Spojte se s námi


Motorsport

Návrat do normálu! Verstappen si pohrál s konkurencí ve sprintu v Číně, solidní Hamilton druhý, krásné souboje o body

Max Verstappen nedovolil žádné další drama po záživné kvalifikaci na sprint, který s naprostým přehledem ovládl před Lewisem Hamiltonem a Sergiem Pérezem.

Publikováno

dne

Max Verstappen nedovolil žádné další drama po záživné kvalifikaci na sprint, který s naprostým přehledem ovládl před Lewisem Hamiltonem a Sergiem Pérezem. Mexičan získal pozici na malém pódiu hlavně díky vyhroceném souboji mezi Fernandem Alonsem a Carlosem Sainzem, jenž vyústil v odstoupení španělského matadora. Sainz se následně zapletl do podobně napjaté bitvy s kolegou Charlesem Leclercem.

Úvodní sprint sezóny na takřka zbrusu novém okruhu na předměstí čínské Šanghaje předcházely letos pravděpodobně nejzajímavější boje o čas.

V deštěm ovlivněné sprintové kvalifikaci zvítězil s velkým náskokem Lando Norris z McLarenu. Do první řady se díky proměnlivým podmínkách vměstnal mercedes Lewise Hamiltona. Druhou řadu obsadil další veterán Fernando Alonso, až čtvrtý odstartoval lídr šampionátu Max Verstappen.

Taktické vyčkávání na neznámém povrchu

Norris si po odpichu ze startovního roštu užil výhodu lídra závodu pouze na několik metrů. Hamilton předvedl brilantní start a do první zatáčky vjel před svým mladším krajanem.

Norris se nicméně mermomocí držel kolo na kolo s Hamiltonem v extrémně dlouhé a postupně se utahující úvodní sekci okruhu. Tak dlouho jezdec McLarenu věřil v lepší stopu do třetí zatáčky, až ztratil přilnavost na kraji trati a odklouzal mimo ní, což jej seslalo na sedmou pozici.

Hamilton tak převzal vedení před Alonsem, Verstappen po startu ze čtvrté pozice nevydělal více než na úkor Norrise. Ba co víc, o možné překvapení sezóny se pokoušel Sainz, který vyvíjel značný tlak na Nizozemce, jenž si do rádia postěžoval na problém s dobíjením baterie.

Verstappenovy problémy pokračovaly do třetího kola, když se po aktivaci systému DRS Sainz málem přehnal přes něj. Trojnásobný šampion však přesně věděl, že vnitřní stopou do čtrnácté zatáčky si téměř garantovaně podrží svou pozici.

Sainzovi nedovolil žádnou šanci na manévr, a toto malé vítězství popohnalo Verstappena nastolit útok zpátky na čelo. Mezitím George Russell, startující jako jediný z pole na měkké sadě, nijak nevydělával a po startu z jedenácté pozice se nadále držel na hranici první a druhé desítky.

V následujících kolech aplikovaly týmy taktiku vyčkávání na analýzu opotřebení středních pneumatik. Celé pole se v zásadě drželo kompaktně u sebe s maximálními rezervami okolo dvou sekund. Na první zásadní akci po nějaké době si diváci počkali do sedmého kola.

Verstappen očekávatelně využil nejen jeho talentu, ale i síly svého red bullu a pokořil Alonsa s asistencí DRS do čtrnácté zatáčky, aniž by se Španěl nijak zvláště nepoučil ze stylu bránění Verstappena ze situace před pár koly.

Verstappen ujížděl a nechal ostatní se vyřádit

Alonso po poklesu na třetí pozici zahájil mód maximální obrany. Zatímco si Verstappen pohodlně poradil i s Hamiltonem i s přispěním chyby na straně sedminásobného mistra světa, 42letý matador držel za sebou horlivou skupinu jezdců. Sainz, Pérez, Leclerc a Norris se zahákli do DRS vláčku a následujících několik kol si chystali jakoukoliv šanci získat pozici vůči ostatním.

Kdo evidentně byl zdržován ze všech nejvíce, byl bezpochyby Pérez. Sainz sice zůstával do jedné sekundy za Alonsem, pod tlakem Mexičana probrzdil na konci nejdelší roviny okruhu. Pérez měl potenciál dokončit na malém pódiu, nakonec však nevyužil Sainzovy minely a prozatím zůstal kroužit na pátém místě.

Naopak bod navíc si pokoušel vydřít Leclerc, který na dlouhé zadní rovince zaútočil na Péreze. Pouze jezdci Red Bullu však očividně chápali, že jakmile si jezdec drží vnitřní stopu do čtrnácté zatáčky, je takřka nemožné svou pozici vůči dotírajícímu pilotovi propustit. Díky této znalosti Pérez bez problémů udržel Leclerca za jeho difuzorem.

Nejvíce vzrušující moment sprintu přišel v jeho samotném závěru. Čtyři kola před koncem Sainz využil lepší trakce z šesté zatáčky a prohnal se kolem Alonsa v té následující.

Starší Španěl se ale nevzdával a po lehkém kontaktu kolo na kolo se Sainzem poslal svůj aston martin tvrdě pod ferrari mladšího krajana do pomalé levé. Vyhnal tím Sainze mimo trať, sám si přivodil defekt pravé přední pneumatiky a Pérez vyšel jako třetí vítězně.

Španělská pohroma pokračovala odbočením Alonsa do boxů a jeho následným odstoupením. Mezitím Sainz přišel o pozici i vůči kolegu Leclercovi po tvrdém interním boji, při kterém vítěz tří grand prix vyvezl Monačana mimo trať. Leclerc vrátil Sainzovi kompliment hned v následujícím kole.

To už ale Verstappen mířil k dalšímu dominantnímu vítězství, což potvrdil konečným náskokem 13 sekund před Hamiltonem a Pérezem. Na body dosáhli ještě postupně Leclerc, Sainz, Norris, Piastri a Russell.

Výsledky sprintu při Velké ceně Číny Formule 1 (19 kol = 103,569 km; pouze top 10):

1. Max Verstappen (Niz., Red Bull)
2. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) +13.043
3. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) +15.258
4. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) +17.486
5. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) +20.696
6. Lando Norris (Brit., McLaren) +22.088
7. Oscar Piastri (Aus., McLaren) 24.713
8. George Russell (Brit., Mercedes) 25.696
9. Kuan-jü Čou (Čín., Sauber) +31.951
10. Kevin Magnussen (Dán., Haas) +37.398

Průběžné pořadí jezdců Formule 1 v sezóně 2024 (pouze top 10):

1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 85 bodů
2. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) 72
3. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) 64
4. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) 59
5. Lando Norris (Brit., McLaren) 40
6. Oscar Piastri (Brit., McLaren) 34
7. George Russell (Brit., Mercedes) 25
8. Fernando Alonso (Špa., Aston Martin) 24
9. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) 17
10. Lance Stroll (Kan., Aston Martin) 9

Zdroje: F1, X

Reklama

Oblíbené