Spojte se s námi


Motorsport

KOMENTÁŘ: Ricciardo znovu ve velké krizi, opakuje se štace v McLarenu. Co se to děje se slavným pilotem F1?

Má Daniel Ricciardo ještě vůbec na Formuli 1? To je v úvodu sezóny jedno z předních probíraných témat, přičemž jeho konec se podle mnohých blíží. V tomto článku se společně podíváme na celý příběh – jeho odchod z Red Bullu, na detaily ohledně konce v McLarenu, návrat po roční pauze a také na hororový start do aktuálního ročníku. Pohodlně se usaďte…

Publikováno

dne

Má Daniel Ricciardo ještě vůbec na Formuli 1? To je v úvodu sezóny jedno z předních probíraných témat, přičemž jeho konec se podle mnohých blíží. V tomto článku se společně podíváme na celý příběh – jeho odchod z Red Bullu, na detaily ohledně konce v McLarenu, návrat po roční pauze a také na hororový start do aktuálního ročníku. Pohodlně se usaďte…

Zapomněl snad závodit? Povedlo se Ricciardovi prostě a jednoduše jedno angažmá v Red Bullu, jinak se v královně motorsportu nejedná o zrovna vytříbený talent? Dokončí sezónu v RB nebo má vůbec ještě na F1?

Otázek je mnoho, odpovědí poměrně málo. Jedno ale jisté je. Čtyřiatřicetiletý Australan v tom znovu lítá. Po roční pauze se ale zdálo, že znovu našel jakousi ztracenou lásku k F1 a vyzařovalo z něj odhodlání zabojovat o sedačku v Red Bullu, kterou on sám kdysi opustil.

Osudový krok, z Red Bullu se dobrovolně neodchází, řekli byste si. A vlastně je to pravda, jenže Ricciardo neunesl tlak jezdit po boku Maxe Verstappena, přičemž od té doby šla jeho kariéra strmě dolů. Ano, v Renaultu ještě zaznamenal několik velmi solidních výsledků, štace v McLarenu ale dopadla vyloženě tragicky.

Angažmá a detaily konce v McLarenu

Prakticky až na velkolepý double McLarenu, tedy vítězství na Monze v sezóně 2021 toho Ricciardo ve stáji z Wokingu moc neukázal. Odchod z britského týmu však byl frustrující nejen pro něj, jakožto jezdce samotného, byť si na vyplacení ze smlouvy vydělal balík.

A to konkrétně 18 milionů dolarů. Obrovská suma pro někoho, kdo ani zdaleka nepřinášel očekávané výsledky a na konci sezóny 2022 měl tým opustit. Čistě statisticky – týmová jednička Lando Norris získala v tomto roce 122 bodů a v konečném pořadí šampionátu jezdců skončila sedmá.

A Ricciardo? 37 bodů a pozice číslo 11. Výsledkově lépe na tom byl i Valtteri Bottas s Alfou Romeo. Jak už ale výše píšeme, jeho odchod z McLarenu zasáhl i jeho tehdejšího závodního inženýra Toma Stallarda, který je nyní závodním inženýrem Oscara Piastriho.

Tedy Australana, který Ricciarda coby svého krajana v McLarenu nahradil. Ten podle rozhovoru pro BBC Sport viděl problém už při nástupu zkušeného pilota do McLarenu. Seznamovat se prý museli přes videochat, kvůli Covidu přišli o velké množství sociální interakce.

Upřímná zpověď Stallarda

„V ideálním případě znáte jezdce natolik dobře, že mezi vámi může probíhat i těžce zaznamenatelná neverbální komunikace. Jenže s pilotem, který si líže rány, je to velmi ošemetné. Snažíte se pochopit, co se stalo, co udělat jinak, promyslíte nový plán a jdete to zkusit znovu,“ řekl Stallard, jehož slova ocitoval také server Racing News 365.

„Když se tým rozhodl nahradit ho Oscarem, trvalo mi dlouho, než jsem to zpracoval. Byli jsme v hlubokém procesu zlepšování výkonnosti, nikdy jsem neměl pocit, že to nevyjde. Bylo frustrující skončit před tím, než jsme tuhle hádanku stačili vyřešit,“ vysvětluje současný závodní inženýr Piastriho.

„Možná to bude znít divně, ale jsem hrdý, jakou jsme s Danielem odvedli práci. Stále jsme dobří přátelé a vídáme se na všech tratích. Částečně je to odraz jeho charakteru a rád bych si myslel, že také odraz silné spolupráce mezi námi,“ dodal.

Roční pauza a návrat do F1

Ricciardo si po konci v McLarenu dal takřka roční volno, v rámci kterého mohl resetovat svou mysl, mentální nastavení a po nepodařených letech dát do pořádku také nalomenou psychiku. Nutno dodat, po konci v McLarenu se vrátil do rodiny Red Bullu a například na pozdějších testech pneumatik na Silverstone zazářil, dalo by se říct.

Když v minulé sezóně po deseti závodech nahradil Nycka De Vriese v AlphaTauri, nenašel by se snad jediný fanoušek, který by mu nepřál návrat do staré formy.

Co se týkalo rozhodování, nebylo vlastně o čem. Helmut Marko pochopil, že se s De Vriesem nechal ovládnout silou okamžiku a po deseti velkých cenách se s nizozemským jezdcem rozloučil.

