Spojte se s námi


Motorsport

Haas v problémech? Ruský sponzor Uralkali hrozí soudy, co vše to může nejen pro americkou stáj znamenat?

V poslední době je to v prostředí F1 jedno z nejsledovanějších témat – ukončení spolupráce mezi týmem Haas a Uralkali. Ruský chemický gigant se ovšem chystá bránit a použít všechny dostupné prostředky, aby soudní proces vyhrál. Co by to však pro americkou stáj znamenalo?

Publikováno

dne

V poslední době je to v prostředí F1 jedno z nejsledovanějších témat – ukončení spolupráce mezi týmem Haas a Uralkali. Ruský chemický gigant se ovšem chystá bránit a použít všechny dostupné prostředky, aby soudní proces vyhrál. Co by to však pro americkou stáj znamenalo?

Tým Haas v nedávném čase ukončil spolupráci nejen s ruským sponzorem Uralkali, ale také s pilotem Nikitou Mazepinem. Při té příležitosti samozřejmě odstranili také jejich logo ze svých monopostů.

Právě titulární sponzor týmu výrazně zasahoval do zbarvení vozu, přitom celkový přínos společnosti činil 20 % celkového rozpočtu. Hlavním důvodem jsou samozřejmě Mazepinovy vazby k prezidentu Putinovi.

A také to, že již po vypuknutí války na Ukrajině přijal Dmitrij Mazepin pozvání k Vladimiru Putinovi, což nejen americká stáj, nýbrž celá F1 nemohla ignorovat.

„Haas F1 Team se s okamžitou platností rozhodl ukončit spolupráci s Uralkali i smlouvu s Nikitou Mazepinem. Stejně jako zbytek paddocku F1 jsme šokováni a zarmouceni invazí na Ukrajinu a přejeme si rychlý a mírový konec konfliktu,“ stálo v oficiálním prohlášení týmu.

Společnost Uralkali je momentálně připravena zahájit soudní řízení proti týmu Haas F1 Team, v jehož důsledku by mělo dojít k navrácení sponzorských plateb poté, co stáj po ruské invazi na Ukrajinu ukončila s firmou Dmitrije Mazepina spolupráci.

Dnes již bývalý titulární sponzor Haasu rovněž vydal prohlášení, že se společnost bude v reakci na ukončení smlouvy snažit získat své sponzorské příspěvky zpět.

Pokud prý bude společnost při soudním řízení úspěšná, použije tyto „sponzorské peníze“ k založení nadace pro sportovce, jejíž název by měl být „We Compete As One“, nebo-li „Soutěžíme jako jeden“, a která má podpořit sportovce, kteří podobně jako Mazepin nemohou soutěžit.

Podle vyjádření ruské společnosti bylo ukončení spolupráce ze strany Haasu nerozumné, přičemž údajně velká část sponzorského příspěvku pro letošní rok již byla uhrazena.

„Společnost Uralkali považuje rozhodnutí týmu Haas za nerozumné a věří, že do sportu by se neměla míchat politika a měl by být vždy bez tlaku vnějších faktorů,“ stojí v oficiálním prohlášení ruské firmy, jejíž slova ocitoval server Motorsport.

„Vzhledem k tomu, že většina sponzorského příspěvku pro sezónu 2022 již byla převedena na účet týmu Haas a vzhledem k tomu, že tým ukončil sponzorskou smlouvu před prvním závodem sezóny 2022, nesplnil Haas své závazky vůči Uralkali pro letošní sezónu. Uralkali požádá o okamžitou náhradu částek, které stáj Haas obdržela,“ najdeme rovněž v prohlášení společnosti.

Pro aktuálně výkonnostně nejslabší tým formule 1 by to znamenalo složitou sitauci v tom smyslu, že by i při volbě pilota musela sáhnout po alternativě, která by zaručovala i solidní přínos finančních prostředků.

Kdo tedy usedne do závodní sedačky číslo 2? Jako oficiální testovací pilot byl potvrzen Pietro Fittipaldi. Zatím ale není jasné, zda bude jezdit po boku Micka Schumachera i v letošním ročníku F1.

V případě jeho angažování by to však Haasu přineslo zajímavou finanční akvizici, rovněž po politické stránce by to pro americkou stáj dávalo smysl (příchod vnuka dvojnásobného mistra světa – Brazilce Emersona Fittipaldiho).

Zdroje: Haas F1 Team, Motorsport, Uralkali

Reklama

Oblíbené