Gaming
NHL 25: EA chybí konkurence jako sůl, ani letos nejde kritikou šetřit. Co pozitiva?
Stejně jako každý rok, i letos čekali hokejoví fanoušci na nový ročník NHL 25 od EA SPORTS s nadějí, že se konečně dočkají zásadních změn a značnému posunu. Jaký je ale výsledek? Minimálně rozporuplný. Několik změn se přece jen událo. Ale jsou skutečně tak zásadní, jako nám tvůrci opět slibovali? Však posuďte sami.
Stejně jako každý rok, i letos čekali hokejoví fanoušci na nový ročník NHL 25 od EA SPORTS s nadějí, že se konečně dočkají zásadních změn a značnému posunu. Jaký je ale výsledek? Minimálně rozporuplný. Několik změn se přece jen událo. Ale jsou skutečně tak zásadní, jako nám tvůrci opět slibovali? Však posuďte sami.
- NHL 25 je tady
- EA Sports chybí konkurence
- Jaké jsou první dojmy?
Známé rčení říká: „Sto lidí – sto chutí.” V případě videoher to platí dvojnásob. Něco někomu sedne více, něco zase méně. Proto na úvod zmíním, abyste tuhle recenzi nebrali smrtelně vážně. Vždy si uděláte o jakékoliv hře nejlepší úsudek sami, když si ji zahrajete. Tak se pojďte podívat na NHL 25 mýma očima.
Sérii NHL od EA SPORTS znám jako své boty. Každou sezonu mám touhu hrát nový ročník. Takže i přesto, že se hra v posledních letech nijak zásadně neměnila, ani letos jsem nemohl odolat a přesedlal na nový díl.
Plynulejší pohyb
To nejdůležitější je vždy to, jak vypadá samotný hokej na ledě. Tam jsme se přece jen nějakých změn dočkali, avšak pravděpodobně je výrazněji zaznamenají spíš aktivní hráči. Pokud si virtuální hokej zahrajete vyloženě jednou za čas, předem řeknu, žádnou revoluci nečekejte.
Ona se totiž ani žádná velkolepá revoluce nekoná. Vývojáři nám slibovali naprosto unikátní pohyby hráčů, zaměřené především na bruslení. Ano, v tomto ohledu se skutečně hra pohla. Pohyb a celková hra je více plynulejší, což mě osobně rozhodně sedí. Musíte si všímat více detailů, vžít se do pohybu hráčů. Jinak z horní kamery zaznamenáte tuhle změnu spíš sporadicky. Beru to jako takový krok vpřed, který tady měl být už dávno.
Pocitově jsem zjistil, že je potřeba být daleko přesnější v míření přihrávek. Navíc je tuhle preciznost potřeba zvládat už od úplného základu, tedy i v případě, když hrajete na první obtížnost (Nováček).
Celkově mě během plnění úkolů v HUT (Hockey Ultimate Team) zarazilo, jaký problém jsem na tuhle nejnižší obtížnost na začátku měl. Z minulosti si pamatuji, že na „Nováčka“ stačilo vzít puk, projet hřiště a vystřelit na branku. Zkrátka tak, aby tento princip hokeje pochopili i malé děti. To už ale neplatí, dnešní NHL je vytvářena spíš pro lehce pokročilejší generaci.
Moje téměř pětiletá dcera si tak bude muset vystačit s režimem volného bruslení nebo nájezdy, jinak ji nejspíš přejde chuť k hraní. Ale pojďme dál.
Prokleté onetimery
Většina herních mechanismů zůstává stejných jako v posledních letech. Žhavou novinkou je především zaměření na onetimery, chcete-li, střely z první. V principu to vypadá tak, že je najíždějící hráč označen kolečkem, vy mu přihrajete puk a pokud trefíte střelu v ideálním načasování, kolečko zezelená a vy máte najednou výrazně vyšší pravděpodobnost, že skončí kotouč v brance.
