Motorsport
Hamilton označil závod v Belgii za frašku! Slovy nešetřil ani Alonso. Souhlasíte s nimi?
Jedna věc je závodění v nesnesitelných a nebezpečných podmínkách. Druhou věcí však je přístup Michaela Masiho a samotného ředitelství závodu. Velká cena Belgie byla zkrátka bizarním závodem v mnoha ohledech.
Zdroj: Steve Etherington / Mercedes AMG F1
Jedna věc je závodění v nesnesitelných a nebezpečných podmínkách. Druhou věcí však je přístup Michaela Masiho a samotného ředitelství závodu. Velká cena Belgie byla zkrátka bizarním závodem v mnoha ohledech. Jak se k tomu vyjádřil například Lewis Hamilton nebo Fernando Alonso? No, raději si to přečtěte sami.
Kritika. Opět. A není se asi ani čemu divit. Chceme, aby byla formule 1 zajímavá, jenže potom se děje tohle. Ve Velké ceně Belgie bylo k vidění mnohé, bohužel jsme se ale nedočkali závodění. Navzdory podmínkám, které o víkendu poblíž Ardénských lesů panovaly je to samozřejmě dobře, jenže celý závod doprovázel jakýsi nepříjemný chaos.
Vystihující komentář podal k celé věci legendární Španěl, Fernando Alonso. „Souhlasím, pokud jde o podmínky. Jediné, s čím nesouhlasím, je, proč se jedou dvě kola a dávají se body, když se ale vůbec nezávodilo.
Neměli jsme šanci získat body, skončil jsem jedenáctý. Nezajel jsem jediné kolo pod zelenou vlajkou, tudíž jsem ani žádný bod získat nemohl. Je to šokující, ale je to jejich rozhodnutí. A jak bylo vidět, závodit možné nebylo. Na okruhu ale byly vyvěšeny červené vlajky a poté se jelo za safety carem, takže jak můžete rozdávat body za nezávodění?
Tři kola se jely jenom proto, aby se mohly udělit body. Jiný důvod to mít nemůže, podmínky byly v tu chvíli stejné, jako předtím. Musela to být zvláštní podívaná.“
Ono totiž, co se týče pravidel a sportovních regulí F1, tak podle článku 6.5 sportovního řádu, pokud lídr závodu odjede méně, než dvě kola a závod nebude dokončen, nýbrž restartován, nebudou uděleny žádné body.
Musí být odjeta alespoň tři kola, aby mohli být ve výsledkové listině týmy a piloti řádně klasifikováni. A nyní je třeba si představit další pravidlo. Pokud bude splněna tato podmínka a zároveň se nepodaří odjet alespoň 75 % závodní délky, budou body, které jezdci obdrží za umístění, půleny.
A přesně tohle se stalo ve Velké ceně Belgie, jenže ono to všechno provázelo něco, co snad ani nelze přesně definovat. Nastal totiž totální chaos. Ředitelství závodu totiž nejdříve ohlásilo závod za neodstartován, přičemž ale oficiální odpočet spuštěn byl.
Tuto situaci trefně popsal komentátor Tomáš Richtr. „Že (neoprávněně) závod nezačal, doložil případ Sergia Péreze. Ředitelství závodu mu navzdory úvodnímu nesouhlasu povolilo nastoupit do velké ceny s argumentem Red Bullu takovým, že „závod ještě nezačal“.
Pak přišel doslova šok, když v jedné z komunikací vysvětlil ředitel závodu během přerušení, že závod (pokud se pojede) bude mít délku 39 kol (místo původních 44). To už byl zmatek na druhou, protože Michael Masi argumentoval i počtem odložení startu, a to už je vůbec výmysl, který nemá v pravidlech žádnou oporu.“
A hodinu před vypršením onoho časového limitu, který je pro každý závod stanoven na 3 hodiny, byl ředitelstvím závodu v čele s Michaelem Masim tento odpočet zastaven. On totiž samotný časový limit byl spuštěn někdy během červených vlajek, během zastaveného závodu!
V momentě, kdy na trať vyjel safety car poprvé bylo odjeto pouze jedno kolo. Za zhruba dvě a půl hodiny vyjel safety car na trať spolu s monoposty podruhé. Byla odkroužena dvě kola, no a následně byl prostřednictvím dalších červených vlajek závod ukončen.
Jak se píše již výše, k řádné klasifikaci a udělení bodů je zapotřebí odjet alespoň tři kola, byť i tohle je na pováženou. Michael Masi nyní ovšem argumentuje tak, že druhý výjezd byl upřímnou snahou o restart závodu. Ale podmínky byly naprosto stejné, ne-li horší.
Vzhledem k tomuto a sérii dalších rozhodnutí, které byly v průběhu Velké ceny uskutečněny, to zkrátka vypadá, jakoby bylo potřeba odjet dvě kola, a je jedno jak, k udělení bodů a formálnímu uzavření závodu.
„Dnes to byla fraška a jediní, kdo na tom prodělali, jsou fanoušci, kteří zaplatili slušné peníze, aby nás mohli sledovat při závodě,“ prohlásil Hamilton.
Dále také doplnil: „Byli jsme vysláni ven z jediného důvodu. Dvě kola za safety carem, kdy není možné získat, nebo ztratit místo, nebo poskytnout zábavu fanouškům, nejsou závodění. Měli jsme to prostě zabalit, neriskovat jezdce a hlavně vrátit peníze fanouškům, kteří jsou srdcem našeho sportu.“
FIA společně s vedením závodu to poté mohla „hodit“ na zásah vyšší moci, jinak řečeno déšť. Kvůli tomu je také nejisté, zda bude vůbec všem fanouškům, kteří na tribunách zbytečně promokli, vráceno vstupné.
Zdroj: F1, Tomáš Richtr, Mercedes-AMG Petronas
-
Fotbalpřed 2 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 2 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Všichni mi říkali, že je starý a tlustý, nepodepisuj ho. Radu od angažování útočníka odrazovali, nyní se mu odvděčuje góly
-
Chance Ligapřed 4 dny
Jurečka se opřel do Slavie: Nemá podmínky, co máme v Turecku. To má v Česku pouze Sparta