrychlejších kol a stejný počet vítězství. Až do nedávna bychom si vůbec nedokázali představit nyní 30letého Marca Márqueze navlékat kombinézu, na které bychom nenašli nic společného s značkou Repsol Honda. Že by někdy ve své kariéře jezdce MotoGP opustil tým, jenž ho přes všechna úskalí učinil jedním z nejúspěšnějších jezdců v historii sportu.

Nic netrvá věčně

Nezáležíc na tom, jak moc jej respektujete, či nenávidíte, Márquez společně s Repsol Hondou utvořili část dějin MotoGP. Stejně tak, jak si připomínáme éry Agostiniho, amerických střel, Doohana či Rossiho, bude druhé desetiletí nového milénia nepopiratelně spjato s érou Marca Márqueze.

Jako ale každá éra daného jezdce, musela jednou skončit i ta Márquezova. Závod v Jerezu roku 2020 se zapíše do učebnic sportovního dějepisu jako moment definitivního konce existence na výsluní pro už tehdy osminásobného mistra světa. Jen škoda, že jako v případě Raineyho či Doohana a vlastně i Rossiho to muselo opět skončit zničujícím zraněním…

Pro Hondu Márquez nade vše

O to fenomenálnější byl předloňský návrat Márqueze na vlnu takřka okamžitě pozoruhodných výsledků včetně tří vítězství. Bouhžel se již tehdy vědělo, že se v žádném případě nejedná o restart Márquezovy éry, nýbrž o utvrzení Španělového generačního talentu.

Talentu, který Honda již od prvního roku Márqueze v MotoGP chtěla využít na maximum i přes jakékoliv možné oběti. Stalo se tak to, že jak plynul čas, tak tovární motocykl Hondy začal konkurenceschopně uřídit pouze a jen Márquez. Jeho případu napomohli i jeho zraněními postižení bývalí kolegové Dani Pedrosa a Jorge Lorenzo.

Experti si nicméně nemohli nevšimnout ještě před sezónou 2020, že s Hondou to postupně jde z kopce. Fabrika nejen, že se příliš soustředila na Márqueze, ale také dostatečně nereagovala na technický vývoj strojů zejména v oblasti aerodynamiky. Oblasti, kterou začala již v roce 2015 zkoumat jistá Ducati.

Po Márquezově rozhodující nehodě a v kombinaci s pandemií koronaviru a excesivní japonskou byrokracií se jednoznačně projevily špatné přístupy Hondy. Stáj se je však nerozhodla napravit s vírou, že se Márquez brzo vrátí do formy a že zase začne dominovat. Možná, že v ní je už nyní.

Za tu dobu se ale Honda výkonnostně a výsledkově propadla na chvost pole. Bez žádné naděje na jakékoliv výrazné zlepšení. A jelikož nové technické regule dorazí až v roce 2027, do té doby nelze očekávat návrat Hondy na absolutní špičku.

Vstříc vlastním novým začátkům

Márquezovi muselo být jasné, že nemůže dále čekat. Evropské značky z nejrůznějších důvodů pádí vpřed a těm japonským se čím dál tím víc vzdalují. A Márquez je rozeným predátorem pro vítězství. Raději dočasně pojede na rok staré Ducati s mnohem většími šancemi na úspěch než na továrním stroji, jehož koncept už přesluhuje a potřebuje co nejdřív kompletní renovaci.

Zároveň si Honda snad uvědomovala, že svého hvězdného jezdce nemůže nadále platit astronomickými částkami výměnou za otřesný stroj. Raději ušetří na jezdcích, kteří nejsou a nebudou vystavováni podobnému tlaku zevnějšku. Zbylé peníze z Márquezového platu pak vloží do mnohem extensivnějšího vývoje.

Ačkoliv se loučí jedna z nejsilnějších dvojic historie šampionátu, pro obě strany se jedná o pozitivní krok vpřed. Márquez započne novou kapitolu své kariéry vstříc dalším mistrovským titulům na nyní kompetitivních mašinách. A Honda se konečně oprostí od vlivu jména Marc Márquez, díky čemuž započne novou cestu zpátky na vrchol.

Zdroj: MotoGP

Email Icon
Reklama

Oblíbené