Ricciardo ihned po návratu ve Velké ceně Maďarska porazil týmového kolegu Júkiho Cunodu, v Belgii však skončil až šestnáctý. Jenže na Zandvoortu přišlo zranění ruky, v kokpitu jej tak nahradil Novozélanďan Liam Lawson.

Že by další osudový okamžik? Lawson se s nabídnutou šancí popasoval skvěle a ukázal, že je připravený na to vstoupit do Formule 1. Na Monze skončil těsně za body, v Singapuru už to vyšlo a dojel devátý (dva body). V Japonsku i do třetice porazil Cunodu. Závod v Kataru mu už pak nevyšel podle představ, formulová komunita však z něj byla nadšená.

A už tehdy vznikl i mezi experty názor, že by právě on měl dostat druhou sedačku v AlphaTauri, nynějším RB. V USA to od Ricciarda po návratu do zranění nebylo ono, ovšem v Mexiku podal skoro až fenomenální výkon a dojel sedmý.

To je ono! To je ten starý Daniel, hlásalo se v kuolárech. V Brazílii a Las Vegas skončil třináctý, právě ve Vegas se mu ale znovu povedlo porazit Cunodu. Poslední závod v Abú Dhabí dokončil těsně za body, na jedenáctém místě, jeho japonský týmový kolega přivezl čtyři body za osmou příčku.

Ricciardo a jeho hororový start do nové sezóny

Avšak úvod nového ročníku zachytil Ricciarda v katastrofální formě. Bahrajn – P13 a nikterak oslnivé závodní tempo. Saúdská Arábie – čirá katastrofa, hodiny ke konci závodu jakoby symbolizovaly vše, čím si Ricciardo i doposud neviditelné RB procházelo.

No a poslední závod v Austrálii? Škoda kvalifikace, kde byl Ricciardovi smazán čas a on tak startoval až z osmnáctého místa. Ano, v závodě sice dojel dvanáctý, jenže především díky tomu, že tři jezdci vypadli, Sauber měl opět tragikomické problémy v boxech a například Esteban Ocon musel neplánovaně do boxů kvůli zaseklé fólii v autě.

A závodní tempo? Tristní. Ricciardo ovšem samozřejmě věří, že se mu špatnou výkonnost podaří zlomit a začne zajíždět takové výsledky, díky kterým si sedačku v RB dokáže udržet.

Ricciardo po Austrálii…

„Frustraci jsem dneska tak trochu odložil stranu a soustředil se na to, abych ze závodu vytěžil maximum. Je fajn, že jsem měl v závodě několik hezkých momentů, kdy jsem jel dobré tempo a věděl jsem, že z toho můžou být dobrá kola,“ uvedl Ricciardo po Velké ceně Austrálie.

„Rozhodně věřím, že to dokážu. Neřekl bych, že bych měl nějak panikařit. Ano, začátek sezóny mohl být lepší, ale budeme prostě pracovat dál. Myslím, že něco najdeme (ke zlepšení výkonnosti). Pokud se tak nestane příště, budeme na tom makat do té doby, dokud něco nenajdeme,“ odpověděl na otázku, zda se dokáže vrátit do staré formy.

Jenže problémem je, že Ricciardo se zcela očividně znovu dostal do spirály, ze které se bude velmi těžko dostávat. Už zase to ani tak není o tom umisťovat se ve velkých cenách co nejvýše a získávat cenné body, nýbrž o hledání sebe samotného a dojít k opravdovému přesvědčení, že je to pouze nepovedený začátek sezóny.

Vše po úvodních třech velkých cenách vyvrcholilo ultimátem od Red Bullu, respektive Helmuta Marka. Kolik času tak Ricciardovi ještě zbývá? Při dosavadní výkonnosti tři, čtyři, pět, šest závodů? Možná ani to ne… Je s podivem, že pilot, který v minulé sezóně coby vracející se bývalá hvězda nahrazoval De Vriese, vlastně může skončit ještě hůř.

Na druhou stranu, informace o tom, že by se Red Bull chystal nahradit Ricciarda Liamem Lawsonem už v Miami, není založena na pravdě.

Mat Coch totiž tvrdí, že situace zkonzultoval s Red Bullem, RB, i managementem Ricciarda a dalšími zdroji. Nic takového se prozatím nechystá.

Závěrem…

Závěrem se hodí říct, že je zřejmě stále příliš brzy na to odsuzovat 34letého Australana. Vzhledem k velkému trápení v minulých letech se ale není čemu divit, že se o tom mluví. A to pěkně nahlas. Marketingový potenciál a charakter, který z Ricciarda vyzařuje, bohužel pro něj není vším, pokud jezdec neplní cíle a nezajíždí výsledky.

To je to hlavní, takhle jednoduchá Formule 1 někdy prostě je. Osobně jsem byl dlouhou dobu rád, že Ricciardo stále jezdí a je součástí královny motorsportu. Jenže na druhou stranu už nemohu přehlížet fakt, že někteří jezdci jednoduše drží místo mladším a lepším.

To je totiž nemalá bolístka současné F1. Na svou šanci čeká řada velkých talentů, ať už je to Lawson, Felipe Drugovich, Theo Pourchaire, Frederik Vesti a další. A z čistě sportovního hlediska už bych je rád viděl ve Formuli 1, namísto veteránů, kteří už mají to nejlepší jednoznačně za sebou.

Zdroj: F1, The Race, X

Reklama

Oblíbené