Spojte se s námi


Motorsport

Márquez zpět na vrcholu! První triumf na ducati pro legendu MotoGP, bídný sprint v Aragonu pro Bagnaiu

Po roční přestávce se seriál MotoGP opět představuje na okruhu Motorland Aragon, tentokrát v rámci dvanáctého pokračování letošní sezóny. V první části závodního programu během víkendové Velké ceny Aragonu svou konkurenci naprosto zdecimoval Marc Márquez.

Publikováno

dne

Po roční přestávce se seriál MotoGP opět představuje na okruhu Motorland Aragon, tentokrát v rámci dvanáctého pokračování letošní sezóny. V první části závodního programu během víkendové Velké ceny Aragonu svou konkurenci naprosto zdecimoval Marc Márquez. Osminásobný šampion dominoval sprint před Jorgem Martínem a Pedrem Acostou. Pouze jeden mistrovský bod spadl do klína Francescu „Peccu“ Bagnaiovi po hrubě nevydařeném závodě.

Evropská část letošního ročníku MS silničních motocyklů se pomalu chýlí ke svému konci. Na závodníky již pouze čekají podniky v Jižní Evropě, než se následně cirkus MotoGP přestěhuje na nějakou tu dobu na asijský kontinent. Potřetí v této sezóně se jede ve Španělsku, na řadě je tento víkend návrat VC Aragonu. Tato grand prix se loni neuskutečnila, navíc nově položený asfalt vytvořil z této tratě pro jezdce a týmy zkušenost přirovnatelná s návštěvou zbrusu nového okruhu.

Během celého dosavadní průběhu závodního víkendu se skloňovalo téměř pouze jedno jediné jméno. Marc Márquez topoval všechny tréninkové jízdy a první pozici klasifikace neopustil ani po kvalifikaci. V ní absolutně deklasoval konkurenci a na nedokonalém povrchu po noční dešťové přeháňce získal svou druhou letošní pole position s náskokem téměř devět desetin sekundy na nováčka seriálu Pedra Acostu. První řadu zkompletoval lídr šampionátu Pecco Bagnaia.

Mizerný odpich Bagnai, Márquez kontroluje situaci

Okruh v Aragonu charakterizuje vyšší počet levých zatáček a jízda proti směru hodinových ručiček. Tato kombinace společně s tratěmi v USA a Německu dělá z Aragonu třetí destinaci šitou na míru pro Marca Márqueze. V Austinu však Márquez havaroval z čela závodu a na Sachsenringu mu zbyla pouze druhá pozice.

31letý Španěl nicméně exkluzivně zabral a zamířil za dlouho očekávaným vítězstvím startem z pole position. Výhodu přední pozice na startu učebnicově využil a vedl do první zatáčky před Jorge Martínem a Pedrem Acostou.

Naopak výjezd ze svého gridslotu zpackal Bagnaia, jehož zadní kolo po zhasnutí světel ostře zamířilo bokem. I přesto se dokázal lídr MS sebrat a alespoň zachránil pátou pozici po konci úvodního kola za zmíněnou trojicí a Álexem Márquezem.

Zahajovací kolo z celkových jedenácti si vzalo za oběť Aleixe Espargara na tovární aprilii a Johanna Zarca na satelitní hondě. Právě Francouz se postaral o nejlepší počin Hondy, když v kvalifikaci skóroval úctyhodné desáté místo. Jeho pouť za prvními sobotními body sezóny však skončila v druhém sektoru okruhu.

Již třetím odpadlíkem sprintu se v druhém kole stal Franco Morbidelli, což naznačovalo, že podmínky povrchu okruhu nadále nebyly ideální. Zatímco starší Márquez udával tempo a držel si Martína v bezpečném odstupu, Bagnaia se v čtvrtém kole po výletu mimo trať propadl o dvě pozici zpátky.

Nečekané cíle pro trápícího se Bagnaiu, přesvědčivá dominance Márqueze

Necharakteristických chyb dvojnásobného mistra světa MotoGP však přibývalo. Bagnaia se dostal do dalších trablů v šestém kole, když opět netrefil vrchol zatáčky, čehož využil Brad Binder v postupu do top 6. Na nyní již sedmého Bagnaiu se navíc nalepila velká skupina pronásledovatelů, a tak čekala 27letého rodáka za Turína záchranná akce dojet alespoň na bodech.

Tuto skupinu překvapivě vedl mistr světa z roku 2021 Fabio Quartararo. Pilot slabé yamahy vyrážel do sprintu ze sedmnácté pozice a očividně mu nestálá kondice tratě náramně vyhovovala. Bagnaia nicméně si zatím nechtěl připustil, že by bojoval o pozici se strojem Yamaha a vehementně tlačil na Bindera v boji o šesté místo.

Nicméně Quartararo se rozhodl vložit sám sebe do hry. Do dvanácté zatáčky sice nedobrzdil, při návratu na trať se ale zařadil před Bagnaiu. Pilot tovární ducati zareagoval na vracejícího se Quartarara ubráním plynu. Tento mikrosouboj ovšem nezajímal Eneu Bastianiniho, který si v následující zákrutě oba povodil manévrem zevnějšku.

V poslední dvou kolech se o zábavu starali, dá se říci, pouze Bagnaia s Quartararem. Závodníci před nimi již měli mezi sebou obrovské rozdíly na to, aby se zde odehrála další dramata. Nakonec v závěrečném kole Quartararo zdolal Bagnaiu, na nějž ještě dokonce útočil desátý Marco Bezzecchi. Bod za deváté místo sice Bagnaia vybojoval před svým krajanem, tento výsledek však opět odsunul Itala na druhé místo šampionátu.

Márquez nikomu nic nedovolil a dojel si pro premiérový triumf ve sprintu MotoGP před Martínem a Acostou. Právě Martín svou druhou pozicí v cíli znovu převzal otěže v čele průběžných tabulek MS, tři body před Bagnaiou.

Výsledky sprintu při Velké ceně Aragonu MotoGP (11 kol = 55,847 km; pouze top 10):

1. Marc Márquez (Špa., Ducati) 19:50.034
2. Jorge Martín (Špa., Ducati) +2.961
3. Pedro Acosta (Špa., KTM) +6.694
4. Álex Márquez (Špa., Ducati) +9.950
5. Miguel Oliveira (Por., Aprilia) +11.749
6. Brad Binder (RJA, KTM) +14.144
7. Enea Bastianini (Ita., Ducati) +14.291
8. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) +18.836
9. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) +20.298
10. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +20.448

Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2024 (pouze top 10):

1. Jorge Martín (Špa., Ducati) 279
2. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 276
3. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 217
4. Marc Márquez (Špa., Ducati) 204
5. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 139
6. Pedro Acosta (Špa., KTM) 132
7. Brad Binder (RJA, KTM) 132
8. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 113
9. Álex Márquez (Špa., Ducati) 104
10. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) 104

Zdroje: MotoGP, X

Reklama

Oblíbené