Spojte se s námi


Motorsport

Márquez je zpět! Dominantním výkonem v Aragonu dokonal tříleté čekání na vítězství, Bagnaia po havárii závod nedokončil

Poprvé po dvou letech se Velká cena Aragonu vrátila do kalendáře MotoGP. A celý jeho průběh dominoval jeden muž. Marc Márquez předvedl nepřemožitelný výkon a po takřka tříletém čekání se dočkal vítězství v nedělní velké ceně.

Publikováno

dne

Poprvé po dvou letech se Velká cena Aragonu vrátila do kalendáře MotoGP. A celý jeho průběh dominoval jeden muž. Marc Márquez předvedl nepřemožitelný výkon a po takřka tříletém čekání se dočkal vítězství v nedělní velké ceně. Dalším velkým tématem se stala vzájemná havárie Francesca „Pecca“ Bagnaia i Álexe Márqueze. Úřadující mistr světa tak ztratil důležitou půdu vůči Jorge Martínovi, jehož druhé místo jej vyslalo do bodového trháku v čele MS.

Dvanáctý podnik letošní sezóny MS silničních motocyklů se uskutečnil na okruhu Motorland Aragon, který se poprvé představil v seriálu v roce 2010. Po loňské odmlce opět získala tato nejnovější velká cena na území Španělska zpátky místo v kalendáři. Naposledy zde zvítězil Enea Bastianini po tvrdém souboji se stájovým, a nyní již i týmovým, kolegou Peccem Bagnaiou.

Celému závodnímu víkendu před nedělním vyvrcholením absolutně vévodil Marc Márquez. Osminásobný šampion ovládl všechny volné tréninky a s náskokem takřka devět desetin uzmul pole position před Pedrem Acostou. 31letý jezdec týmu Gresini Ducati také s přehled triumfoval i v sobotním sprintu.

Márquez neohroženě v čele, Bagnaia znovu nepovedený start

Vstříc premiérovému vítězství ve službách stáje z italské Boloni zamířil Márquez, když po startu z první pozice udržel vedení před Acostou a Jorgem Martínem. Stejně jako v krátkém závodě Bagnaiovi ujelo zadní kolo a znovu ztratil několik pozic. Částečně vinou špinavé vnitřní části cílové rovinky, na kterou si Ital během víkendu stěžoval, se Bagnaia propadl na sedmou pozici.

Zatímco Márquez si vyjel na výlet východošpanělskou pouští, na Acostu dýchal nový lídr MS Martín. V druhém kole se 26letý pilot pokusil o manévr do osmé zatáčky, nicméně sebe i Acostu vyslal mimo stopu. Martín sportovně pustil nováčka seriálu před sebe. Tím Márquezovi na čele darovali polštář takřka dvou sekund, zároveň se na ně stáhla početná skupina pronásledovatelů.

Martínovi se nakonec podařilo předjet Acostu jen o pár zatáček později a okamžitě mu a ostatním poodjel. Acosta nyní vedl pětičlennou skupinu v boji o bronzovou příčku, ve které se nacházel i Bagnaia hladový po kontrole škod po depresivní deváté pozici ze sprintu.

Acosta viditelně nestíhal tempu vedoucího dua Márqueze a Martína, zatímco jezdci Ducati, zejména Franco Morbidelli a Álex Márquez měli na to pokořit 20letou jistě budoucí legendu sportu. Morbidelli sice ve čtvrtém kole zkusil předjet Acostu, avšak nevydařilo se. Jako třetí se smál mladší z Márquezových, jenž využil situace a prodral se na třetí pozici.

Krasojízdu Márqueze přerušuje kandidát na nejkontroverznější moment sezóny

Již v šestém kole se měřily rozestupy mezi vedoucí trojicí v jednotkách sekund. Bylo tedy jasné, že podobně jako den předtím, se většina bojů o pozice odehraje uprostřed pole. Po skvělém osmém místě ze soboty upadl Fabio Quartararo v páté zatáčce a Bagnaia hledal kudy před pátého Morbidelliho.

Bagnaia sice držel Brada Bindera těsně na jeho zadním kole, nakonec ale Morbidelli udělal chybu v páté zatáčce. To vyslalo Bagnaiu a Bindera o jedno místo vpřed. Dalším pánem na holení byl pro dvojnásobného mistra světa MotoGP Acosta kroužící na čtvrté pozici. S ním si Bagnaia poradil v jedenáctém kole a zamířil vstříc třetímu Álexi Márquezovi.

Márquez a Martín kroužili bezpečně na svých flecích. O šok se jim však po závodě a dojezdu do parc fermé postral incident z osmnáctého kola. Bagnaia dojel Márqueze, jenž v dvanácté zatáčce chyboval, a dal tak možnost stájovému kolegovi objet jej zevnějšku. Márquez však držel stopu, Bagnaia obloukem postupně uzavíral třináctou zatáčku. V ten moment došlo k hrozivé havárii!

Bagnaia s Márquezem se vzájemně střetli, což vyústilo v odstoupení pro oba závodníky. Zejména pro letošního vítěze sedmi nedělních závodu tato nehoda přinesla zásadní ránu do jeho snahy o obhajobě titulu. Po jednom z největších momentů sezóny se již ve VC Aragonu nic zásadního neodehrálo.

Márquez vedl každé kolo obou závodů, ovládl všechny předcházející jízdy a po čekání více než jeden tisíc dní zvítězil ve velké ceně MotoGP. Druhý v cíli skončil Martín, pódium přistálo do klína Acostovi. Martín tak po vyřazení svého největšího rivala o titul odskočil do 23bodovému vedení v čele MS. Top 5 uzavřeli Binder a Bastianini.

Výsledky Velké ceny Aragonu MotoGP (závod 12/20, 23 kol = 116,771 km; pouze top 10):

1. Marc Márquez (Špa., Ducati) 41:47.082
2. Jorge Martín (Špa., Ducati) +4.789
3. Pedro Acosta (Špa., KTM) +14.904
4. Brad Binder (RJA, KTM) +16.459
5. Enea Bastianini (Ita., Ducati) +18.776
6. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) +20.549
7. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) +21.159
8. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +24.759
9. Álex Rins (Špa., Yamaha) +39.420
10. Jack Miller (Aus., KTM) +39.966

Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2024 (po závodě 12/20; pouze top 10):

1. Jorge Martín (Špa., Ducati) 299
2. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 276
3. Marc Márquez (Špa., Ducati) 229
4. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 228
5. Pedro Acosta (Špa., KTM) 148
6. Brad Binder (RJA, KTM) 145
7. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 139
8. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 118
9. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) 113
10. Álex Márquez (Špa., Ducati) 104

Zdroj: MotoGP, X

Reklama

Oblíbené