Spojte se s námi


Chance Liga

Jak hospodaří fotbalové kluby a jaké informace o nich můžeme zjistit?

Publikováno

dne

Kdo je vlastníkem fotbalového klubu? Stejně jako u jiných právnických osob, to můžeme dohledat ve veřejných rejstřících. Velmi často je však právnická struktura, zejména větších klubů poměrně velká. Budeme se tedy zaměřovat hlavně na koncové vlastníky, tedy osoby, které klub ve výsledku ovládají a mají z něj prospěch. Anebo častěji finanční ztrátu.

Zdroj: sparta.cz

Majetek fotbalového klubu se typicky skládá z nemovitostí (stadion, tréninkové plochy, sídlo a příslušenství) a pohledávek (za obchodními partnery, v případě prodeje hráčů či neuhrazené faktury za reklamu). Samozřejmě klub potřebuje prostředky na účtech pro výplaty zaměstnanců a hráčů. Mimochodem v České republice nejsou hráči zaměstnanci klubu, ale OSVČ. Na toto zajímavé téma se podíváme v některém z dalších pokračování chystaného seriálu o hospodaření.

Pro financování majetku musí klub zajistit prostředky, a to buď vlastní, nebo vypůjčené. Čím vyšší je podíl financí, které si vypůjčuje, v tím horší kondici se klub nachází, protože je závislý na věřitelích a část zisku odtéká ve formě úroků pryč z klubu.

Vlastní financování má dva hlavní zdroje. Kapitál, který do klubu vložili jeho vlastníci při založení a v průběhu jeho existence. Druhý zdroj financování jsou zisky klubu, které utržil v předchozích letech a majitelé si je nerozdělili.

Cizí financování jsou v podstatě dluhy. A to dluhy bankám – úvěry, případně půjčky od majitelů či jiných osob a pak také závazky, které bude klub muset uhradit v blízké době, tedy dodavatelům materiálu, zaměstnancům klubu, hráčům či státu na pojištění či daních.

Jak fotbalový klub vydělává, z čeho má tržby? Jedná se o kombinaci několika zdrojů, přičemž záleží na úspěšnosti klubu, fanouškovské základně či jeho majiteli. Hlavními příjmy klubů v západní Evropě jsou příjmy z vysílacích práv prodávaných televizním společnostem. Čím je klub známější a čím je jeho značka globálnější, tím více televizních společností z různých států o vysílací práva stojí.

Další příjmy z reklamy tvoří nájmy ploch kolem hřiště a partnerství, kdy je partnerovo logo vyvedeno na dresech, v názvu klubu, v názvu stadionu, na webových stránkách atd.

Dále klub získává finance z prodeje vstupenek na zápas, jednorázových i sezonních, z pronájmu stánků na stadionu, kde se prodává jídlo a nápoje a z prodeje suvenýrů. Významnost těchto příjmů se odvíjí od množství fanoušků a kvality marketingu. Majetnější příznivci mohou klubu přinést peníze i formou daru.

Kluby jsou často dotovány ze státního rozpočtu formou investičních dotací, či z provozních dotací z rozpočtu města. Neposledním a mnohdy významným příjmem jsou prodeje hráčů do jiných klubů i do zahraničí. Výjimečným a poměrně vysokým příjmem jsou také finance pro kluby, které hrají evropské poháry.

Za co kluby utrácí? Na prvním místě jsou náklady na hráče a realizační tým. Dále jsou to pronájmy stadionu (pokud klub není vlastníkem) a pronájmy tréninkových ploch. V zimní přestávce kluby často cestují do zahraničí na soustředění, kde využívají příznivějšího klimatu pro trénink. Což jsou další náklady, byť díky tomu, že cestují mimo sezonu, tak náklady na pobyt vyjdou na zlomek ceny.

Kluby musí platit i provozní náklady na energie v šatnách: osvětlení, cestování a stravování. Dále jim zisk snižují odpisy a placené úroky za úvěry.

To, zda se klub dostane na konci roku do zisku, pak závisí na tom, zda převáží výnosy nebo náklady. Základní přehled o tom, jaké položky vstupují do hospodaření fotbalového klubu již máme, a proto se můžeme podívat na rozbor prvního klubu, tím bude SK Sigma Olomouc.

Reklama

Oblíbené