Spojte se s námi


Motorsport

Dramatická VC Nizozemska! Max Verstappen ovládl domácí závod, Mercedes a Ferrari na stupních vítězů

Dramatická podívaná v Zandvoortu! Formule 1 měla v neděli 4. září na programu Velkou cenu Nizozemska, a tedy domácí závod úřadujícího šampiona Verstappena. Patnáctý podnik letošní sezóny ovlivnili safety cary, nizozemský pilot si však dojel pro další vítězství! Další chybu vyrobilo Ferrari, Hamilton přišel v závěru o stupně vítězů.

Publikováno

dne

Dramatická podívaná v Zandvoortu! Formule 1 měla v neděli 4. září na programu Velkou cenu Nizozemska, a tedy domácí závod úřadujícího šampiona Verstappena. Patnáctý podnik letošní sezóny ovlivnili safety cary, nizozemský pilot si však dojel pro další vítězství! Další chybu vyrobilo Ferrari, Hamilton přišel v závěru o stupně vítězů.

Do Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix, jak zní oficiální název Velké ceny Nizozemska, odstartoval z pole position Max Verstappen. Ten na okruhu v Zandvoortu jel svůj domácí závod a v sobotní kvalifikaci překonal čas druhého Charlese Leclerca o pouhých 21 tisícin sekundy.

Z druhé řady do patnáctého podniku letošní sezóny vyjel Carlos Sainz a Lewis Hamilton, kompletní výsledky sobotní kvalifikace si můžete prohlédnout v níže přiloženém twitterovém příspěvku.

Verstappen udržel první místo

Po zhasnutí všech pěti světel Verstappen udržel svou první příčku a nepustil Leclerca na Ferrari před sebe. V souboji o třetí místo mezi Sainzem a Hamiltonem došlo ke kontaktu, žádná nebezpečná situace z toho ale nebyla.

Jednu pozici na startu vydělal Lando Norris na McLarenu, jenž se dostal před George Russella, v následujících kolech však o tuto pozici zase přišel.

Dramatického momentu byli fanoušci svědky ve druhém okruhu, kdy do bariéry narazil Kevin Magnussen. Naštěstí pro něj však byl schopen v závodě pokračovat.

Verstappen, Leclerc, Sainz, Hamilton, Pérez, Russell, Norris, Stroll, Ocon, Schumacher – takto vypadalo pořadí elitní desítky po 7 kolech Velké ceny Nizozemska.

Skvělým tempem postupně disponoval Fernando Alonso, jenž v desátém kole předjel dvanáctého Pierra Galsyho na AlphaTauri. Posléze překonal ještě jeho týmového kolegu Júkiho Cunodu a Alonso už byl jedenáctý. V okruhu třináctém pak začali piloti zajíždět do boxů z důvodu výměny pneumatik.

První zastávky v boxech, další nepochopitelná chyba Ferrari

Jedním z prvních pilotů, kteří zajeli ke svým mechanikům byl Sainz a Sergio Pérez. A právě tehdy se italská stáj dopustila další chyby, když se řádně nepřipravila na Sainzův pit-stop. Mechanici Ferrari neměli pro Sainze nachystanou čerstvou sadu pneumatik a tak jeho zastávka trvala velmi dlouhou dobu.

Sainz tak spadl až na šesté místo, Pérez navíc přejel pistoli Ferrari a italský tým si tak připisuje další škraloup v této sezóně. Chybného pit-stopu se ale dopustil i Haas, v jehož důsledku přišel o cenné pozice Mick Schumacher a vypadl tak z bodované desítky.

V dalších kolech zastavili také Leclerc, Verstappen, Norris, Stroll, Ocon nebo Alonso. Norris a oba piloti Alpinu však oproti ostatním jezdcům obuli tvrdou sadu pneumatik, která na Zandvoortu fungovala velmi dobře.

Na tuto specifikaci gum ostatně přezuli i piloti Mercedesu. Russell s Hamiltonem vydrželi na střední sadě pneumatik 29, respektive 30 kol. Díky tomuto kroku a velmi zajímavé strategii pak začaly jejich vozy skvěle fungovat, přičemž v následujících okruzích byli hned o celou sekundu rychlejší než jejich nejbližší soupeři.

