Spojte se s námi


Motorsport

Odchod Marca Márqueze z Hondy představuje počátek slibné budoucnosti pro obě strany

Diskutovaný přestup desetiletí oficiálně spatřil světlo světa! Šestinásobný šampion kategorie MotoGP Márc Márquez ukončil po 11 letech spolupráci s týmem Respol Honda. S jeho pomocí získal nyní 30letý Španěl status jednoho z nejúspěšnějších motocyklových jezdců vůbec. Jejich doba však dospěla ke svému konci.

Publikováno

dne

Diskutovaný přestup desetiletí oficiálně spatřil světlo světa! Šestinásobný šampion kategorie MotoGP Márc Márquez ukončil po 11 letech spolupráci s týmem Respol Honda. S jeho pomocí získal nyní 30letý Španěl status jednoho z nejúspěšnějších motocyklových jezdců vůbec. Jejich doba však dospěla ke svému konci. Není ale potřeba zoufat, z tohoto rozchodu dříve či později vyjdou vítězně jak Márquez, tak i Honda.

11 sezón, 163 účastí ve velkých cenách, 101 pódií, 64 startů z prvního místa, 59 nejrychlejších kol a stejný počet vítězství. Až do nedávna bychom si vůbec nedokázali představit nyní 30letého Marca Márqueze navlékat kombinézu, na které bychom nenašli nic společného s značkou Repsol Honda. Že by někdy ve své kariéře jezdce MotoGP opustil tým, jenž ho přes všechna úskalí učinil jedním z nejúspěšnějších jezdců v historii sportu.

Nic netrvá věčně

Nezáležíc na tom, jak moc jej respektujete, či nenávidíte, Márquez společně s Repsol Hondou utvořili část dějin MotoGP. Stejně tak, jak si připomínáme éry Agostiniho, amerických střel, Doohana či Rossiho, bude druhé desetiletí nového milénia nepopiratelně spjato s érou Marca Márqueze.

Jako ale každá éra daného jezdce, musela jednou skončit i ta Márquezova. Závod v Jerezu roku 2020 se zapíše do učebnic sportovního dějepisu jako moment definitivního konce existence na výsluní pro už tehdy osminásobného mistra světa. Jen škoda, že jako v případě Raineyho či Doohana a vlastně i Rossiho to muselo opět skončit zničujícím zraněním…

Pro Hondu Márquez nade vše

O to fenomenálnější byl předloňský návrat Márqueze na vlnu takřka okamžitě pozoruhodných výsledků včetně tří vítězství. Bouhžel se již tehdy vědělo, že se v žádném případě nejedná o restart Márquezovy éry, nýbrž o utvrzení Španělového generačního talentu.

Talentu, který Honda již od prvního roku Márqueze v MotoGP chtěla využít na maximum i přes jakékoliv možné oběti. Stalo se tak to, že jak plynul čas, tak tovární motocykl Hondy začal konkurenceschopně uřídit pouze a jen Márquez. Jeho případu napomohli i jeho zraněními postižení bývalí kolegové Dani Pedrosa a Jorge Lorenzo.

Experti si nicméně nemohli nevšimnout ještě před sezónou 2020, že s Hondou to postupně jde z kopce. Fabrika nejen, že se příliš soustředila na Márqueze, ale také dostatečně nereagovala na technický vývoj strojů zejména v oblasti aerodynamiky. Oblasti, kterou začala již v roce 2015 zkoumat jistá Ducati.

Po Márquezově rozhodující nehodě a v kombinaci s pandemií koronaviru a excesivní japonskou byrokracií se jednoznačně projevily špatné přístupy Hondy. Stáj se je však nerozhodla napravit s vírou, že se Márquez brzo vrátí do formy a že zase začne dominovat. Možná, že v ní je už nyní.

Za tu dobu se ale Honda výkonnostně a výsledkově propadla na chvost pole. Bez žádné naděje na jakékoliv výrazné zlepšení. A jelikož nové technické regule dorazí až v roce 2027, do té doby nelze očekávat návrat Hondy na absolutní špičku.

Vstříc vlastním novým začátkům

Márquezovi muselo být jasné, že nemůže dále čekat. Evropské značky z nejrůznějších důvodů pádí vpřed a těm japonským se čím dál tím víc vzdalují. A Márquez je rozeným predátorem pro vítězství. Raději dočasně pojede na rok staré Ducati s mnohem většími šancemi na úspěch než na továrním stroji, jehož koncept už přesluhuje a potřebuje co nejdřív kompletní renovaci.

Zároveň si Honda snad uvědomovala, že svého hvězdného jezdce nemůže nadále platit astronomickými částkami výměnou za otřesný stroj. Raději ušetří na jezdcích, kteří nejsou a nebudou vystavováni podobnému tlaku zevnějšku. Zbylé peníze z Márquezového platu pak vloží do mnohem extensivnějšího vývoje.

Ačkoliv se loučí jedna z nejsilnějších dvojic historie šampionátu, pro obě strany se jedná o pozitivní krok vpřed. Márquez započne novou kapitolu své kariéry vstříc dalším mistrovským titulům na nyní kompetitivních mašinách. A Honda se konečně oprostí od vlivu jména Marc Márquez, díky čemuž započne novou cestu zpátky na vrchol.

Zdroj: MotoGP

Reklama

Oblíbené