Spojte se s námi


Motorsport

Max Verstappen ovládl deštivý závod a stal se mistrem světa! Závěr VC Japonska však provázely velké kontroverze

Cíl splněn, titul obhájen! Max Verstappen zvítězil v deštivé Velké ceně Japonska a stal se zcela zaslouženě mistrem světa sezóny 2022. Osmnáctý podnik letošního ročníku však v závěru provázely nemalé kontroverze, když aktuální šampion až při rozhovoru zjistil, že je skutečně šampionem.

Publikováno

dne

Cíl splněn, titul obhájen! Max Verstappen zvítězil v deštivé Velké ceně Japonska a stal se zcela zaslouženě mistrem světa sezóny 2022. Osmnáctý podnik letošního ročníku však v závěru provázely nemalé kontroverze, když aktuální šampion až při rozhovoru zjistil, že je skutečně šampionem.

Z pole position do osmnáctého podniku letošní sezóny odstartoval Max Verstappen, který v sobotní kvalifikaci zajel čas v hodnotě 1:29.304. Svého nejbližšího pronásledovatele Charlese Leclerca, který na Suzuce vyjel z druhého startovního slotu, porazil s rozdílem pouhých 10 tisícin sekundy!

Druhou řadu pak tvořili Carlos Sainz a Sergio Pérez, pátý do Velké ceny Japonska odstartoval Esteban Ocon, šestý Lewis Hamilton, sedmý Fernando Alonso, osmý George Russell, devátý Sebastian Vettel a elitní desítku uzavřel Lando Norris na McLarenu.

Nutno podotknout, ze sedmnácté příčky měl původně startovat Pierre Gasly na AlphaTauri, jenž pro příští sezónu přestupuje do Alpinu. Po kvalifikaci však změnil specifikace zadního křídla a nastavení odpružení, a tak jej čekal start z boxů.

Podobně jako minulý týden v Singapuru se jezdci i v Japonsku museli potýkat s mokrou tratí a zhoršenými podmínkami. Dlužno dodat, velkého deště se piloti „dočkali“ v obou úvodních pátečních trénincích. Sobotní kvalifikace se sice odjela na suchu.

Úvod Velké ceny Japonska

Na mokré a zhoršené podmínky doplatilo po startu Velké ceny Japonska několik jezdců. V kačírku skončil po kontaktu s Alonsem Němec Vettel, po několika zatáčkách se roztočil také Kuan-jü Čou.

Nejhůře ze všech však skončil Sainz, jenž se potkal s výrazným aquaplanningem a takto havaroval před zatáčkou číslo 12.

Na trati nejprve zavlály žluté vlajky, ředitelství závodu na okruh Suzuka povolalo safety car. Po druhém kole však FIA sáhla po červených vlajkách, prostřednictvím kterých byla Velká cena Japonska pozastavena.

Kromě španělského jezdce ve službách Ferrari své působení ve Velké ceně Japonska předčasně ukončil také Alexander Albon na Williamsu. Toho ovšem ze závodu vyřadilo technické selhání.

Takto tedy vypadalo pořadí po pozastavení osmnáctého podniku letošní sezóny. Své vedení si po první zatáčce hrdinně udržel Verstappen, přestože měl Leclerc ze svého startovního slotu lepší odpich.

Nutno podotknout, všichni piloti odstartovali do Velké ceny Japonska na pneumatikách do přechodných podmínek. Kvůli výjezdu safety caru a mokrým podmínkám však všichni museli přezout na specifikaci pneumatik do extrémního deště.

Restart Velké ceny Japonska

Podobně jako v Singapuru i na japonské Suzuce přikročilo ředitelství závodu k časovému odpočtu, jelikož se pomalu, ale jistě blížil časový limit, za který musí být Velká cena dojeta. Po dvou hodinách čekání na to, až vzniknou přívětivější podmínky pro závodění, vyjeli piloti konečně z boxové uličky.

Samozřejmě za doprovodu safety caru. Ten následně zajel do konce a všem zúčastněným zbývalo 40 minut závodění.

