Motorsport
Katastrofální strategie Ferrari, trestuhodné vyjádření Binotta, vítězství s hořkou příchutí: Čím italský tým naštval své fanoušky?
Komentář: Velká cena Velké Británie byla již desátým podnikem letošní sezóny. A byl to zřejmě nejlepší závod letošního ročníku, nikoliv však pro fanoušky Ferrari. Minimálně pro mnoho z nich. Italská stáj totiž na Silverstone předvedla absolutně tragické plánování, pomyslnou korunu tomu všemu nasadil šéf týmu Mattia Binotto.
Komentář: Velká cena Velké Británie byla již desátým podnikem letošní sezóny. A byl to zřejmě nejlepší závod letošního ročníku, nikoliv však pro fanoušky Ferrari. Minimálně pro mnoho z nich. Italská stáj totiž na Silverstone předvedla absolutně tragické plánování, pomyslnou korunu tomu všemu nasadil šéf týmu Mattia Binotto.
Byl to nejen nejlepší závod letošní sezóny, ale také jeden z nejlepších podniků historie F1. Objektivně můžeme Velkou cenu Velké Británie označit jako reklamu na motorsport. Nechyběly krásné souboje a předjížděcí manévry, dramatické momenty a také to, co je nedílnou součástí motorsportu – nebezpečná havárie.
Nutno podotknout, Kuan-jü Čou naštěstí vyvázl bez vážnějších zranění a první momenty po havárii byly nejen pro mnoho fanoušků stresující v důsledku obav o zdraví čínského mladého pilota.
Podrobíme-li Velkou cenu Velké Británie našemu klasickému drobnohledu, zjistíme, že tento závod nám opět ukázal mnohé. A to především z pohledu Ferrari, které je momentálně ze strany svých vlastních fanoušků na sociálních sítích masivně pranýřováno.
Carlos Sainz dosáhl na vítězství, ale…
První triumf sedmadvacetiletého Španěla v kariéře pilota F1. Sainz na okamžik, po kterém touží všichni závodníci ve Formuli 1, a tedy vyhrát závod, čekal od roku 2015, konkrétně 150 Velkých cen. Velká cena Velké Británie se pro Sainze nejprve nevyvíjela nejlépe, když se před něj při prvním startu díky lepšímu „odpichu“ dostal Max Verstappen.
Po několika okamžicích však na okruhu zavlály červené vlajky a ředitelství závodu se v důsledku obrovské kolize Čoua a dalších tvrdých kontaktů rozhodlo Velkou cenu Velké Británie pozastavit.
Po hodinové pauze FIA oznámila restart z pevných pozic v pořadí, které odpovídalo původnímu startu. A při tomto druhém pokusu Sainz udržel své první místo. O to ale španělský pilot v desátém kole přišel, když v sekci zatáček Maggot a Becketts vyrobil drobnou jezdeckou chybu a vyjel mimo trať.
Toho náležitě využil Verstappen a dostal se do vedení. Pořadí na čele se ovšem opět měnilo, a to o dvě kola později.
Verstappen začal výrazně ztrácet na rychlosti, čehož využil Sainz a na rovince Hangar znovu převzal vedení ve Velké ceně Velké Británie. Závodní inženýr poté Verstappenovi prostřednictvím týmového rádia sdělil, že jeho Red Bull má jakýsi aerodynamický problém a nemůže tak z důvodu hůře fungujícího aera v levé části auta jet naplno.
Úřadující mistr světa po závodě vysvětlil, že ztrátu výkonu (Verstappen měl problémy s přítlakem i v pomalých zatáčkách a trpěl nedotáčivostí – pozn.red.) zapříčinila poškozená podlaha.
Tohle je kus úlomku z monopostu AlphaTauri, jež se Verstappenovi zasekl v podlaze a následně ji poškodil.
Strategie Ferrari, připravil se italský tým o double?
Od tohoto momentu tak byly v čele obě Ferrari – první Sainz, druhý Charles Leclerc, přičemž rychlejším z této dvojice byl právě Leclerc, a to i navzdory poškozenému přednímu křídlu po souboji s Pérezem.
Sainz tak zpomaloval nejen svého týmového kolegu, ale i třetí Hamilton byl v každém kole rychlejší a rychlejší. Dle livetimingu F1 překonával Hamilton časy Sainze postupně o dvě, tři a čtyři desetiny sekundy. V okruhu šestnáctém zajel sedminásobný mistr světa o půl vteřiny rychlejší čas.
Při zpětném pohledu však tato situace nebyla pro Ferrari tak klíčová jako okamžiky následující. Ano, Leclerc měl tempo na to, aby se vzdálil Sainzovi s Hamiltonem na rozdíl několika sekund a vytvořil si tak pohodlný náskok. I tohle byl faktor, který by v pozdějším průběhu závodu usnadnil italskému týmu rozhodování s ohledem na zastávky v boxech.
