Hokej
Milionový byznys! NHL by mohla mít v brzké době reklamy i na dresech
Pro evropské fanoušky běžná záležitost, pro zámořské noční můra. O reklamě, kterou by mohli nosit na svých dresech už i hráči NHL, se docela vážně mluví už od roku 2018.
Pro evropské fanoušky běžná záležitost, pro zámořské noční můra. O reklamě, kterou by mohli nosit na svých dresech už i hráči NHL, se docela vážně mluví už od roku 2018. Až teď, v návaznosti na snížené příjmy s dopadem koronavirové krize, se zdá tahle myšlenka nakonec jako docela dobrý nápad.
Když pomineme herní stránku a zamyslíme se, v čem je NHL od ostatních tak jedinečná, bude to bezesporu její čistota. Čistota na ledě, i na dresech. Nikde žádné do očí blikající billboardy jako v Las Vegas.
Jméno na zádech nesplývá se sponzorskými nápisy, ale krásně se vyjímá na čistém podkladu.
Mnoho fanoušků se bojí, že tyhle časy budou jednou nenávratně pryč. Že plná peněženka dostihne i tento byznys tak, jako kterýkoliv jiný na světě.
TY ČASY UŽ NASTALY
Je neuvěřitelné, jak dlouho dokázala liga vlastně tomuto virtuálnímu zlu vzdorovat. Čisté plochy na trikotech nezlomily ani výluky, ani celosvětová ekonomická krize v roce 2008.
Až koronavirová pandemie změnila vnímání vedení soutěže a majitelů. V byznysu, který je nejvíce závislý na návštěvě diváků, najednou nemohla ani noha. Co víc, výrazně ovlivnila i celý závěr loňské sezony.
Majitelé byli nuceni pro vlastní přežití, aby se po příjmech poohlédli jinde. Aby vůbec mohla další sezona proběhnout bez ničivých ztrát.
Proto letos kývli na virtuální reklamu na ledě, která je vytvořena ryze pro televizní přenosy. Přestože útočná pásma zářila do té doby čistotou, jako po kvalitním pracím prášku na našem bílém prádle, dokázala liga na prodej pár čtverečních metrů plochy nakonec kývnout.
Prioritou toho všeho však bylo, aby nemusel divák na tuto zhrzenost koukat přímo na stadionu.
Daleko diskutovanější už ale byla reklama na přilbách samotných hráčů. Místo loga jej nahradil jeden sponzor v každém klubu. Ačkoliv to není na pohled úplně nejkrásnější krok, přiznejme si, že zase taková pěst na oko to není.
To nejdůležitější z toho však plyne, že si kluby díky těmto prodaným pár centimetrům přišly na více než 100 milionů dolarů za sezonu.
KDYŽ JEDNOU TAK NAVŽDY!
Pro veřejnost byly tyto kroky zabaleny do hezké koronavirové obálky, ve které se psalo, že je to skutečně jen pro následující ročník, a že touhou NHL určitě není hyzdit svou milovanou soutěž neomezeným množstvím reklam.
S osobním názorem však následně komisař NHL Gary Battman přiznal, že je dost pravděpodobné, že se reklamy na přilbách budou objevovat i v dalších letech. Zkrátka je to až příliš jednoduchá cesta, jak přijít k velkým penězům.
Oni majitelé se tím vlastně taky zase tolik netajili: „Podepsali jsme sice smlouvy na jeden rok, ale věděli jsme, že podepíšeme dlouhodobější spolupráci hned, jakmile liga řekne, že můžeme. Ten nápad s helmami označovali jako roční experiment. Nikdy to ale žádný experiment nebyl, počítalo se s tím na další sezony,“ vysvětloval funkcionář jednoho z týmů.
DRESY JAKO DALŠÍ TERČ BYZNYSU
V dubnu 2016 majitelé NBA schválili počáteční tříletý pilotní program pro umístění reklamy na dresy, který začal sezónou 2017/18. Od té doby byl po uplynutí této doby prodloužen na neurčito.
Tohle je další důkaz toho, že když jednou ukážete majitelům peníze navíc, už se jich nebudou chtít pustit. Patrně stejné obavy panují v případě reklam na dresech v NHL.
„Nemůžu se dočkat, až tam ty reklamy budou,“ poznamenal jeden z dalších činovníků. „Neměl bych znít tak nadšeně, ale pro nás je to příležitost, jak se dostat finančně zpátky na nohy.“
Není se čemu divit. Pokud jde o zmíněné NBA, tak třeba Golden State Warriors dostává za sezonu 20 milionů dolarů od společnosti Rakuten.
Navíc se nejedná o žádné velké reklamní plochy, ale o decentní nápis umístěn na straně nad dominantním logem klubu.
Chtělo by to možná zachovat trošku víc panenky, jelikož ani NHL se nemá v plánu vydávat evropským směrem, kde sponzoři viditelně utlačují značku samotného klubu. Patrně se i v tomto případě bude jednat o podobně decentní nápis.
„Organizace jako taková je pořád to nejcennější. Nemůžete dres pošpinit tím, že by se podřídil sponzorskému logu,“ poznamenal jeden z funkcionářů.
Vzpomeňme si třeba na paniku v roce 2018, kdy výrobce dresů Reebok nahradila firma Adidas, jaké náměty padaly všude na internetu.
Nakonec z toto byly tři pruhy pod rukávy, které nikomu žádnou vadu na očích nezpůsobily. Z velkých obav následně sešlo, když se pruhy nakonec ani nezakomponovaly do dresů klubů NHL.
V dubnu tohoto roku proběhly první vážné debaty na tohle téma. Kluby si měly spočítat, kolik by jím tento krok nakonec vlastně vynesl. Ačkoliv oficiální čísla zveřejněna zatím nebyla, v návrhu se mluvilo, že by mohli tito sponzoři získat prostor na dresech od sezony 2023/24.
Zdroj: NHL
-
Fotbalpřed 2 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 3 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Všichni mi říkali, že je starý a tlustý, nepodepisuj ho. Radu od angažování útočníka odrazovali, nyní se mu odvděčuje góly
-
Chance Ligapřed 4 dny
Jurečka se opřel do Slavie: Nemá podmínky, co máme v Turecku. To má v Česku pouze Sparta