Trať už však byla v natolik dobrém stavu, že už po jednom odjetém kole zajeli ke svým mechanikům Vettel s Latifim, a to v důsledku přezutí na pneumatiky do přechodných podmínek. To následně provedli také Norris s Bottasem a až na Alonsa, Ricciarda, Schumachera a Čoua takto zastavili všichni jezdci.

Nutno podotknout, za další dvě minuty zastavili i tito piloti, tedy až na Micka Schumachera, jenž na trati zůstal. Bylo to však špatné týmové rozhodnutí, jelikož se mladý německý závodník na pneumatikách do extrémního mokra postupně propadal pořadím dolů.

Nakonec i on tak musel zajet do boxů, pořadí elitní desítky 26 minut před koncem Velké ceny Japonska vypadalo následovně. Verstappen, Leclerc, Pérez, Ocon, Hamilton, Vettel, Alonso, Latifi, Norris a Cunoda.

Krásné souboje o pozice

V posledních 20 minutách pak fanoušci sledovali krásné bitvy o pozice. Svou čtvrtou příčku až do cíle Velké ceny Japonska ustrážil Francouz Ocon před Hamiltonem, pořadím vzhůru se postupně probojovával také Russell.

Osm minut před koncem se ještě pro jednu zastávku v boxech rozhodl veterán Alonso. Po absolvování pit-stopu se sice propadl na desáté místo za Norrise, toho však posléze spolu s Latifim a Russellem dokázal předjet a dojel sedmý.

Dlužno dodat, pouhých jedenáct tisícin sekundy za šestým Vettelem na Astonu Martin! Vskutku velmi těsný finiš.

A velice těsné a neméně kontroverzní to bylo také v případě bitvy mezi Pérezem a Leclercem. Monacký pilot ve službách Ferrari totiž poslední šikanu projel rovně, za což podle regulí získal oproti mexickému závodníkovi výhodu, jehož ještě v poslední zatáčce dokonce zablokoval.

To znamenalo, že Leclerc od ředitelství závodu vyfasoval pětisekundovou penalizaci a Pérez se po několikakolovém souboji nakonec dostal na druhé místo.

Verstappen obhájil mistrovský titul

V Japonsku se navzdory dlouhému čekání a pouze 40minutového závodění rozdával plný počet bodů. Dle FIA, jejíž slova ocitoval server Motorsport, pravidla týkající se sníženého přidělování bodů (článek 6.5) platí pouze v případě přerušení závodu, který nelze restartovat, a proto jsou uděleny plné body a Max Verstappen je mistr světa.

Po loňském fiasku v belgickém Spa totiž FIA upravila sportovní pravidla, která hovoří o tom, že za nedokončený závod v jeho klasické délce se už neudělují poloviční body, nýbrž se rozdává nižší počet bodů v závislosti na odjeté vzdálenosti.

To však na základě informací Mezinárodní automobilové federace neplatí ve výše uvedeném případě, a tedy v případě Velké ceny Japonska.

To tedy znamená, že Verstappen se pyšní 113bodovému náskoku na druhého pilota v celkovém pořadí a se zbývajícími 4 závody do konce sezóny 2022 tak už může slavit.

Tuto informaci však nizozemský závodník zjistil až při pozávodním rozhovoru, kdy F1 znovu přepočítávala udělené body a jeho náskok na čele šampionátu. Vskutku kontroverzní konec Velké ceny Japonska.

Red Bull si tak na japonské Suzuce vyjel double, třetí po udělení penalizace skončil Leclerc. Čtvrté místo před Hamiltonen uhájil Ocon, šestý s náskokem pouhých jedenácti tisícin sekundy na sedmého Alonsa skončil Vettel.

Čtyři body za osmé místo si z Japonska odváží Russell, devátý proťal cílovou čáru Kanaďan Latifi a bodovanou desítku uzavřel Norris na McLarenu.

Zdroje: F1 TV, Motorsport

Reklama

Oblíbené