Jako prvního nakonec Ferrari do boxů povolalo Sainze, jenž tak spadl na třetí místo. Nutno podotknout, v onom 21. kole měl Hamilton na lídra Leclerca už pouze 2,5 sekundy. Pilot Ferrari zajel ke svým mechanikům na konci 25. kola, kdy jeho náskok na druhého Hamiltona činil už pouze osm desetin sekundy.
Ztracený čas, byť tohle ještě nebylo tak kritické.
Hamilton poprvé v sezóně v čele Velké ceny
Po zastávkách obou jezdců Ferrari tak vedení převzal Hamilton, jenž letos poprvé vedl závod. A právě tehdy se italská stáj rozhodla pro zvláštní strategické rozhodnutí. Leclerc po své zastávce spadl na třetí místo za Sainze
Jenže Leclercovo tempo bylo opět rychlejší, namísto klasické týmové režie, kdy tým dá jezdcům pokyn, aby si prohodili své pozice, nechalo Ferrari oba své piloty závodit. Ačkoliv byl Leclerc rychlejší než Hamilton i jeho týmový kolega.
To si Ferrari uvědomilo až v 31. kole, kdy Sainz Leclerca pustil před sebe. Monačan si po zhruba čtyřech okruzích najel na Sainze náskok v podobě dvou vteřin. Při představě, jak bezpečný náskok si Leclerc mohl vytvořit při ideální týmové strategii zřejmě zvedá fanoušky Ferrari ze židle. Další ztracený čas.
Hamilton zajel do boxů ve 34. kole, čímž se propadl zpět na třetí místo. Na druhého Sainze však na výjezdu z boxové uličky ztrácel už pouhých 2,2 vteřiny. Naštěstí pro Ferrari, než se Hamiltonovi podařilo zahřát nejtvrdší směs pneumatik, narostla tato ztráta na 4,2 vteřiny.
Zde musíme objektivně ocenit Hamiltonovu práci s pneumatikami, jenž tento stint solidně natáhl. V této době měl o 13 kol čerstvější pneumatiky než Sainz, o 8 než Leclerc.
Na konci 38. kola si lídr Leclerc vybudoval čtyřsekundový náskok na Sainze, kterému se naopak snižoval náskok na třetího Hamiltona (v této době činil už pouze dvě vteřiny). V okruhu devětatřicátém, kdy na rovince Hangar ostavil svůj Alpine Esteban Ocon a ředitelství závodu povolalo na trať safety car, stáhl Hamilton Sainzův náskok na 1,4 vteřiny. Leclerc svůj náskok na svého stájového kolegu ještě o 7 desetin vteřiny navýšil.
Mohutná kritika vůči Ferrari nejen ze strany expertů, nýbrž i jejich fanoušků
A tady přichází nejklíčovější chyba celého závodu. Samozřejmě z pohledu Ferrari a jeho fanoušků. Italský tým měl zhruba devět vteřin na to, aby prostřednictvím týmového rádia oznámili Leclercovi, že má zajet ke svým mechanikům z důvodu přechodu na nejměkčí a zároveň nejrychlejší specifikaci pneumatik.
Jenže jak se zdá, váhavost Ferrari nezná mezí. Tým tak Leclerca nechal na závodní dráze s opotřebovanými tvrdými pneumatikami, které ani zdaleka nedosahují takové přilnavosti, jako ona nejměkčí sada. Na tiskové konferenci později šéf týmu Mattia Binotto uvedl, že Leclerca ponechali na dráze kvůli tzv. „track position“, neboli ze strachu, že by Leclerc přišel o vítězství.
Tenhle argument ovšem naštval řadu fanoušků samotného Ferrari a podivovali se nad ním také mnozí experti. Včetně komentátorů televize Sky Sports. Horší vyjádření ze strany Binotta ovšem přišlo později, když tento dvaapadesátiletý Ital prohlásil, že Ferrari „přece nebojuje o titul, nýbrž jim jde o to, aby byli konkurenceschopní.“
Tohle je ostatně něco, co experti avizovali už před sezónou a také častokrát v průběhu samotné sezóny. Politická stránka a rozhodovací procesy – to je aktuálně velká slabina Ferrari. Proč je tedy argument, že se Ferrari obávalo o track position nežádoucí?
Leclerc měl v průběhu safety caru náskok na druhého Sainze 9 vteřin a zhruba jedenáctisekunodvý náskok na třetího Hamiltona. Tato záležitost má hned tři roviny. Ta první je, že piloti ve stavu aktivovaného safety caru musí dodržovat stanovenou rychlost. Tudíž množství časového náskoku na dalšího jezdce, abyste mohli v klidu podniknout potřebný pit-stop, se značně redukuje.
Zadruhé, Ferrari mělo díky náskoku Leclerca na druhého Sainze dostatek prostoru na double pit-stop. Ostatně, Sainz zajel do boxů společně s Hamiltonem a své druhé místo si po zastávce udržel. Říkáte si, co by se ale stalo, kdyby Hamilton zůstal na dráze a dostal se díky zastávce obou jezdců Ferrari na první místo?
