Spojte se s námi


Motorsport

Kontroverze, neschopnost FIA nebo skvělé body pro Schumachera. Co pro Ferrari znamená vítězství Charlese Leclerca?

Komentář: Formule 1 má za sebou už svůj jedenáctý podnik letošní sezóny a i ten ukázal mnohé. Přestože Charles Leclerc znovu vyhrál, Ferrari očividně stále zlobí spolehlivost s motory, když vůz Carlose Sainze doslova shořel. Hamilton dokráčel potřetí v řadě na pódium, VC Rakouska ovšem také naznačila jakési zmatené rozhodování FIA.

Publikováno

dne

Komentář: Formule 1 má za sebou už svůj jedenáctý podnik letošní sezóny a i ten ukázal mnohé. Přestože Charles Leclerc znovu vyhrál, Ferrari očividně stále zlobí spolehlivost s motory, když vůz Carlose Sainze doslova shořel. Hamilton dokráčel potřetí v řadě na pódium, VC Rakouska ovšem také naznačila jakési zmatené rozhodování FIA.

Velkou cenu Rakouska na okruhu Red Bull Ring vyhrál Leclerc na Ferrari před Verstappenem a Hamiltonem. A to po vskutku skvělém výkonu.

Podrobíme-li Velkou cenu Rakouska našemu klasickému drobnohledu, zjistíme, že tento závod nám opět ukázal mnohé. A to nejen z pohledu formy týmů nebo samotných jezdců, nýbrž se společně podíváme také na to, jak rozhodování FIA (opět) přineslo zmatek do samotného průběhu závodního víkendu.

Leclerc se po třech měsících zase mohl radovat z vítězství

Velká cena Austrálie, třetí podnik sezóny 2022. Právě tehdy se Leclerc naposledy postavil na stupínek nejvyšší. Nutno podotknout, čtyřiadvacetiletý Monačan mohl v letošní sezóně pravděpodobně slavit víckrát.

Jenže v Monaku jej o vítězství připravila strategie vlastního týmu, v Baku jej vyřadila technika jeho Ferrari. No a co se stalo při poslední Velké ceně Velké Británie, to zřejmě každý fanoušek Formule 1 četl již v několika dalších příspěvcích.

Leclerc stejně jako na okruhu v Silverstone podal i na Red Bull Ringu co do závodního tempa impozantní výkon, který zkrátka musel vést k vítězství. A zřejmě nikdo si v Rakousku vítězství nezasloužil více než právě Leclerc.

„Tohle jsem rozhodně potřeboval. Posledních pět závodů bylo pro mě, ale i pro tým, neuvěřitelně náročných. A je neuvěřitelné, že jsme mohli konečně ukázat, že máme v autě rychlost a že to můžeme dokázat. Musíme tlačit až do konce,“ řekl pilot Ferrari v jednom z pozávodních rozhovorů, jehož slova cituje český server F1 Sport.

https://twitter.com/F1/status/1546442425031200768?s=20&t=wGAw0QCC6NIZp9C4Fd4vAA

V průběhu závodu totiž hned třikrát překonal Maxe Verstappena, jenž se svým Red Bullem velmi trápil. Kvůli odlišné týmové strategii, kdy se Leclerc po své zastávce v boxech pokaždé ocitl na výjezdu z pit-lane až za Verstappenem, jej však na tvrdých pneumatikách pokaždé dokázal předjet.

Zajímavostí také je, že je to Leclercův první závod, který vyhrál bez toho, aniž by startoval z pole position. Zároveň se jedná o první vítězství Ferrari v Rakousku od roku 2003, kdy zde triumfoval Michael Schumacher. Toto prvenství Leclerca vyneslo na druhou příčku šampionátu jezdců, na lídra Verstappena ale stále ztrácí 38 bodů.

To sice není žádná hororová ztráta, nicméně i přes sladké vítězství si fanoušci Ferrari jistě uvědomují, jak těsné by to mezi oběma piloty bylo, kdyby Leclerc vyhrál v Monaku a na Silverstone. Nyní už však italskému týmu v čele s Leclercem nezbývá nic jiného, než se soustředit na druhou polovinu sezóny a dát zapomenout na nepovedené závody dalšími triumfy.

Strašák v podobě spolehlivosti aneb Ferrari a jejich problémy s technikou

Mohl to být pravděpodobně jistý double. V 50. a 51. kole zajeli do boxů oba piloti Ferrari, nedříve tedy Leclerc, po něm Sainz. Oba se po pit-stopu samozřejmě propadli za Verstappena, jenž se tak opět dostal do vedení závodu.

Jenže v 53. kole dokonal Leclerc svůj „hattrick“ a potřetí v závodě tak předjel úřadujícího mistra světa. A to nadobro. Verstappena však nadále stahoval i Carlos Sainz na druhém Ferrari a díky čerstvější sadě pneumatik a skvělému tempu Ferrari by bylo jen otázkou času, kdy by se španělský závodník dostal na druhé místo.

