Spojte se s námi


Motorsport

Jak se v letošní sezóně daří nejlepší čtyřce? Na špici Ferrari, Red Bull v problémech, co Mercedes a McLaren?

Vstup do nové éry byl pro každý tým velmi složitý, a to z mnoha důvodů. Nicméně momentálně to nejlépe ze všech zvládlo Ferrari, které aktuálně vévodí šampionátu jezdců i Poháru konstruktérů. Jak jsou na tom další tři nejlepší týmy?

Publikováno

dne

Vstup do nové éry byl pro každý tým velmi složitý, a to z mnoha důvodů. Nicméně momentálně to nejlépe ze všech zvládlo Ferrari, které aktuálně vévodí šampionátu jezdců i Poháru konstruktérů. Jak jsou na tom další tři nejlepší týmy?

Formule 1 má za sebou úvodní tři podniky nové sezóny, které nejenže ukázaly, jak je to s rozložením sil nejlepších čtyř týmů, ale také naznačily, jak by mohlo minimálně další několik závodů vypadat.

Scuderia Ferrari

Pole position, vítězství, nejrychlejší kolo závodu, lídr ve všech 58 kolech Velké ceny Austrálie a nejlepší pilot dne. Monačan Leclerc Velké ceně Austrálie zcela jasně dominoval a dokázal, že je na tom Ferrari opravdu hodně dobře.

Italská stáj se 104 body vévodí pořadí v Poháru konstruktérů, když má na druhý Mercedes náskok téměř 40 bodů. Rovněž Leclerc poodskočil v šampionátu jezdců druhému Russelovi už na rozdíl čtyřiatřiceti bodů.

Nutno podotknout, nebýt ohromné smůly v kvalifikaci na Velkou cenu Austrálie, se kterou se potkal Leclercův týmový kolega Carlos Sainz, mohlo to možná pro Ferrari vypadat ještě o něco lépe. To je ale něco, co se každopádně už nikdy nedozvíme.

Ano, Ferrari mělo na okruhu v Melbourne dle telemetrie nejvyšší hodnoty porpoisingu, jenže i přesto fungují vozy aktuálně nejlepšího týmu F1 naprosto skvěle.

Navíc, jak prohlásil šéf McLarenu Zak Brown – porpoising nemusí být nutně špatný. Poznamenal, že některé týmy díky němu dokonce získávají na výkonu. Jestli to může být právě případ Ferrari? Evidentně ano.

Co také nicméně stojí za poznámku je fakt, že Ferrari zaznamenalo skvělé výkony jak na rychlém okruhu v Saúdské Arábii, tak i na technicky náročnější trati, jakou je bezesporu i po různých úpravách ta v Melbourne.

Faktem ale zůstává, že se momentálně nacházíme zhruba v deseti procentech letošní sezóny a leccos se může ještě změnit. Avšak zatím to vypadá tak, že Ferrari dokázalo sestavit vskutku úspěšné monoposty, které nemají žádnou výraznější slabinu.

Red Bull Racing

Faktem zůstává, že Verstappen je Leclercovi v boji o titul nejbližším vyzyvatelem. A to i přesto, že navzdory vítězství v Saúdské Arábii Verstappen dvakrát v úvodních třech podnicích letošní sezóny neviděl cíl.

V nedávném rozhovoru si právě Max Verstappen postěžoval na spolehlivost svého vozu, v důsledku čehož ani momentálně nemyslí na obhajobu titulu z minulého roku.

Ačkoliv je Red Bull společně s Ferrari koncepčně tím nejlepším vozem, který ve startovním poli najdeme, problémy se spolehlivostí, konkrétně s palivovým systémem je něco, co musí inženýři týmu co nejdříve vyřešit.

Jak také uvádí oficiální web F1, Red Bull stále nenašel optimální balanc i co se práce s pneumatikami týče. A to jak v kvalifikačním, tak i závodním tempu, kde byl ostatně Red Bull vždy hodně silný.

Právě v Albert Parku však konkrétně Verstappen hodně bojoval s degradací levé přední pneumatiky. Především ale potíže spojené s palivovým systémem, a tedy spolehlivostí vozu mohou za to, že se Red Bull momentálně nachází na třetím místě v Poháru konstruktérů za Ferrari a Mercedesem.

