Spojte se s námi


Motorsport

Dominance Ferrari, Leclerc kraloval Velké ceně USA. Norris po kontroverzním souboji s Verstappenem přišel o stupně vítězů

Velkou cenu Spojených států amerických na Okruhu Amerik ovládly rudé vozy z Ferrari. Třetí vítězství sezóny si připsal Charles Leclerc před týmovým kolegou Carlosem Sainzem. Závěr grand prix nabral kontroverzních spád poté, co se do tvrdého souboje v závěru závodu nachomýtli Max Verstappen a Lando Norris.

Publikováno

dne

Velkou cenu Spojených států amerických na Okruhu Amerik ovládly rudé vozy z Ferrari. Třetí vítězství sezóny si připsal Charles Leclerc před týmovým kolegou Carlosem Sainzem. Závěr grand prix nabral kontroverzních spád poté, co se do tvrdého souboje v závěru závodu nachomýtli Max Verstappen a Lando Norris. Britský jezdec nakonec obdržel pětisekundový trest, jenž jej v cíli poslal za lídra MS, na kterého zároveň důležité body v boji o titul.

  • Charles Leclerc triumfoval ve Velké ceně USA, double Ferrari dokonal Carlos Sainz
  • Kontroverzní závěr závodu patřil souboji Maxe Verstappena a Landa Norrise, který trestem přišel o pódium
  • Útok na převrat v boji o titul se tak pro Brita komplikuje, náskok lídra MS po závodě činí 57 bodů

Letošní sezóna Formule 1 vstoupila Velké ceny USA do své závěrečné části. Devatenáctý podnik hostil Okruh Amerik nedaleko texaského města Austin, které přivítalo královnu motorsportu poprvé v roce 2012. Trať dlouhá 5,5 km se skládá z několika technicky různorodých sekcí, jež povětšině získaly inspiraci od jiných slavných světových okruhů.

Nejen, že si příznivci F1 počkali od GP Singapuru na další velkou cenu takřka měsíc, celé téměř čtyři se neukázal závodní víkend, jenž opepřil bonus v podobě sprintového programu. Sobotní krátký závod nicméně nastínil návrat lídra MS Maxe Verstappena do vítězných vln. Sprint ovládl stylem-cíl před Carlosem Sainzem a hlavním rivalem o titul Landem Norrisem.

V později konané velké kvalifikaci si ale spravil chuť Norris ziskem pole position. Verstappena ovšem spatřil na startovním roštu nedělního závodu hned vedle sebe na první řadě. Naopak hluboko vzadu se kvalifikovali oba jezdci Mercedesu. Lewis Hamilton spískal úvodní segment kvalifikace, z níž ani nepostoupil, a George Russell v Q3 havaroval. Následné nutné porušení pravidel pro opravu vozu poslalo Brita k startu z boxů.

Tradičně agresivní start Verstappena, safety car zpátky na scéně

U Landa Norrise se žertuje o jeho z velké části nevydařené starty, kterých měl během celé sezóny několik. Zároveň Verstappenova první zatáčka buď je mimořádně tvrdě obranná po startu z pole, či je mimořádně tvrdě útočná po startu mimo pole. Druhá z těchto možností se potvrdila po zhasnutí červených světel.

Norris nedostatečně pokryl levou stranu tratě při stoupání, čehož nepřekvapivě Verstappen zužitkoval. Oba piloti ztratili rychlost na výjezdu a do čela se z čtvrté pozice na roštu prosmýkl Charles Leclerc. Verstappen se zařadil na druhé místo, avšak Norris propadl až na příčku čtvrtou. Více vzadu došlo k očekávatelné tlačenici, z níž nejhůře vyšel Esteban Ocon po roztočení Alexanderem Albonem.

Akce v první kole závodu neutuchala. Sainz vycítil příležitost a poslal své ferrari pod Verstappenův red bull do dvanácté zatáčky. Jednalo se nicméně o manévr, jenž vyslal dvojici daleko mimo trať, zvláště Verstappen. Sainz správně pak nechal Nizozemce předjet jej zpátky, o kolo později však Španěl nadále hledal kudy na druhou pozici.

Hektický úvod přerušily kamery snímající Hamiltona, jenž potopil svůj mercedes v devatenácté zatáčce. Poprvé od červnové GP Kanady tak vyrazil málem již ztracený safety car. Následný restart v šestém kole si Leclerc pohlídal i přes skvělé Verstappenovy reakce. Nejen to, Monačan okamžitě odskočil od palebné pozice systému DRS.

Leclerc uhání do dáli, McLaren riskuje se strategií jedné zastávky

Několik minut po restartu hlásal třetí Sainz nervózním tónem v hlasu puch paliva v kokpitu. Možný fatální problém ale Ferrari svižně vyřešilo. Zatímco se na konci pole zotavoval Kuan-jü Čou po hodinách v první zatáčce, Leclercovo rapidní tempo jej okolo třináctého kola vyšvihlo do náskoku nad pět sekund na Verstappena.