Namísto toho ale byli fanoušci italské stáje svědky šokujícího a zároveň nebezpečného momentu. Sainzovi totiž nejenže vypověděl službu jeho motor, ale dokonce začal hořet. Plameny se poté dostaly až téměř ke kokpitu, traťoví maršálové nicméně dokázali celou záležitost poměrně rychle uhasit.

Jak Sainz poté uvedl, nic v průběhu Velké ceny Rakouska nenasvědčovalo tomu, že by měl motor Ferrari takto zkolabovat. Vše prý vypadalo v pořádku.

Mattia Binotto na tiskové konferenci posléze uvedl, že ačkoliv se ve Ferrari na vyřešení potíží s motory usilovně pracuje, k vyřešení problému se spolehlivostí mají zatím stále údajně daleko. A aby toho nebylo málo, Leclerc si ve Velké ceně Rakouska stěžoval na mechanické poškození plynového pedálu.

Ten se podle jeho slov po sešlápnutí zkrátka nevracel do nulové pozice a konec závodu tak byl pro Leclerca velmi obtížný. To tak vysvětluje lehkou ztrátu tempa ze samotného závěru Velké ceny Rakouska. V Maranellu tak mají skutečně co řešit.

Vysoká degradace pneumatik, slabé závodní tempo Verstappena

Ferrari oproti Red Bullu v Rakousku zkrátka jelo famózně. Vše měly zapříčinit pneumatiky, respektive jejich degradace. Konfigurace Red Bull Ringu se zkrátka každoročně „postará“ o to, že opotřebení pneumatik dosahuje vskutku vysoké úrovně.

Nutno podotknout, po sobotním sprintu to jasně vypadalo na Verstappenův další triumf. Jenže jak na tiskové konferenci poznamenal samotný šéf Red Bullu Christian Horner, degradace pneumatik v závodním tempu byla vyšší, než předpokládali.

Frustrovaný Pérez, další kontroverze ze strany FIA

Traťové limity aneb Velká sága pokračuje. Pro sezónu 2022 totiž Mezinárodní automobilová federace stanovila jasnou definici, že bílá čára bude vždy určovat limity trati, a to bez ohledu na obrubníky či dalších ústupků s ohledem na konfiguraci jiných závodních okruhů.

Jenže v Rakousku se tohle ukázalo jako velký problém a dá se říct, že rozhodování FIA leckdy zbytečně kazí závody Formule 1. Ostatně poté, co prezident FIA Mohammed Ben Sulayem zavedl nejrůznější změny, když jednou z hlavních bylo určení dvou ředitelů závodů, nastal v rozhodovacích procesech FIA zkrátka zmatek.

A Velká cena Rakouska byla ukázkovým příkladem, respektive průběh závodního víkendu. O Pérezově situaci jsme psali již dříve. Ovšem zkráceně, FIA i přes porušení traťových limitů pustila Péreze do Q3 (třetí části kvalifikace – pozn. red.) a až v důsledku následného vyšetřování se mexickému pilotovi rozhodli smazat všechny časy nejen z Q3, ale i jeho nejlepší čas v Q2.

Jedna věc je dodržování pravidel. To je samozřejmě bez debat. Existuje ale i druhá strana mince – pokud pilot překročí stanovené limity tratě, FIA to trestá okamžitě. Tohle ale nebyl ten případ, to zaprvé. A zadruhé, ve výsledku vyšetřování navíc stálo, že Pérez vyjetím mimo trať nezískal žádnou časovou výhodu. A navíc si tak jízdami v Q3 opotřeboval pneumatiky, které mohl použít ve sprintu nebo závodě.

Nabízí se tedy otázka, jak moc logické a pro závodění prospěšné bylo toto rozhodnutí FIA? A proč tedy FIA nestanovila, i vzhledem ke sprintovému formátu závodního víkendu, traťové limity už v pátečním volném tréninku, kdy týmy sbíraly data?

V závodě dostali penalizaci v podobě pěti vteřin hned čtyři piloti – Lando Norris, Sebastian Vettel, Pierre Gasly a Kuan-jü Čou. Varování černobílou vlajkou obdrželi Lewis Hamilton, Mick Schumacher, Lance Stroll a také Sainz. Smazáno bylo celkem 48 časů.

Penalizace pro George Russella aneb Další zvláštní rozhodnutí FIA

Red Bull Ring a zatáčka číslo 4 – to je místo, kde zkrátka velmi těžko přejíždí. V prvním kole zde spolu svedli souboj Russell a Pérez, když na vnitřní stopě se nacházel první jmenovaný. Ten trefil apex, neboli střed zatáčky téměř přesně jak by měl, přičemž na vnějšku měl vedle sebe právě pilota Red Bullu.