Špatným signálem je rovněž to, že Verstappenův monopost začal v Austrálii hořet. Právě to rozezněly v Milton Keynes poplašné zvony. Do čtvrtého závodu sezóny v Imole ovšem zbývá hodně času. Nechme se tedy překvapit, co inženýři Red Bullu do té doby stihnou vymyslet.

Mercedes-AMG Petronas F1

O Mercedesu jsme napsali více už po Velké ceně Austrálie. Nutno podotknout, jejich inženýři stále nenašli recept na to, jak nejenže eliminovat tak masivní porpoising, ale jak se s ním nepotýkat alespoň v zatáčkách.

Větší „problémy“ má s tímto doprovodným efektem už jen Haas a Ferrari. Proč v uvozovkách? Ačkoliv bylo dle telemetrie na tom právě Ferrari ze všech nejhůře, Mercedes je snad kromě Astonu Martin jediným týmem, který se s tímto houpáním potýká i v zatáčkách.

Kvůli tomu pak musí piloti Mercedesu ubírat na plynu už před samotným brzdným bodem dané zatáčky, čímž ztrácí cenný čas. Navíc se zejména Lewis Hamilton stále potýká s poněkud výraznou nedotáčivostí a už několikrát si v průběhu úvodních třech závodních víkendů stěžoval na nejen špatné nastavení vozu, nýbrž i jeho ovladatelnost.

Jaké se tedy nabízí řešení? Ubrat na výkonu, byť se jedná spíše o dočasné řešení. Pakliže chce Mercedes zaútočit na další titul v Poháru konstruktérů a Hamilton na osmý titul mistra světa, tohle není cesta, kterou by se měl Mercedes vydat.

Jak ostatně Toto Wolff před závodním víkendem v Austrálii prohlásil, žádné zázračné řešení zatím inženýři Mercedesu nedokázali vymyslet.

McLaren Racing

Na předsezónních testech v Barceloně to vypadalo, že se McLaren už od začátku sezóny 2022 vyrovná nejlepším třem stájím a svede tak sveřepý boj s Ferrari, Mercedesem či Red Bullem.

Poté ale přišly na řadu testy v Bahrajnu, kde z důvodu onemocnění vůbec netestoval Daniel Ricciardo a McLarenu se na voze postupně objevovaly různé problémy. Ovšem nikdo z řad fanoušků nebo expertů neočekával, že první podnik nové sezóny skončí pro stáj z Wokingu naprosto katastrofálně.

Lando Norris proťal cílovou čáru až jako patnáctý v pořadí, Australan Ricciardo dojel čtrnáctý. Dvaadvacetiletý pilot McLarenu poté dokonce sám poznamenal, že na monopostu MCL36 je řada problémů a letošní sezóna tak může skončit velkým průšvihem.

Slabý výkon, potíže s chlazením brzd a s tím spojený nedostatek přítlaku a nedotáčivost vozu – to je výčet těch nejvážnějších problémů, které McLaren v úvodním podniku letošní sezóny sužovaly.

Poté ovšem přišla Velká cena Saúdské Arábie, ve které Norris přišel o šesté místo až v samotném závěru. Jeho sedmé místo ovšem přineslo fanouškům určitou naději, že se na vyřešení problémů pracuje, a to rychle a úspěšně. Byť Ricciardo závod kvůli technickým potížím nedokončil.

O to větší naději však nejen pro fanoušky McLarenu přinesla Velká cena Austrálie. Právě na okruhu v Melbourne se McLaren nejspíše dokázal vrátit zpět do hry a vyřešit některé problémy.

Otázkou zůstává, zda v McLarenu dokážou tato dočasná řešení svých problémů přetavit v trvalé. Nutno podotknout, papírově dosahovali oba vozy tohoto týmu v průměru lepšího tempa než monoposty Mercedesu.

Britské stáji se také podařilo opět o něco více eliminovat potíže spojené s porpoisingem a na přítlaku obou vozů to bylo v Austrálii také znát. Podle detailní telemetrie je na tom McLaren právě co do porpoisingu z celé čtveřice týmů ze všech nejlépe.

Úvodní tři podniky letošní sezóny, kdy formule 1 vstoupila do nové éry, však naznačily, že každému týmu bude pravděpodobně vyhovovat jiný závodní okruh, a to s ohledem na jeho konfiguraci.

Zdroje: F1, F1 TV

Reklama

Oblíbené