Spojte se s námi


Motorsport

Kontroverzní závěr VC Saúdské Arábie: Něco je hodně špatně! Je čas vrátit se ke zdravému rozumu, kritizuje Alonso FIA

Formule 1 má za sebou druhý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Saúdské Arábie. A právě ta přinesla velice kontroverzní závěr, respektive pozávodní dění, kdy FIA udělila třetímu Fernandu Alonsovi dodatečnou penalizaci. Později však své rozhodnutí dementovala a umístění na stupních vítězů mu vrátila.

Publikováno

dne

Formule 1 má za sebou druhý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Saúdské Arábie. A právě ta přinesla velice kontroverzní závěr, respektive pozávodní dění, kdy FIA udělila třetímu Fernandu Alonsovi dodatečnou penalizaci. Později však své rozhodnutí dementovala a umístění na stupních vítězů mu vrátila.

Fernando Alonso zaznamenal v Saúdské Arábii další skvělý výsledek, když po Bahrajnu získal své další, celkově už 100. pódium v kariéře.

Španělská legenda se po startu z druhé příčky ujala vedení už v první zatáčce, když překonala Sergia Péreze. Pilot Red Bullu mu to však už ve třetím kole vrátil, Alonso tak klesl na druhé místo.

Sportovní komisaři mu ovšem udělili trest v podobě pětisekundové penalizace, a to za chybné postavení na startovním roštu. V 18. kole odstavil svůj monopost Lance Stroll. Na trať byl povolán safety car, který nahrál skvěle do karet právě Alonsovi.

Ten si v rámci svého pit-stopu tuto penalizaci odpykal, díky safety caru si navíc udržel druhou příčku za Mexičanem Pérezem. O tu nicméně v průběhu dalších několika kol přišel, když jej překonal Verstappen.

Alonso tak dojel třetí a umístil se tak na stupních vítězů. Jenže poté mu FIA zpětně udělila penalizaci v podobě 10 vteřin, a to za nesprávné absolvování onoho pětisekundového trestu. Na vině byl dle analýzy F1 TV zadní jackman, jenž se v průběhu pěti vteřin dotkl zvedákem vozu.

Jak to stojí v pravidlech a co údajná dohoda týmů?

Alonso tedy spadl na čtvrtou příčku a třetí místo bylo přičteno Georgi Russellovi na Mercedesu. Zástupci Astonu Martin však poté navštívili sportovní komisaři, aby tuto záležitost ještě jednou prošetřili. Byť se totiž soustředili na to, že zvedák zasáhl vůz, v předpisech není výslovně uvedeno, že se ho mechanici v průběhu odpykávání trestu nesmí dotýkat.

Sportovní regule F1, konkrétně článek 54.4c, totiž hovoří následovně. „Pokud vůz stojí v boxové uličce v důsledku udělení trestu podle výše uvedeného článku 54.3a) nebo 54.3b), nesmí se na něm pracovat, dokud vůz svůj trest neabsolvuje.“

Šéf týmu Aston Martin Mike Krack poté uvedl, že na Alonsově monopostu se začalo pracovat až po uplynutí pěti vteřin. FIA nicméně argumentovala tím, že mezi týmy panuje shoda, že pokud se mechanici dotknou vozu, bude to považovat za porušení pravidel.

Několik hodin po závodě však FIA oznámila, že změnila svůj názor, protože Aston Martin potvrdil, že žádná taková dohoda mezi týmy neexistuje. Alonsovi bylo tak třetí místo navráceno zpět.

Alonso: Něco je hodně špatně

„Myslím, že pro fanoušky není dobré, když máte 35 kol na to, abyste aplikovali trest a informovali o něm. Čekáte na něj pak ještě po pódiu. V systému je opravdu něco špatně, ale tak to prostě je,“ řekl Alonso o svém trestu v pozávodním rozhovoru.

„Je mi líto fanoušků. Ale pódium jsem si opravdu užil. Jenom ze strany FIA je to trochu smutné. Myslím, že je třeba vrátit se ke zdravému rozumu,“ přidává na adresu dodatečné penalizace.

„Jde o to, že mi řekli, že mám pětisekundovou penalizaci. Takže jsem na to víc přitlačil, vypracoval si náskok a stejně platím za další penalizaci. Kdyby mi to někdo řekl dřív, tak si vyjedu 11 vteřin,“ dodal ještě před navrácením třetího místa.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Oblíbené