S přihlédnutím na to, jak čtvrtá zatáčka vynáší se při takových soubojích jezdec na vnějšku často stáhne, a to v důsledku zabránění potencionální kolize. Jenže mexický závodník v barvách Red Bullu se po startu závodu chtěl před Russella dostat doufajíc, že tento agresivní manévr vyjde. Jenže nevyšel, podobně jako ten Albonův v roce 2020.

Pérez tak kvůli poškození svého monopostu musel zajet ke svým mechanikům, načež se následně propadl beznadějně na poslední místo. Red Bull poté sáhl ke konzervativnímu řešení a svého pilota z Velké ceny Rakouska stáhl.

Russell inkasoval trest v podobě pětisekundové penalizace za způsobení nehody. Mohl ale talentovaný britský pilot něco udělat lépe?

„Považuji to za tvrdý trest. Brzdil jsem, jak jsem jen mohl a snažil se to uřídit co nejlépe. Před sebou jsem měl Carlose (Sainze) a když jsem viděl, jak Checo (Pérez) přijíždí na vnějšek a zatáčí směrem ke mě, věděl jsem, že se srazíme,“ popisuje Russell v rozhovoru pro F1.

Co do závodní hantýrky platí – „není místo, necpi se tam“. Toto tvrzení i nadále prosazuje mnoho jezdců, včetně Fernanda Alonsa nebo bývalého pilota F1 Kimiho Räikkönena.

Russell samozřejmě uznává, že při takových soubojích musí závodník na vnitřku nechat pro pilota na vnějšku zatáčky nějaký prostor. Jenže jak jezdec Mercedesu následně dodal, v té chvíli už nemohl udělat víc. Objektivně řečeno, podobné incidenty je vždy velmi těžké posuzovat. Ovšem dá se pochopit rozhořčení fanoušků Mercedesu.

Russell nicméně ve Velké ceně Rakouska i přes pětisekundový trest dojel na stejné pozici, ze které do závodu startoval. A tedy na čtvrtém místě.

Další skvělé body pro Haas

Velká cena Rakouska byla již druhým závodem v řadě, kdy se oběma pilotům americké stáje podařilo dojet na bodech. Ve Velké Británii zapsal Schumacher své první body, když dojel na osmém místě, Kevin Magnussen uzavřel elitní bodovanou desítku.

No a na Red Bull Ringu předvedl syn slavné legendy opravdu slušný výkon. A co je snad ještě důležitější – rozumnou a zdravě agresivní jízdu. Odměnou je krásné šesté místo, Magnussen dojel v Rakousku osmý.

To jsou velmi cenné body pro Haas co do Poháru konstruktérů, když se posunuli na sedmou příčku před AlphaTauri. Na šestou Alfu Romeo aktuálně americký tým ztrácí 17 bodů.

Dlužno dodat, ačkoliv Haas v závodním tempu stále trochu ztrácí, na rovinkách byli jeho vozy velmi rychlé. To nicméně dokládal souboj ze sobotního sprintu, kdy Schumacher srdnatě bránil svou pozici před Hamiltonem.

Slušné umístění McLarenu, Norris i Ricciardo dojeli na bodech

Pro britskou stáj z Wokingu není prozatím ročník 2022 vůbec úspěšný. Ba právě naopak. Velká cena Rakouska byla teprve třetím podnikem, kdy oba jezdci McLarenu dojeli na bodech. Co do týmového úspěchu byla pro McLaren zatím nejlepší Velká cena Austrálie, kdy Norris proťal cílovou čáru pátý a Ricciardo šestý.

Druhým závodem, kdy dojeli oba piloti na bodech byl Ázerbájdžán – Ricciardo osmý, Norris devátý. No a v Rakousku, navzdory hrůzostrašné kvalifikaci, předvedl McLaren slušnou limitaci škod, když Norris ukořistil alespoň sedmou příčku a Ricciardo devátou.

Stejná pozice patří Norrisovi také v šampionátu jezdců. Mladý britský pilot si doposud vyjel 64 bodů, zatímco dvanáctý Ricciardo pouze 17. V Poháru konstruktérů má momentálně stejný počet bodů jako pátý Alpine – 81.

Hamilton potřetí v řadě na stupních vítězů

Tři třetí místa v řadě. Stoupající forma Mercedesu je zkrátka znát, a to zejména na výkonech Lewise Hamiltona. Nutno podotknout, v posledních dvou uplynulých Velkých cenách si sedminásobný mistr světa připsal také jeden extra mistrovský bod za nejrychlejší kolo závodu.

Hamilton se tak v šampionátu jezdců přiblížil Russellovi na rozdíl 19 bodů. A pokud Mercedes nastavený trend nejenže udrží, nýbrž své auto ještě vylepší, můžeme se v druhé polovině sezóny na velmi zajímavou bitvu třech nejlepších týmů.

Zdroje: F1, F1 Sport, Motorsport

Reklama

Oblíbené