Spojte se s námi


Motorsport

Je aktuálně Formule 1 nebezpečná? Jezdci se shodli na změně pravidel, šéf Red Bullu je nicméně jasně proti

Porpoising aneb Poskakování na rovinkách, to je velké téma, jímž se po Velké ceně Ázerbájdžánu bude zabývat Mezinárodní automobilová federace (FIA) a Formule 1. Mnoho jezdců označilo jízdu v Baku za nebezpečnou a ohrožující zdraví, šéf Red Bullu Christian Horner však s potencionální změnou pravidel nesouhlasí.

Publikováno

dne

Porpoising aneb Poskakování na rovinkách, to je velké téma, jímž se po Velké ceně Ázerbájdžánu bude zabývat Mezinárodní automobilová federace (FIA) a Formule 1. Mnoho jezdců označilo jízdu v Baku za nebezpečnou a ohrožující zdraví, šéf Red Bullu Christian Horner však s potencionální změnou pravidel nesouhlasí.

Návrat ground effectu do Formule 1 přinesl vskutku nemalý nešvar, který zasáhl některé týmy hůře než jiné.

Královna motorsportu totiž úderem letošního roku vstoupila do nové éry, což zahrnovalo i výraznou úpravu technických regulí, o čemž jsme ostatně napsali podrobný článek již dříve.

A jak ve výše uvedeném článku stojí, V rámci návratu ground effectu do F1 prošla na nových monopostech velkými změnami právě jejich podlaha. Plochou podlahu střídají tzv. Venturiho tunely, které zrychlují proudění vzduchu pod autem, čímž vytváří podtlak, jenž závodní vůz přisává k závodní dráze. Odtud pojem ground effect, nebo-li přísavný efekt.

Co však ale před sezónou nikdo nečekal, to byl doprovodný jev tohoto přísavného efektu – zvaný porpoising, který je výrazným aerodynamickým problémem.

Aby totiž ground effect a aerodynamika na voze správně fungovala, musí vzduch pod podlahou neustále proudit. Při vysokých rychlostech na rovinkách ovšem monoposty pod obrovskou tíhou přítlaku klesnou natolik, že se dotknou samotného asfaltu, tedy závodní dráhy.

V tom případě se proudění vzduchu pod podlahou logicky přeruší a formule tak okamžitě ztratí přítlak. V důsledku toho se ale monopost opět zvedne. Všechno se to děje ve vskutku velké rychlosti, přičemž výsledkem je ono poskakování.

Snad nejvíce se s tímto problémem potýkal a stále potýká Mercedes. V praxi se jedná o to, že poskakující monopost je před zatáčkou hůře ovladatelný, a tak musí jezdci brzdit daleko před ideálním brzdným bodem, respektive si na tohle nejvíce stěžoval právě Lewis Hamilton.

Netřeba dodávat, že ono poskakování je velmi náročné na komponenty a například na trati jako je Baku to může ohrozit i zdraví jezdců.

Hamilton trpěl na konci závodu velkými bolestmi zad, dříve tyto potíže potvrdil i George Russell, nyní i Pierre Gasly na AlphaTauri nebo oba jezdci Ferrari.

Při příležitosti Velké ceny Ázerbájdžánu se zkrátka všichni piloti shodli, že takto to dál nejde. Nutno podotkout, většina týmů už porpoising dokázala výrazně zredukovat a například Red Bull má s tímto fenoménem problémy zcela minimální.

Na toto téma ovšem ihned zareagoval šéf Red Bullu, který při diskuzi o výzvě jezdců, aby FIA upravila pravidla, na základě kterých by bylo možné poskakování vymýtit, poukázal na to, že nejjednodušší je samozřejmě auto zvednout. Respektive nastavit jinou světlou výšku.

To je však ve světě Formule 1 nežádoucí, a to z toho důvodu, že při změně světlé výšky přijdou monoposty o výkon a část přítlaku i v zatáčkách.

„Nikdy byste neměli provozovat auto, které není bezpečné. Některé týmy mají s porpoisingem větší potíže, některé méně, takže by bylo nespravedlivé trestat ty, kteří odvedli velmi dobrou práci, navzdory těm, kteří zkrátka minuli svůj technologický cíl,“ řekl Horner na tiskové konferenci, jehož slova ocitoval server Motorsport.

Horner také dodal, že by FIA měla zasáhnout pouze v případě, kdy půjde o problém na celém startovním roštu. Pokud se to týká pouze několika týmů, je pouze na nich, jak tento technologický oříšek vyřeší.

„Existují tedy prostředky k tomu, aby se na voze nevyskytoval porpoising. Ale je to na úkor výkonu auta. Co je tedy nejjednodušší, je stěžovat si. Každý tým má na výběr,“ uzavřel Horner.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Oblíbené