Je to v podstatě taková jednodušší cesta, jak docílit gólu. Přijde mi to jako takový arkádový mód, který však funguje napříč všemi obtížnostmi a herními režimy, včetně onlinu. A že by toho mohli hráči během online her zneužít? Na to vemte jed! Potkáte v tomto světě plno hráčů, kteří se nebudou snažit celý zápas cokoliv vymýšlet, ale budou hrát ryze na tyhle góly. Pro příležitostné hráče to není navíc zrovna jednoduše bránitelné.
EA SPORTS si v tomhle trochu protiřečí. Na jednu stranu vývojáři chtějí, aby jejich virtuální hokej vypadal co nejvíc realisticky, na druhou stranu do něj vkládají tyto arkádové prvky. Místo aby se snažili zkušeným hráčů házet klacky pod nohy a nutit je hledat nové a nové cesty k dosažení gólů, tak jim doslova naservírují další jednoduchou cestu.
Faktem je, že když si budete hrát offline módy jen tak pro radost, nějak vás to obtěžovat nebude. Když už na to dojde, tak opakované záběry takových gólů vypadají vizuálně hezky. A v online světě to třeba časem spraví nějaký ten patch.
Nový HUT, který vás na zadek neposadí
Také Hockey Ultimate Team se dočkal několika změn, avšak ani tady to není žádná sláva. Tento režim hraji, stejně jako mnoho dalších hráčů, vůbec nejčastěji. Také od vývojářů jde vidět, že na něj kladou možná největší důraz. Během sezony doplňují obsah, což je sympatické, avšak ani v tomto případě vyloženě revoluční.
Došlo k přepracování celého menu. Naoko podle mě vypadá lépe, ale jinak to bude spíš otázka vkusu a zvyku. Arkádový režim Rush nahradil režim Wildcard. Prakticky se jedná téměř o totéž. Krátké zápasy pod otevřeným nebem, kde sbíráte body a můžete získat během patnácti úrovní různé týdenní odměny. Bodový systém na atraktivitě dost ztratil, ale jelikož se jedná jen o takový doplněk, pal to čert. Většina z vás stejně udělá týdenní odměny během pár hodin hraní, pak už nemá smysl se v tomto módu nadále zdržovat.
Zůstávají také tradiční momenty a plnění různých úkolů. Ty mi přijdou oproti minulých let jednodušší, takže tam trávím výrazně více času. Na nějaké významnější odměny narazíte spíš sporadicky, ale s motivací ke hraní máte na delší dobu vystaráno.
A pak je tady Rivals, který prošel jen jednou, za mě trochu nešťastnou změnou. Když jste loni v tomto režimu trávili větší množství času, bez ohledu na výsledky jste za týden vyfasovali několik hezkých mega balíčků s hromadou karet. Jenže letos nic. A když píšu nic, tak opravdu zhola nic.
Budete se snažit ve společnosti podobných bláznů, jako jste vy, dosáhnout co nejvyšší divize, se kterou roste kvalita soupeřů. K tomu budete ještě za výhry sbírat další body, díky kterým se kvalifikujete do víkendové akce, abyste narazili na komunitu ještě větších bláznů. Je to ale mód pro už opravdu pokročilé hráče.
Jinak ale vaše hraní přijde vniveč. Pokud jste doposud hráli HUT kvůli sbírání kartiček, bude vás letošní ročník docela nudit. Doteď vlastně nevím, jaký smysl má tento režim pro vyloženě příležitostné hráče. Možná žádný. A jestli chce EA udělat HUT režimem jen pro elitní hráče, nemyslím si, že je to z pohledu byznysu ta správná cesta. Za těchto okolností věřím, že dřív nebo později to nejednoho omrzí.
Abych ale jenom nekritizoval, mám na to i pozitivní pohled. Pokud někdo do svého týmu v HUT doslova nesype reálné peníze, jsou týmy v on-line režimu alespoň vyrovnanější. Sestavit svůj vysněný All-Star výběr je o něco těžší než v minulosti. Avšak znovu zdůrazním, je to spíš pro opravdové fajnšmekry.
Co další režimy?
Mnoho hráčů stráví určitě daleko víc času v offline módu, tedy jiných herních režimech. Ani tady se ale žádná hitparáda nekoná. Dostanete vše, na co jste byli zvyklí, ale ani o píď víc.
