Spojte se s námi


Chance Liga

Legendy chtějí finančně posílit Olomouc. Pro stabilizaci potřebují 100 milionů ročně

Pavel Hapal, Radim Kučera, Tomáš Ujfaluši a David Rozehnal. Bývalí olomoučtí fotbalisté, legendy hanáckého klubu, shánějí peníze, aby už Sigma nemusela prodávat hráče.

Publikováno

dne

Pavel Hapal, Radim Kučera, Tomáš Ujfaluši a David Rozehnal. Bývalí olomoučtí fotbalisté, legendy hanáckého klubu, shánějí peníze, aby už Sigma nemusela prodávat hráče a trvaleji se usadila na čele prvoligové tabulky. „Hledáme ty, co mají sigmácké srdíčko,“ sděluje David Rozehnal, místopředseda spolku SK Olomouc Sigma MŽ.

Zdroj: Sparta.cz

Rozpočet sto milionů korun, ale na proniknutí mezi českou klubovou smetánku to nestačí. Aby do ní Sigma Olomouc pronikla, potřebuje výraznou finanční vzpruhu, která by ekonomicky stabilizovala klub a umožnila klidný rozvoj. Bývalí hráči, dnes už legendy hanáckého klubu, se chopili iniciativy a shánějí sponzory.

Iniciativa je vítaná

Spolek SK Olomouc Sigma MŽ vlastní 77 procent akcií, zbytek drží město, jemuž patří Andrův stadion, hradí jeho provoz a pronajímá ho za symbolickou cenu.

Základní náklady to pokryje, ale na vyskakování to není. Aby se kasa naplnila, je potřebné – spíš nutné – prodávat nejlepší hráče. To by však chtěli jeho bývalí fotbalisté, kteří přesáhli české hranice a vydobyli si mezinárodní věhlas, změnit. Vylepšit pozici klubu.

„Oslovili jsme místní podnikatele, kteří mají sigmácké srdíčko, jestli by nepomohli a nepřispěli nějakou finanční částkou,“ prozrazuje David Rozehnal, bývalý český reprezentant, nyní místopředseda spolku, který je v tomto směru nejagilnější.

Setkal se pochopitelně s příznivým ohlasem. „Je to krásný signál, že jim klub není lhostejný. Jsme za jejich iniciativu rádi,“ říká předseda spolku Jakub Beneš. „Majetný partner skutečně chybí, určitě by prospělo, kdyby se našli lidé, kteří by chtěli pomoci,“ dodává.

Snad největší hvězdou nedávné minulosti je Pavel Hapal, bývalý hráč německého Bayeru Leverkusen a španělského CD Tenerife, který rovněž nechce stát stranou. „Děláme na tom, oslovujeme spoustu lidí,“ odtajňuje.

„Sportovně je klub dobře nastavený, ale finančně to není jednoduché,“ popisuje Hapal, po skončení aktivní kariéry úspěšný trenér, který na podzim končil na lavičce slovenské reprezentace. „Každý rok musí nějakého hráče prodat. Tím si zajistí finanční prostředky pro další činnost, ale do budoucna to není řešení,“ rozebírá situaci.

Proto se snaží, aby klub, kde vyzrál v hráče minimálně evropské třídy, prosperoval. A neváhá přiložit ruku k dílu.

Generální partner blahobyt nepřinese

Nedávno vedení klubu podepsalo dvouletou smlouvu s novým generálním partnerem sázkovou společností Tipsport, která do pokladny přináší ročně milion korun. Tedy celkem dva miliony. Jak se říká – nenajdeš na ulici, ale v rozpočtu 100 milionů korun nutnost shánět další peníze nadále zůstává.

„Každé peníze, které přijdou do klubu, jsou vítané,“ komentuje smlouvu Rozehnal. „Je to jistě dobrý tah od lidí, co to zprostředkovali, a zaslouží si pochvalu za své úsilí,“ dovede ocenit komerčně zdatné spolupracovníky. „Je to jistě pozitivní zpráva, ale to neznamená, že naše iniciativa usne. Ani se vzájemně nevylučuje,“ uvědomuje si, že k prosperitě je pořád daleko.

