Spojte se s námi


Motorsport

Delší než Nordschleife! Před 65 lety hostil závod Formule 1 25 kilometrů dlouhý silniční okruh Pescara

Mnoho fanoušků Formule 1 se dodnes domnívá, že nejdelším okruhem, který kdy hostil závody královny motorsportu, není nic jiného, než slavný okruh Nürburgring, respektive jeho severní smyčka Nordschleife. Věděli jste však, že přesně před 65 lety se uskutečnil závod F1 na silniční trati u italského města Pescara, na trati ještě delší než Nordschleife?

Publikováno

dne

Mnoho fanoušků Formule 1 se dodnes domnívá, že nejdelším okruhem, který kdy hostil závody královny motorsportu, není nic jiného, než slavný okruh Nürburgring, respektive jeho severní smyčka Nordschleife. Věděli jste však, že přesně před 65 lety se uskutečnil závod F1 na silniční trati u italského města Pescara, na trati ještě delší než Nordschleife?

Itálie se může pyšnit celkovým počtem 103 Velkých cen, které se v této zemi uskutečnily. A mezi nimi se tyčí jeden podnik, o němž pojednává tento článek. Podnik, který původně ani neměl figurovat v kalendáři MS Formule 1 ročníku 1957.

Avšak kvůli Suezské krizi se zrušily tři závody v Nizozemsku, Belgii a Španělsku. A tak jako náhradník byla zvolena trať v Pescaře, která se se svými 25,8 kilometry stala dodnes nejdelším okruhem historie Formule 1.

Tento okruh byl prvním, kde se instalovala šikana s jasným účelem zpomalit vozy. Přesto trojúhelníkový tvar tratě Pescara obsahovala dvě téměř šestikilometrové rovinky, v druhé z nichž se vyskytovala výše zmiňovaná šikana.

Už tehdy si nicméně lidé uvědomovali nebezpečí takto dlouhého okruhu. Dokonce sám Enzo Ferrari, tehdejší šéf slavné italské značky, raději stáhl veškeré své vozy.

Roli v tom s největší pravděpodobností hrála tragická nehoda při květnovém závodu Mille Miglia. Zahynulo třináct lidí včetně tehdejší hvězdy Ferrari Alfonse de Portaga.

Závod v Pescaře odstartoval již o půl desáté dopoledne, aby se vše dojelo ještě předtím, než žár slunce pomyslně upeče závodníky zaživa. Juan Manuel Fangio sice získal pole position, do čela závodu však po startu vystřelil Luigi Musso, pronásledovaný Stirlingem Mossem.

Již v druhém kole z celkových osmnácti Moss předjel Mussa, jenž následně musel odstoupit v desátém kole po úniku oleje. Fangio také nezaznamenal pohodový a klidný závod, po prasklé pneumatice a následné zastávce v boxech ztratil na Mosse drahocenný čas.

Angličan Moss nakonec ovládl první a zároveň poslední Velkou cenu v Pescaře o více než tři minuty před Fangiem. Mossův tým Vanwall se tak mohl radovat z teprve druhého vítězství ve Formuli 1. Třetí dorazil do cíle Harry Schell na Maserati, téměř sedm minut za vítězným Mossem.

Zdroje: F1, Motorsport Magazine

Reklama

Oblíbené