V důsledku zastávky v boxech samozřejmě lídr Verstappen spadl o několik pozic dolů, během dalších kol ovšem tyto pozice získal nazpět a dostal se do čela.

Polovina závodu, virtuální safety car

Takto vypadalo pořadí po 33 kolech. Ve 37. kole se Hamilton poté dostal před třetího Péreze, do tohoto souboje však promluvil o kolo jedoucí Sebastian Vettel. Německý závodník i přes udělení modrých vlajek nejprve nepustil před sebe oba piloty bojující o pořadí.

Mexičan Pérez posléze přišel i o další pozici, když jej před Hamiltonův týmový kolega Russell. Vzhledem ke špatnému tempu závodníka Red Bullu jej jeho tým ve 41. kole povolal do boxů z důvodu přechodu na nejtvrdší sadu pneumatik.

Pérez se tak následně propadl až na sedmé místo za Brita Norrise. Ve 45. kole došlo k momentu, který o tři kola později zapříčinil aktivaci stavu virtuálního safety caru. Cunoda nejprve zastavil se svým AlphaTauri z důvodu pocitu, že japonský závodník po svém pit-stopu neměl stoprocentně dotažené jedno ze svých kol.

Jeho tým mu ale následně oznámil, že všechna kola jsou řádně dotažena a má pokračovat v závodě. Mezitím si ale Cunoda rozepnul bezpečnostní pásy, načež následně zajel do boxů, kde mu mechanici pásy znovu upevnili. Po vyjetí z boxů ale přesto svůj monopost odstavil, a to kvůli zjevnému problému s diferenciálem.

Virtuálního safety caru pak využili jezdci k zastávce v boxech. Verstappen přesedlal na tvrdou sadu pneumatik, Hamilton s Russellem na střední a Norrris s Alonsem na nejměkčí červenou.

Oba piloti Ferrari, a tedy Leclerc a Sainz, měli v té době nazutou rovněž bílou nejtvrdší specifikaci pneumatik.

Verstappen, Hamilton, Russell, Leclerc, Pérez, Ocon, Sainz, Norris, Alonso, Stroll – takto vypadalo pořadí bodované desítky po 54. kole Velké ceny Nizozemska.

Další drama a chaos, výjezd safety caru

O jedno kolo později však na konci cílové rovinky odstavil svou Alfu Romeo Valtteri Bottas, a to z důvodu selhání pohonné jednotky. Ředitelství závodu tak následně na trať povolalo safety car a o další drama bylo postaráno.

Výjezdu onoho bezpečnostního vozu tak využila řada pilotů k dalším zastávkám v boxech, přičemž kromě Péreze a Hamiltona, kteří absolvovali své pit-stopy teprve v nedávném čase a přezuli na střední směs, přešli prakticky všichni piloti na nejměkčí červenou sadu gum.

Restart a skvělý finiš

Na konci 60. kola zajel safety car nazpět do boxů a jezdci tak mohli znovu závodit. Pořadí nejlepší desítky tedy 12 kol před koncem vypadalo následovně: Hamilton, Verstappen, Russell, Leclerc, Pérez, Sainz, Alonso, Norris, Ocon a Stroll.

Po restartu a díky rychlejší specifikaci pneumatik se Verstappen dostal před Hamiltona na první místo, které už do konce Velké ceny Nizozemska nepustil. V 64. kole ještě došlo k souboji týmových kolegů, když Russell předjel Hamiltona a ukořistil jeho druhou příčku. Sedminásobný mistr světa pak přišel i o stupně vítězů, když jej překonal Leclerc na Ferrari.

Kromě těchto bitev se až do konce závodu pořadí již nezměnilo. Nutno podotknout, Sainz od ředitelství závodu obdržel pětisekundovou penalizaci za nebezpečné vypuštění v boxech. Ve výsledkové listině to tedy znamená pokles až na osmou pozici.

Verstappen tedy stejně jako v loňském roce ovládl Velkou cenu Nizozemska a obhajobu mistrovského titulu má skutečně na dosah ruky.

Ve výše přiloženém twitterovém příspěvku si můžete prohlédnout konečné pořadí Velké ceny Nizozemska. Verstappen navíc nejenže zajel nejrychlejší kolo závodu, ale také byl vyhlášen nejlepším jezdcem dne.

Zdroj: F1

Reklama

Oblíbené