Motorsport
Letní ohlédnutí za sezónou MotoGP aneb Jak Ducati zatím (ne)napodobuje Red Bull v F1
MotoGP je zpět! Tento víkend se uskuteční devátý podnik letošního seriálu na bývalém vojenském letišti Silverstone v rámci Velké ceny Velké Británie. A jelikož se cirkus mistrovství světa silničních motocyklů představí po nesmírně dlouhé šestitýdenní pauze, není od věci si připomenout dosavadní nejzásadnější události z předchozích osmi podniků.
MotoGP je zpět! Tento víkend se uskuteční devátý podnik letošního seriálu na bývalém vojenském letišti Silverstone v rámci Velké ceny Velké Británie. A jelikož se cirkus mistrovství světa silničních motocyklů představí po nesmírně dlouhé šestitýdenní pauze, není od věci si připomenout dosavadní nejzásadnější události z předchozích osmi podniků. Zároveň se podíváme i na klíčové body a příběhy, které letošní ročník MotoGP nejzásadněji ovlivnily. A na závěr si představíme samotný okruh, na němž se nejrychlejší stroje světa budou již brzy prohánět.
Osm závodů za námi, dvanáct do konce. Přestože se již nacházíme v měsíci srpnu a od letošního úvodního podniku MotoGP uběhly více než čtyři měsíce, čeká jezdce nejprestižnější kategorie v blízké budoucnosti velice hektický program. Zmíněných dvanáct podniků se rozprostírá jen do sedmnácti týdnů, z čehož sice veškerý personál v padoku MS nemá příliš radost, ale fanouškům přistane takřka nekončící smršť motoristické show.
Do „druhé poloviny“ sezóny MotoGP vstupuje jako lídr šampionátu Francesco „Pecco“ Bagnaia. Ital, jezdící za tovární tým Ducati, si drží 35bodový náskok na stájového kolegu Jorgeho Martína ze satelitního Pramacu. Hned o jednu mistrovskou „tečku“ za ním stojí Marco Bezzecchi, také jezdec Ducati, avšak skvadry legendy MotoGP Valentina Rossiho.
Dvojnásobek závodů = dvojnásobná šance zranění
Svět MotoGP se pro sezónu 2023 podrobil největší změně ve své takřka tři čtvrtě století dlouhé historie. Po vzoru Formule 1 dorazily také zde kratší závody, neboli sprinty. Ovšem po vzoru MS superbiků, ve kterém se tradičně jezdí více závodů za víkend, se MotoGP rozhodlo aplikovat sprinty do programu všech velkých cen.
Na závodníky tak čekalo (před odvoláním VC Kazachstánu) celkem 42 startů a o přibližně 50 % více kol v závodním režimu. Hned první sprint sezóny v rámci VC Portugalska si vzal za oběť týmového kolegu Bagnaiy Eneu Bastianiniho. Ital si přivodil zranění pravého ramene, což jej vyřadilo až do italské Velké ceny.
Bastianini si však alespoň v Portugalsku vyzkoušel s ostatními premiéru MotoGP sprintu. Pól Espargaró ze satelitního týmu KTM GasGas těžce havaroval během pátečního tréninku. Tehdy 31letý Španěl poté, co jej vykopl stroj vzhůru, procestoval ve vysoké rychlosti štěrkovou výběhovou zónu a následně vletěl do bariéry z pneumatik.
Espargaró utrpěl mnohočetná poranění tváře a hrudi, ze kterých se až do nedávna léčil. Šampion Moto2 z roku 2013 se vrací do kolotoče MotoGP až tento víkend.
Těmito dvěma nehodami se však nezavršila celková suma zraněných jezdců z úvodního podniku sezóny. Miguela Oliveiru sestřelil v třetím kole hlavního závodu osminásobný mistr světa Marc Márquez. Oba si taktéž odnesli z velké ceny zranění, které jim dočasně znemožnilo další účast v seriálu.
Do druhého závodu v Argentině tak nastoupilo pouze 18 mužů. Tento počet se pro nedělní závod ještě snížil o jeden, jelikož Joan Mir havaroval ve sprintu a taktéž kvůli fyzické indispozici se další den nepostavil na startovní rošt.
Až už je kdokoliv z jakýchkoliv důvodů fanouškem či odpůrcem změn v podobě grand prix víkendů, sprinty pouze potvrdily, že motocyklový sport je vysoce nebezpečnou záležitostí. A se stále vyrovnanějším startovním polem je šance na jakýkoliv výpadek jenom větší.
Dominance jedné stáje v F1? V MotoGP to není o moc lepší
Přestože bylo nyní řečeno, že aktuální úroveň kompetitivnosti v MotoGP je na rekordní hladině, nutně to neznamená, že všechny továrny mají šanci na úspěch. Pokud je Red Bull neporazitelnou entitou ve Formuli 1, tak podobný úspěch imituje v MotoGP stáj Ducati.
Italská továrna disponuje osmi stroji ve startovním poli, což představuje za normálních okolností cirka třetině celkového počtu strojů v premier class. Narozdíl od ostatních továren s více než dvěma motocykly dodává Ducati všem svým týmům velice konkurenceschopné mašiny. Není tedy k nevíře, že z šestnácti zatím odjetých závodů jich Ducati ovládlo třináct.
Úřadující mistr světa Bagnaia si naprosto podrobil první velkou cenu vítězstvími jak ve sprintu, tak v hlavním závodě. Druhý podnik sezóny v Argentině sice spatřil sobotní triumf Brada Bindera a KTM, nicméně o 24 hodin později si výhru připsal Bezzecchi poté, co Bagnaia z druhého místa havaroval. Ve Velké ceně USA šokoval Álex Rins na satelitní hondě, když v sobotu dojel druhý za Bagnaiou. Následující den dokonce sám zvítězil, avšak hlavně díky dalšímu pochybení Bagnaiy, tentokrát z vedoucí pozice.