Možná částečně s výjimkou manažerského „Dynasty“ režimu. Přiznám se, že jsem se mu zatím příliš nevěnoval. Ale z doslechu a jiných recenzí vím, že se jedná podobně jako v HUT hlavně o vizuální změny celého menu. Nicméně závěry teď ještě dělat nebudu.
Vše ostatní zůstalo prakticky beze změn. Léta říkám, že když se nedokáže EA pohnout příliš vpřed v samotné hře, mohla by svým hráčům a fanouškům dodat alespoň zajímavější obsah. Více zábavných režimů, více novinek a objevování. Místo toho mají dlouholetí hráči opět pocit, že jim někdo jen updatem aktualizoval menu.
Oplatí se NHL 25 koupit za plnou cenu?
Co se týče brankářů, tak je to stále podobná písnička. Jejich pohybové vlastnosti jsou na oko trochu efektivnější, ale stále platí, že občas vytáhnou nadpřirozený zákrok, zatímco vzápětí nesmyslně inkasují lehké nahození.
Stejně jako v předešlých ročnících bude nejdůležitější, kdy se naučíte dávat několik typů gólů, které pak budete nejspíš stále opakovat, protože s nekonečnou improvizací se dosahuje na vyšší obtížnosti výher těžko.
Pozitivně vítám úbytek neuznaných gólu po ataku útočícího hráče na brankáře. V prostoru brankoviště se chovají útočníci inteligentněji.
Zachován zůstal ale podle mě až nesmyslný počet vlastních gólu po nějaké nechtěné kolizi poblíž své branky. Tyto momenty, které často nemáte šanci ovlivnit, občas rozhodnou vyrovnaný zápas. A to vás prostě chtě nechtě doslova vytočí.
Když se ohlédneme pár let zpět, tak zjistíme, že se hokejová simulace z dílny EA SPORTS přece jen někam posunula. U každoročního hráče však bude nadále přetrvávat pocit, že pro to tvůrci mohli udělat zkrátka o dost víc. A bohužel se s tím dá taky plně souhlasit.
Nadále se ukazuje jako největší problém to, že EA nemá v tomto oboru konkurenci. Vlastní v ruce monopol a záleží jen a jen na ní, kolik lásky a péče novému rovníku obětují. Třeba by bylo na čase vrátit na plac také PC verzi, na kterou počítačoví hráči už léta marně čekají.
Kdo dychtí neúnavně po každém novém ročníku a chce si vytvářet tým v HUT režimu pokud možno od prvního dne, zamáčkne slzu a těch devatenáct stovek jednou za rok z peněženky vytáhne. Ostatní se ale budou mít právem trochu na pozoru a počkají si, až cena o pár stovek spadne dolů. A pokud si doma pinknete se svou ratolestí jednou za čas jen tak pro radost, raději asi použijete celou částku na nákup něčeho jiného.
NHL 25 není špatná hra. A znovu paradoxně budeme moct asi říct, že se momentálně jedná o nejlepší hokejovou simulaci. Problém je, že se vlastně ale jedná o jedinou, dost podobnou jako loni nebo předloni… A přesně v tom bude zakopaný pes. Jediné štěstí pro EA, že ten hokej máme tak rádi.
Zdroj: EA Sports
-
Chance Ligapřed 5 dny
Fanoušci Sparty se rozčilují kvůli lístkům. Na Teplice za takovou cenu? To se někdo ve vedení zbláznil, nechápou
-
Chance Ligapřed 3 dny
Sledujeme rozklad Sparty? Kotel podpořil Birmančeviče, tím však naštval jeho kosovské spoluhráče
-
Chance Ligapřed 2 dny
Birmančevič do Slavie? Fanoušci sešívaných nabádají vedení, ať vysvobodí Srba ze Sparty
-
Chance Ligapřed 3 dny
Vitík hraje proti nám? Je úplně mimo, proč ho Friis pořád staví, nechápou fanoušci Sparty zhoršené výkony mladého stopera