Spojte se s námi


Motorsport

Další problém pro Williams! Sargeant v prvním tréninku rozstřelil svou formuli. Co víme po pátečním dění v Japonsku?

Páteční ráno odstartovalo čtvrtý podnik letošní sezóny Formule 1, a to konkrétně Velkou cenu Japonska. Za sebou máme dva úvodní volné tréninky, nejvíce poznatků jsme získali především z toho prvního. Tvrdou nehodu utrpěl jezdec Williamsu Logan Sargeant.

Publikováno

dne

Páteční ráno odstartovalo čtvrtý podnik letošní sezóny Formule 1, a to konkrétně Velkou cenu Japonska. Za sebou máme dva úvodní volné tréninky, nejvíce poznatků jsme získali především z toho prvního. Tvrdou nehodu utrpěl jezdec Williamsu Logan Sargeant.

Jezdci a týmy Formule 1 mají za sebou dva volné tréninky v rámci Velké ceny Japonska. Nutno říci, velké upgrady na japonskou Suzuku přivezl Aston Martin, který zmodernizoval podlahu, bočnice, difuzor, zadní křídlo nebo kryt motoru.

Vylepšení přivezl také Red Bull nebo Ferrari a Mercedes, byť u dvou posledních týmů se jedná spíše o úpravy drobnějšího charakteru.

Sargeant to pořádně rozstřelil

V rámci prvního tréninku tak týmy pochopitelně zkoušely nastavení monopostů pro další průběh závodního víkendu. Avšak právě průběh FP1 narušily červené vlajky. V zatáčce Dunlop totiž havaroval Logan Sargeant.

Američan totiž neudržel vůz na závodní dráze, jeho pravou částí se dostal na trávu a následně ho rozstřelil. Pro stáj Williams to každopádně je další problém. Po nehodě Albona z FP1 v Austrálii totiž Williams opravil šasi a hlavním cílem bylo nějak vážně nehavarovat.

To se však splnit nepodařilo, naštěstí pro Williams však opravené šasi při nehodě Sargeanta vydrželo. Právě třiadvacetiletý pilot totiž v Japonsku pilotuje vůz s opraveným šasi. Do druhého tréninku Sargeant nenastoupil, mechanici Williamsu i nadále pracují na opravě monopostu pro start do třetího tréninku.

Je také zapotřebí poznamenat, že to ale není jediný Williams, který do Japonska nedovezl náhradní šasi. Šéf Alpinu Bruno Famin totiž potvrdil, že rovněž jeho tým nemá na Suzuce další alternativu.

Expert Jeppe H. Olesen pak tvrdí, že stavba nového šasi zabere zhruba 300 až 500 hodin práce a jeho cena se pohybuje kolem 1,1 milionu eur. Je to tedy citelný zásah do rozpočtového stropu jednotlivých týmů. Nejen Williams tak počítá s tím, že náhradní šasi nebude potřebovat tak brzy (například v dalších dvou nadcházejících velkých cenách) a místo toho soustředí veškeré úsilí do dalších upgradů.

Jde jednoduše o poměr rizika a zisku a týmy se rozhodly, že právě potenciální zisk převáží nad rizikem. Další důležité informace směrem k závodnímu víkendu v Japonsku naleznete v preview na YouTube kanále Motorsportalu.

FP1 & FP2

Na Suzuce proběhly také další změny s ohledem na technický aspekt jednotlivých týmů. Nové pohonné jednotky totiž dostali Lewis Hamilton, Sergio Pérez, Júki Cunoda a Esteban Ocon.

Co se každopádně týče výsledků z prvního tréninku, jeho vítězem se stal Max Verstappen s časem 1:30.056. Hned za ním skončil Sergio Pérez se ztrátou necelých dvou desetin sekundy. Třetí skončil Carlos Sainz, čtvrtý George Russell, elitní pětici uzavřel Lewis Hamilton.

Ještě jednou je ale potřeba dodat, že jezdci a týmy v rámci FP1 zkoušeli techniku a zkrátka setup pro Velkou cenu Japonska. Hamilton však první trénink na Suzuce co do ovladatelnosti monopostu označil za zatím ten nejlepší v probíhající sezóně Formule 1.

V druhém tréninku (FP2) se značně rozpršelo a jezdci na trať příliš nevyráželi. Týmy tak v průběhu obou tréninků nenasbírali tolik potřebných dat, což dělá nedělní závod potenciálně velmi zajímavým. A to nejen z pohledu strategií.

Zejména týmy, které do Japonska přivezly relevantní upgrady, potřebovaly testovat co možná nejvíce právě kvůli sběru dat. Jezdci na druhou stranu alespoň ušetřili pneumatiky do sucha, směrem k velké ceně tak mají o něco větší výběr.

To následně může podpořit rozmanitost strategií právě pro závod, kde by podle posledních zpráv nemělo pršet. Aktuální předpověď totiž hovoří o tom, že by se v Japonsku mělo rozpršet vždy před a po závodním dění.

A co se týče výsledků z druhého tréninku? Jeho vítězem se stal Oscar Piastri s časem 1:34.725. Druhý skončil Hamilton se ztrátou půl vteřiny, třetí Charles Leclerc, čtvrtý Cunoda a pátý zatím trápící se Daniel Ricciardo.

Zdroj: F1, X

Reklama

Oblíbené