Průběh závodu se tradičně uklidnil a týmy s jezdci přemostili svůj fokus na blížící se první zastávky v boxech. Tuto úvodní epizodu výměn pneumatik odstartoval v osmnáctém kole Kevin Magnussen, jenž do té doby kroužil na solidním sedmém místě. Mezitím obdržel Russell trest pěti sekund za vyslání Valtteriho Bottase do výběhové zóny, ačkoliv se po svém manévru sám udržel dvě kola na trati.

První z top jezdců zamířil k mechanikům Sainz, a to ve 22. kole. Rapidní rychlost jezdce Ferrari na nových tvrdých gumách přiměl Red Bull nechat Verstappena prozatím na trati.

Jeho úvodní stint pokračoval do 26. kola, zatímco hned poté zastavil i lídr Leclerc. Do čela se tak na několik kol dostal Norris s týmovým kolegou Piastrim za ním. McLaren svými rozhodnutími tak nejspíše koketoval s nepředpokládanou strategií jediného pit stopu.

Norris vydržel na střední specifikaci až do 31. okruhu. Předtím se před jeho kolegu Piastriho bez problému dostal Leclerc na novějších bíle označených gumách. Australan po ztrátě druhé pozice taktéž navštívil boxy, o kolo po Norrisovi. Druhá část závodu tak spatřila prozatímní double Ferrari s Verstappenem před dvojicí papájově zbarvených vozů.

Napínavý souboj Verstappena s Norrisem, penalizace rozhoduje o třetí pozici

Odložená zastávka v boxech alespoň dala možnost McLarenu, zejména Norrisovi, přitáhnout se blíž soupeřům před sebou. Druhý muž celkového pořadí po vlastní zastávce stíhal Verstappena o několik desetin na kolo. Přibližně ve 40. kole se nicméně rozdíl mezi nimi ustálil na hodnotu těsně nad dvěma sekundami. Na čele ale si Ferrari diktovali tempo a jeli vstříc překvapivému dvojitému vítězství.

Jakmile však zmíněný náskok přestal klesat, Norris zabral a ve 44. okruhu vstoupil do možnosti aktivace DRS. Zatímco Ferrari nic netrápilo, Norris trápila obraná extratřída Verstappena, jenž dokázal každé kolo ubránit veškerá naznačení o útok.

Možná až příliš dlouho trval finální útok britského závodníka, kterému trvalo až do 52. kola, než přijel do dvanácté zatáčky s využitím DRS před Verstappenem. Načež však spatřil po svém levoboku sluncem blýskající red bull, jehož Norris objel daleko mimo legální hranice okruhu. Ne-li to, 24letý rodák z Bristolu se zařadil po příjezdu na asfalt před trojnásobného šampiona.

Po sérii nepřímých argumentačních výměn obou jezdců a jejich týmů vzešel verdikt ředitelství závodu o trestu pěti sekund pro Norrise za opuštění tratě a zisku přetrvávající výhody. Tento kontroverzní incident lehce zastínil double Ferrari a kvalitní triumf Leclerca před kolegou Sainzem.

Verstappen po Norrisově penalizaci zdědil třetí místo a navýšil náskok v čele šampionátu na 57 bodů. Top 5 uzavřel Piastri před Russellem, jenž v závěru vyzrál na Sergia Péreze. Body si z Austinu odnesly i nováčci Liam Lawson a Franco Colapinto.

Výsledky Velké ceny USA Formule 1 (závod 19/24, 56 kol = 308,405 km; pouze top 10):

1. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) 1:35:09.639
2. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) +8.562
3. Max Verstappen (Niz., Red Bull) +19.412
4. Lando Norris (Brit., McLaren) +20.354
5. Oscar Piastri (Aus., McLaren) +21.921
6. George Russell (Brit., Mercedes) +56.295
7. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) +59.072
8. Nico Hülkenberg (Něm., Haas) +1:02.957
9. Liam Lawson (N. Zé., RB) +1:10.563
10. Franco Colapinto (Arg., Williams) +1:11.979

Průběžné pořadí jezdců Formule 1 v sezóně 2024 (po závodě 19/24; pouze top 10):

1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 354 bodů
2. Lando Norris (Brit., McLaren) 297
3. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) 275
4. Oscar Piastri (Aus., McLaren) 247
5. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) 215
6. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) 177
7. George Russell (Brit., Mercedes) 167
8. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) 150
9. Fernando Alonso (Špa., Aston Martin) 62
10. Nico Hülkenberg (Něm., Haas) 29

Zdroje: F1, X

Reklama

Oblíbené