Triumfem Bindera ve sprintu při VC Španělska končí výčet úspěchů jiné továrny než Ducati. Stáj z Boloni následně až do hlavního závodu v nizozemském Assenu na konci června nepotkala přemožitele. Všechny zlaté medaile se v tomto intervalu rozdaly Bagnaiovi, Bezzecchimu nebo Martínovi.
Je jasné, že dominance Ducati se nedá příliš srovnávat s dominancí Red Bullu. V MotoGP si to alespoň rozdávají jezdci Ducati mezi sebou a o titul mistra světa se takřka jistě popere zmiňovaná trojice borců. Nynější stav šampionátu nicméně nenahrává diskuzím, kdo zvítězí z jezdců mimo Ducati, ale spíše těm, kolik celkem závodníků z italské stáje se do konce sezóny postaví na nejvyšší stupínek.
Co se stalo s japonskými značkami?
Pryč jsou časy, kdy japonské stroje vládly MotoGP. Pokud závodník nejezdil na hondě, yamaze, popřípadě suzuki, tak neměl šanci prát se o vítězství, natožpak o titul mistr světa.
Po nehodě Marca Márqueze v Jerezu před třemi lety se hegemonie japonských stájí ocitla v pravděpodobně největší krizi za celou historii účasti těchto značek v MotoGP. Přestože Joan Mir (Suzuki, 2020) a Fabio Quartararo (Yamaha, 2021) přinesli svým týmům tituly mezi jezdci, téměř všechny konstruktérské a týmové skalpy pobralo Ducati. Loni Bagnaia zařídil stáji po patnácti letech konečně i jezdecký titul mistra světa. A vypadá to, že Ducati i letos pobere veškeré mistrovské koruny.
Naopak japonská stopa v seriálu se početně a výsledkově více a více propadává. Suzuki loni opustilo MotoGP, Yamaha ztratilo svůj satelitní tým a stroje Hondy kosí jednoho svého jezdce za druhým. Zkušený Márquez dokonce utrpěl pět pádů během VC Německa jen, aby se mermomocí vyrovnal stále rychlejším konkurentům.
Yamahu a Hondu mohou těšit z USA pódium Quartarara, respektive vítězství Rinse. Obě stáje se však beznadějně krčí na spodku průběžného pořadí mezi konstruktéry. To mrzí představitele MotoGP, kteří dokonce uvažují o změně pravidel o technických koncesí, aby tyto značky dostaly možnost vrátit se na vítěznou vlnu.
Je zřejmé, že Honda a Yamaha vývojově nestačí na své evropské rivaly. Stále prominentnější role aerodynamiky v MotoGP je něco, nad čím Japonci zaspali a s čím si aktuálně neví moc rady. A jelikož nové technické regule přijdou v platnost až pro sezónu 2027, je otázka, jestli do té doby ztratí s MotoGP trpělivost. Podobné obavy přiznal v březnu i bývalý šéf Ducati, Hondy a Suzuki Livio Suppo.
Co nás čeká tento víkend na Silverstonu?
Šestitýdenní pauza umožnila jezdcům, inženýrům a zaměstnancům odpočinout si od veškerého šumu okolo MotoGP. Tento víkend je čeká návrat do práce a Ducati se chystá pokračovat ve své přesvědčivé formě. KTM a Aprilia se jich bude snažit držet, co to jde. A Honda s Yamahou budou hledat nová vodítka, jak se potenciálně vyšvihnout vzhůru.
Charakteristika okruhu Silverstone by se svými táhlými zatáčkami a rychlými pasážemi měla nejlépe svědčit favoritům z Ducati. Jelikož stáj naprosto dominovala závod na německém Sachsenringu, který jim na papíře neměl příliš svědčit, nelze příliš usuzovat, že by se měl jejich balíček na Silverstonu příliš trápit.
Silverstone hostí Velkou cenu Velké Británie MotoGP od roku 2010, kdy vystřídalo Donington Park. Kromě let 2011 a 2012 ležela startovní a cílová čára pro závody MS na rovince mezi zatáčkami Woodcote a Copse. Pro letošek se prostor startu a cíle vrací zpět na Hamiltonovu rovinku, odkud tradičně vyráží vozy formule 1.
Na jezdce MotoGP čeká v sobotu 10 kol a v neděli 20 kol okolo tohoto slavného 5,9 km dlouhého okruhu. Bagnaia se pokusí o zopakování loňského triumfu. Dokáže replikovat úspěch z Assenu, na kterém během poslední velké ceny zvítězil opakovaně v intervalu 12 měsíců? Nebo se opět dopustí chyby, jak se mu letos povedlo již třikrát a dovolí svým nejbližším soupeřům se na něj bodově dotáhnout?
Zdroje: GPone.com, MotoGP
-
Fotbalpřed 2 dny
Viktoria Plzeň zvažuje změnu trenéra. Koubkův odchod na obzoru?
-
Chance Ligapřed 1 dnem
VIDEO: Nespadneš, nemáš penaltu. Komise rozhodčích vysílá jasný signál, Plzeň proti Spartě prý penaltu kopat neměla. Veřejnost nechápe
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Slavia Praha exceluje, ale může to být ještě lepší. Podívejte se na tři posily, které mohou v zimě posílit tým Jindřicha Trpišovského
-
Bojové sportypřed 3 dny
Hrozivé zranění. Chimaev přejel legendu, záběry na to, co způsobil soupeři, nejsou vhodné pro slabé povahy. Byl prostě lepší, uznává Whittaker