Spojte se s námi


Motorsport

MotoGP zpátky do Brna? Vše, co musí Masarykův okruh splnit pro zdárné pořádání šampionátu v moderní době

Minulý týden se objevila ve sportovním éteru zpráva o možném návratu Brna a Masarykova okruhu, kdysi jezdci a týmy oblíbené stálice v kalendáři MS silničních motocyklů. Nedostatečná kvalita asfaltu, postupně méně uspokojivé zázemí a malá podpora vlády či regionu ovšem způsobily odchod VC České republiky ze seriálu MotoGP, ve kterém do roku 2020 figurovala takřka půl století.

Publikováno

dne

Minulý týden se objevila ve sportovním éteru zpráva o možném návratu Brna a Masarykova okruhu, kdysi jezdci a týmy oblíbené stálice v kalendáři MS silničních motocyklů. Nedostatečná kvalita asfaltu, postupně méně uspokojivé zázemí a malá podpora vlády či regionu ovšem způsobily odchod VC České republiky ze seriálu MotoGP, ve kterém do roku 2020 figurovala takřka půl století. Nicméně pokud se chce Brno do mistrovství světa vrátit, nevyhne se nejen základním investicím pro obnovu závodu, ale také i potřebným nákladům do oblastí, které jsou nutností pro potěšení moderního fanouška.

  • Brno a Masarykův okruh jedná s promotérem seriálu MotoGP o návratu do jeho kalendáře
  • Vedle elementárních investic musí Brno pro úspěšnou velkou cenu nabídnout jistou přidanou hodnotu
  • Do ní se zařazuje vedle závodů v prvé řadě i mimookruhová zábava a silný marketing

I na pohled krásný okruh nemusí mít vyhráno

Velká cena České republiky představovala pro MS silničních motocyklů jednu z top zastávek seriálu stojící na bohaté historii a všeobecné oblibě fanoušků, jezdců a týmů. Masarykův okruh patří mezi tratě, kterou si téměř každý příznivec staré školy nemůže dostatečně nevynachválit.

Dlouhé protahováky, atraktivní sekce u stadionu a výrazná převýšení nabízely nejen adrenalinový zážitek pro piloty, ale i čeští fanoušci motorismu si přišli na své. Krásný výhled na velkou část okruhu z takřka jakékoliv pozice a aspoň jednou v roce se jejich země stala světovým středobodem celé motocyklové sezóny.

To platilo až do roku 2019, kdy si Brno užívalo návštěvy více než čtvrt milionu nadšenců MotoGP z celé zeměkoule. Následná, kovidem ovliněná, sezóna jim bohužel nedovolila opět zasednout na lavičky na tribunách či na trávu lemující okruh z obou stran. Nejen toto uštědřilo Brnu tvrdou ránu. Samotní jezdci si v tomto roce opět, podobně jako v minulých letech, stěžovali na kvalitu asfaltu.

Jack Miller, nynější jezdec továrního týmu KTM, kriticky poukazoval v roce 2020 na neúnosné hrboly, které se podle jeho slov každým rokem zhoršovaly.

Jeho názor sekundoval i Aleix Espargaró, který dokonce označil závodění na okruhu jako neakceptovatelné. Toto a stále zvyšující se zalistovací poplatek promotérovi seriálu Dorně přispělo k zrušení VC České republiky počínaje sezónou 2021.

Co je potřeba sehnat pro možný návrat Brna do MotoGP?

Organizátoři velké ceny včetně všech ostatních zainteresovaných skupin se nedokázali od té doby dohodnout na příspěvcích, jež by posunuly kvalitu Masarykova okruhu zpět na světovou úroveň. Vedle investic do nového asfaltu je nutností pro návrat do světových motoristických kalendářů i vylepšení zázemí včetně padoku, výběhových zón a infrastruktury.

Web Sport.cz odhadl potřebné investice na částku dosahující 200 milionů korun. Tato hodnota nezahrnuje zmíněný zalistovací poplatek činící celkem 162 milionů korun.

Jinými slovy, opětovný debut VC České republiky v kalendáři MotoGP se neobejde bez výrazné podpory jak majitelů a organizátorů, tak nejlépe i státu a vlády samotných.

Drtivá většina zemí, jež hostí vedle MS silničních motocyklů například i Formuli 1, spoléhá na každoroční pomoc nejpovolanějších z tamních vlád. Bez nich se mezinárodní motoristické závody v moderní době přísných regulí a vysoké profesionality takřka nemohou odehrát.

Základní investice do okruhu samotného však nejsou samotnými strůjci úspěchu. Dnešní fanoušek se převážně nespokojí pouze se zážitkem a zkušeností návštěvy velké sportovní akce a nasátí jedinečné atmosféry. Dnešní fanoušek se musí na okruhu bavit, a to nejlépe od svého příchodu na trať až po jeho odchod. A ještě lépe si musí najít pádný důvod, proč si zařídit celovíkendovou vstupenku.

Vedle snah promotérů a federací osvěžit závodní harmonogram sprinty a kompetitivními jízdami již v pátek se hodí organizátorům i uspořádat četný zábavní program mimo okruh. Nejen to, se sílícím vlivem sociálních sítí, digitálního a mediálního prostoru je stejně tak důležitý i vydařený marketing. Až s podařeným zařazením těchto faktorů může z rovnice vyjít úspěšná motoristická velká cena hodná mezinárodní úrovně.

Další možná úskalí, ale i naděje do budoucna

Od poslední účastí Česka v kalendáři MotoGP letos uběhly čtyři roky. Od té doby se celý sport výrazným způsobem proměnil a vyvinul. Už minimálně druhým rokem plánovaly letos Dorna a Mezinárodní motocyklová federace (FIM) kalendář čítající 22 velkých cen.

Po jistých odložení a zrušení jich pro letošek zbylo pouze dvacet. Hlavní obchodní ředitel Dorny Dan Rossomondo již před časem oznámil, že 22 velkých cen je konečným cílem pro ideální podobu kalendáře MotoGP.

Je tedy otázka, jestli nadále zbývá pro Brno místo v programu závodů MotoGP. O svou účast se hlásí další státy a s loňským příchodem Indie jako jednoho z největších motocyklových trhů světa nepředstavuje opětovné zařazení Česka jednoduchou záležitost.

I přes expanzi do ostatních koutů světa je nicméně Evropa nadále centrem MS silničních motocyklů. Evropští fanoušci patří objektivně mezi ty nejzapálenější a nejoddanější vůbec, a tudíž si Starý kontinent rozhodně nadále zaslouží významný podíl v kalendáři.

Zejména Španělsko a Itálie reprezentují nejen četné počty jezdců v poli všech kategorií, ale také fakt, kolik závodů se v těchto zemích každou sezónou koná. Španělsko letos hostí na svém území čtyři velké ceny, Itálie tři.

Jistě tedy zde existuje možnost pro případnou rotaci okruhů ze stejných regionů, která by tak umožnila jiným zemím přidat svou stopu do kalendáře MotoGP. Včetně České republiky, jež může nepochybně argumentovat pro svůj opětovný příchod svou bohatou závodnickou historií a všeobecným dosahem.

Stačí vedle peněz správní lidé, ochota, odvaha a dobrý plán a Česko se opět může stát jednou ročně středobodem celé mezinárodní motocyklové komunity.

Zdroj: MotoGP, Sport.cz, Asphaltandrubber.com, Blackbookmotorsport.com

Reklama

Oblíbené