„Bohatý majoritní vlastník chybí,“ zdůrazňuje šéf spolku Beneš. Olomouc nemá v zádech čínský kapitál jako Slavia Praha, nebo movitého českého podnikatele Daniela Křetínského jako Sparta Praha.

Proto musí skládat finance z více menších zdrojů, k čemuž by rádi pomohli i bývalí hráči. „Snažíme se, ale současná situace okolo koronavirové pandemie, která znemožňuje jednání, všechno dost komplikuje a zpomaluje,“ zdůrazňuje Rozehnal význam osobních kontaktů, které nyní nejsou.

O podíl v klubu projevil zájem místní milionář a člen výboru Josef Lébr, jenž Sigmu v minulosti už vlastnil. „Upřímně neříkám, jestli je to dobře nebo špatně, nevím, jaké nabízí podmínky,“ vystupuje Rozehnal jako představitel spolku.

„Kdyby dával velké peníze, byli bychom hloupí, abychom to nepřijali,“ myslí na prosperitu Sigmy. „On chce být ovšem většinový vlastník, rozhodoval by si sám, kdežto naše varianta je jiná,“ upozorňuje.

Prozrazuje, že bývalí hráči nemají zájem o spoluvlastnictví a sám nemíní poskytovat své finanční prostředky. „Momentálně neuvažuji, že bych odkupoval akcie, neplánuju to,“ prohlašuje Rozehnal.

I když ani tato možnost není úplně mimo hru. „Není vyloučeno, že bych do klubu vložil i svoje peníze,“ zvažuje Hapal. O to víc by však chtěl mít okolo sebe lidi, kterým věří a je přesvědčen, že jsou dobrými hospodáři.

Na řadě je Mandous

Jak bylo několikrát konstatováno, aby Sigma mohla rozvíjet sportovní činnost, je nucena každý rok prodávat své nejlepší hráče, o které je v bohatších klubech zájem.

V létě 2019 zamířil do Plzně záložník Lukáš Kalvach, jehož nyní v lednu napodobil Šimon Falta. Rok před tím do mistrovské Slavie odešel nadějný devatenáctiletý stoper David Zima. Za hráče utržil klub slušné peníze, ale výkonnostní rozvoj mužstva se nerozvinul.

Koho může nyní nabídnout? Dalšímu šikovnému záložníkovi Davidu Houskovi končí v létě smlouva, přičemž deklaroval, že ji neprodlouží a hodlá odejít. Je tedy půl roku před vypršením kontraktu skoro neprodejný.

V říjnu se na roční hostování s opcí vydal do belgického Oud-Heverlee Leuven stoper Václav Jemelka, jelikož jsou s jeho službami v Belgii spokojeni, je předpoklad, že bude vykoupen. Peníze tedy na příští období patrně budou, ale hráčská kvalita se však nadále drolí.

Nejslibnějším komerčním objektem zůstává brankář Aleš Mandous, okolo něhož krouží nejlepší české kluby. Je veřejné tajemství, že se o něj zajímá držitel mistrovského titulu Slavia Praha.

V případě odchodu slávistické jedničky Ondřeje Koláře do zahraničí (nabídku už loni předložil francouzský OGC Nice, nyní se mluví o anglickém West Ham United) by byl Mandous vhodným řešením. „Jeho styl chytání a rozehrávání akcí by zapadal do koncepce trenéra Trpišovského,“ připouští jeho agent Jan Levý.

„Pokud někdo nedá sto milionů korun ročně, asi se Olomouc nevyhne tomu, aby hráče prodávala,“ uvědomuje si Rozehnal. „Ale když se podaří přilákat další sponzory, nebude nutné prodávat mladíky, kteří by se ještě mohli zhodnotit,“ ukazuje řešení.

Proto se snaží společně s ostatními legendami klubu najít další finanční zdroje. U místních podnikatelů, kteří mají sigmácké srdíčko.

Zdroj: SK Olomouc Sigma MŽ

Reklama

Oblíbené