Jednoduše pravděpodobně nic, jelikož jsme po restartu viděli, jak na Leclercově voze fungovaly nejtvrdší opotřebované pneumatiky. Mercedes by zkrátka ponecháním Hamiltona na trati nic nezískal, jelikož všichni jezdci za ním, včetně Sergia Péreze, Fernanda Alonsa i Landa Norrise, měli obutou nejrychlejší směs pneumatik.
Bylo by tedy otázkou času, než by Hamiltona předjeli jak oba piloti Ferrari, jejichž vozy na červené nejrychlejší sadě fungovaly skvěle, ba také Pérez a je otázkou, zda by se Hamilton nepropadl i za Alonsa nebo Norrise.
Sedminásobný mistr světa zkrátka musel zastavit také, pokud chtěl při domácí Velké ceně cílit na stupně vítězů. A v případě dvojitého pit-stopu Ferrari by italský tým zůstal na prvních dvou místech.
Restart Velké ceny Velké Británie
Před restartem ve 43. kole tedy bylo pořadí první šestky následující: Leclerc, Sainz, Hamilton, Pérez, Alonso, Norris. Až na Leclerca podnikli všichni zastávku v boxech z důvodu přechodu na červenou sadu pneumatik.
Před samotným restartem navíc Ferrari přišlo s dalším zvláštním rozhodnutím. Závodní inženýr do týmového rádia Sainzovi sdělil, ať využije svého druhého místa a vytvoří Leclercovi prostor o délce deseti vozů, přestože měl obutou nejrychlejší specifikaci pneumatik.
Toto rozhodnutí Ferrari silně kontrastovalo s předchozím děním, když nechali Leclerca na trati na bílé nejtvrdší sadě pneumatik. Pokyn, který šel proti závodní logice. A u Sainze navíc neprošel, sedmadvacetiletý španělský závodník odmítl působit jako „lidský štít“.
Pro oko diváka bylo posledních deset kol opravdu parádních. Sainz se nejprve díky čerstvější sadě pneumatik dostal po restartu před svého týmového kolegu. Leclerc na tvrdé sadě srdnatě bojoval s Hamiltonem a Pérezem, byť byl předem odsouzen k prohře.
Pilot Ferrari tak čtyři kola před koncem klesl na čtvrtou pozici a musel odolávat velkému tlaku ze strany pátého Alonsa a šestého Norrise. Díky skvělé defenzivě však alespoň čtvrtou příčku udržel. Pořadí na čele už se v dalších třech kolech nezměnilo.
První vítězství v kariéře tak oslavil Sainz, kterého na stupních vítězů doplnili Pérez a Hamilton. Co do boje o titul ale tohle Ferrari strategicky zkrátka nezvládlo. Leclerc navzdory slibnému vývoji Velké ceny Velké Británie najel do šampionátu jezdců 12 bodů, přičemž v onom celkovém pořadí se mu druhý Pérez bodově opět vzdálil.
S ohledem na Pohár konstruktérů předvedl Red Bull velmi slušnou limitaci škod, když na druhé Ferrari má stále solidní náskok v podobě 63 bodů. Bezprostředně po závodě navíc Binotto už tak frustrovanému Leclercovi důrazně připomenul, co v následných rozhovorech říkat a co nikoliv.
Reakce Leclerca
„Byl jsem na svém limitu, na ojetých pneumatikách jsem se snažil dělat maximum a neustále jsem kontroloval Lewise za sebou, snažil se využívat každého apexu. Pořád jsem si říkal, že je reálné udržet pódium. I když jsem věděl, že to bude hodně těžké, věřil jsem až do posledního kola,“ řekl Leclerc v rozhovoru pro Motorsport.
Leclerc následně zdůraznil, že i přes svou frustraci je šťastný, že Sainz dosáhl na své první vítězství. Objektivně ale lze poznamenat, že se jeho pocitům nelze v žádném případě divit. Ferrari dělalo v průběhu Velké ceny Velké Británie rozhodnutí, která zapříčinila přesný opak toho, co Leclerc od svého týmu potřeboval.
A nelze se divit ani fanouškům Ferrari. Ano, Sainz konečně stanul na tom nejvyšším pódiovém stupínku. Jenže za cenu velmi pravděpodobného doublu a výrazné bodové redukce na piloty Red Bullu v šampionátu jezdců i Poháru konstruktérů. Vítězství s hořkou příchutí.
Zdroje: F1 TV, Motorsport
-
Fotbalpřed 3 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 3 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord
-
Chance Ligapřed 2 dny
Všichni mi říkali, že je starý a tlustý, nepodepisuj ho. Radu od angažování útočníka odrazovali, nyní se mu odvděčuje góly
-
Chance Ligapřed 4 dny
Jurečka se opřel do Slavie: Nemá podmínky, co máme v Turecku. To má v Česku pouze Sparta