Spojte se s námi


Motorsport

F1 ukázala EU pomyslný prostředníček: Královna motorsportu vyvinula synteticky udržitelná paliva. V čem jsou výhodná?

Formule 1 v uplynulém období opět ukázala, proč je stále skutečnou královnou motorsportu, a to nejen co se týče atraktivity závodění, ale zejména politického dění. F1 totiž vyvinula syntetické udržitelné palivo, která má být součástí tohoto sportu i po roce 2030. Jedná se tak o pomyslný vztyčený prostředníček Evropské unii. Proč?

Publikováno

dne

Formule 1 v uplynulém období opět ukázala, proč je stále skutečnou královnou motorsportu, a to nejen co se týče atraktivity závodění, ale zejména politického dění. F1 totiž vyvinula syntetické udržitelné palivo, která má být součástí tohoto sportu i po roce 2030. Jedná se tak o pomyslný vztyčený prostředníček Evropské unii. Proč?

Formule 1 přišla s naprosto geniálním řešením. Od roku 2026 bude královna motorsportu používat hybridní pohonné jednotky nové generace, jejíž součástí má být nové syntetické a udržitelné palivo.

Tato paliva jsou vyráběna průmyslovým procesem a při jejich spalování se vypouští pouze uhlík. A co víc, palivo půjde použít i ve standardních spalovacích motorech a mohlo by pomoci automobilového průmyslu při dekarbonizaci.

Jak se opět ukázalo a historicky tomu tak téměř vždy bylo, motorsport ukazuje směr, kterým by se měl celý automobilový průmysl vydat.

Dá se tak říct, že Formule 1 ukazála Evropské unii pomyslný prostředníček. Ta totiž jako jedinou možnou variantu do budoucna viděla elektromobilitu. F1 ale ukazuje, že to jde i jinak a možná i zdravěji.

V minulosti se na téma elektrifikace vyjádřil Robert Reid, kopilot Richarda Burnse, jenž v roce 2001 slavil titul mistra světa v rallye. Podle něj není elektrifikace a přechod pouze na elektromobily tou jedinou správnou cestou, což Formule 1 dokazuje. Navíc to nesplní potřeby všech a infrastruktura některých zemí na to zkrátka ještě není dostatečně připravena.

Výroba samostatných komponentů je ostatně mnohem méně ekologická než pro spalovací motory. To je také technologie, které už automotiv i motosport velmi dobře znají. A díky tomu je možné provádět vývoj a důležité technické změny i v krátkodobém horizontu.

F1 tak doufá, že tato syntetická paliva pomohou ke snížení emisí úhliku a mohou být používána po celém světě. Evropská unie však stále počítá s tím, že od roku 2035 zakáže prodej automobilů se spalovacím motorem.

Královna motorsportu také oznámila, že díky syntetickému palivu dojde ke snížení nákladů především co do výrobního procesu. Součástí tohoto paliva budou také 100% obnovitelné zdroje.

Zdroje: BBC, F1, Autosport

Reklama

Oblíbené